Avatar billede mep.dva Mester
04. november 2022 - 10:01 Der er 15 kommentarer

Stavemåder

Hej,

Jeg har et excelark med en masse data, noget tekst og noget tal.
I talkolonnerne, de samme værdier flere gange, og her er det vigtigt, at de står 100% ens ift store og små bogstaver.
Dog viser filterknappen ikke om der er forskel på dette, kun hvis det reelt er stavet forskelligt.
Er der en måde hvorpå man kan se, om der er forskellige versioner af store og små bogstaver?

Mvh Marie
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. november 2022 - 10:46 #1
Hvis du har Marie i A1 og marie i B1 så vil

=EXAKT(A1;B1) returnere FALSK.
Avatar billede mep.dva Mester
04. november 2022 - 11:04 #2
Hvad så hvis jeg har

A1 = Marie
A2 = marie
A3 = Søren
A4 = søren

Så vil exakt(A1;A4) jo være falsk, men jeg har brug for at se alle steder hvor der er uligheder.
Jeg har ca. 7.500 rækker med data, og nogle af kolonnerne har op til 15 forskellige ord, som skal være stavet ens.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. november 2022 - 11:14 #3
Det ville være noget nemmere at hjælpe hvis du oploadede (til for eksempel Dropbox som er gratis) en fil med flere (manuelt indtastede) eksempler på ønskede resultater.
Avatar billede kulawig Professor
04. november 2022 - 11:24 #4
du skal lave en liste med de ord / sætninger du vil acceptere ... og så søge efter afvigere

https://www.exceltip.com/excel-text-formulas/check-a-list-of-texts-in-string.html
Avatar billede bhh Mester
04. november 2022 - 14:38 #5
Hejsa. Brug funktionen: =STORT.FORBOGSTAV(A1)
Indsæt funktionen i B1  -
Mvh
bhh
Avatar billede Jan K Ekspert
04. november 2022 - 15:39 #6
Måske har jeg misforstået OP, men jeg oplever, at der ønskes er, at når der filtreres på 'marie', skal 'Marie' ikke være med på den filtrerede liste. Det løser hverken #4 eller #5,
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. november 2022 - 16:09 #7
Misforståelser eller bare forskellige måder at opfatte spørgerens beskrivelse. Netop derfor skrev jeg som jeg gjorde i #3, men det er åbenbart et problem for mange.
Hvis problemet er som du skriver Jan K (med data i kolonne D), kan det vel løses med:

=FILTRER(D:D;EXAKT(D:D;"marie"))
Avatar billede Jan K Ekspert
06. november 2022 - 12:51 #8
#7 Enig. Hvis OP har funktionen.
Avatar billede mep.dva Mester
06. november 2022 - 19:59 #9
Tak for de mange svar. Kan se jeg måske ikke har været helt tydelig i mit spørgsmål.

Jeg skal sikre, at hver gang der står Marie i kolonne A, så er stavet Marie og ikke marie eller MARIE.
Den nemme løsning ville være, hvis man med filterfunktionen kunne se når der er stavet med forskellige store og små bogstaver, ligesom at man kan se hvis der er stavefejl.
I og med at jeg i nogle kolonner har 15 forskellige ord, vil jeg gerne undgå, at skulle lave en formel på hvert enkelt ord.

Kan man evt. kombinere #5 med en formel mere, så man sikre, at det altid er stort begyndelsesbogstav og herefter små bogstaver?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. november 2022 - 20:24 #10
I Data Validation brug:

=EXACT(PROPER(A1);A1)

dansk

=EKSAKT(STORT.FORBOGSTAV(A1);A1)
Avatar billede mep.dva Mester
06. november 2022 - 20:33 #11
Okay, retter den så også til små bogstaver, hvis nogle af de efterfølgende bogstaver står med stort?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. november 2022 - 07:39 #12
Nej, men datavalideringen bremser for indtastning i den situation. Datavalideringen skal kopieres til alle de celler, hvor du indtaster dine navne. Bemærk dog, at hvis du for eksempel har MaRie i en celle, og du tager en kopi af denne celle og indsætter i den celle hvor du har datavalideringen, så vil datavalideringen blive sat ud af kraft og Excel vil acceptere MaRie.
Avatar billede mep.dva Mester
07. november 2022 - 08:24 #13
Okay, men så dur det ikke, da alle de data jeg skal have ind i arket bliver kopieret ind fra andre ark.

Kan man få en pivot til at vise Marie og marie som to forskellige muligheder?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. november 2022 - 10:01 #14
Jeg er næsten helt sikker på, at Pivottabel virker på samme måde som Autofilter.
Avatar billede Jan K Ekspert
07. november 2022 - 10:25 #15
#14

Enig. Problemet er nok, at Excel i almindelighed ikke skelner mellem store og små bogstaver. Derfor tror jeg, at det er vanskeligt at få løst opgaven.