Avatar billede benlis Juniormester
22. november 2022 - 19:41 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

produktnøgle

Vil opgradere fra win7 til win10. Hvor er det man finder produkt nøglen?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2022 - 19:54 #1
typisk, så er der en klistermærke fra Microsoft med data på undersiden af bærbare (evt bagsiden på stationære)
Avatar billede milter Ekspert
22. november 2022 - 19:55 #2
Hvilken computer har du, altså producent og modelnummer? På mange færdigbyggede med Windows præinstalleret står den på en seddel på computeren.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2022 - 20:04 #3
Er det sikkert man skal bruge en. Kan Microsoft ikke se den oprindelig har kørt Windows 7?
Der er et program der hedder Belarc Advisor som kan finde koden i registeret.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2022 - 20:46 #4
Der er virkelig ingen grund til at kende produktnøglen, da maskinen har en digital berettigelse.

Sådan henter du det:
Windows 7/10 kom forudinstalleret på min computer, hvordan finder jeg produktnøglen?

Tryk på Windows-tasten + X

Klik på Kommandoprompt (admin)

Indtast følgende kommando:

wmic path SoftwareLicensingService get OA3xOriginalProductKey

Tryk på Enter

Produktnøglen vil blive afsløret, kopier produktnøglen

Når du opgraderede fra en tidligere version af Windows eller modtager en ny computer forudinstalleret med Windows 7/10, er det, der skete, at hardwaren (din pc) får en digital berettigelse, hvor en unik signatur af computeren vil blive gemt på Microsoft Activation Servers. Den ægte Windows 7- eller Windows 10-licens, du tidligere kørte, vil blive ombyttet til en diagnosticeringsnøgle.

Når som helst du har brug for at geninstallere Windows 10 på den maskine, skal du bare fortsætte med at geninstallere Windows 10. Det genaktiveres automatisk.

Du kan endda nulstille dit Windows 10 og det vil stadigvæk være aktiveret.

Så der er ingen grund til at kende eller få en produktnøgle, hvis du skal geninstallere Windows 10, kan du bruge din Windows 7/8 eller Windows 10 produktnøgle eller bruge nulstillingsfunktionen i Windows 10.

Hvis du bliver bedt om at indtaste en produktnøgle, skal du klikke på 'Jeg har ikke en nøgle' ​​og 'Gør dette senere'.

Husk, dette mulighed bliver snart standset, hvis jeg har læst deres offentliggørelse.

Hvis du sågår køber opgraderingsnøgle fra Microsoft Butik, vil dette automatisk opgraderes til den produktnøglet. Dette gælder også for fuld udgave købt fra Microsoft eller fra Microsoft Butik.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2022 - 20:55 #5
Avatar billede INK Ekspert
22. november 2022 - 21:26 #6
Du skal blot downloade Media Creation tool med Windows 10 på en usb nøgle.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Derefter installerer du Windows 10, enten opgradering eller ren ny installation (anbefales).
Første gang du går på nettet modtager du en digital licens.
Hvis du ønsker oprettelse af lokal konto og ikke med Microsoft konto, så skal du blot undlade kontakt via wifi eller kabel til internettet under installation.
Avatar billede INK Ekspert
22. november 2022 - 21:28 #7
Glemte lige at skrive, at jeg er enig med #4. Licensnøgle er ikke påkrævet, og springes over under installation.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. november 2022 - 21:52 #8
For en sikkerhedsskyld så hent Licens nøglen som beskrevet i #4
https://ibb.co/rGMmDV4
Avatar billede benlis Juniormester
22. november 2022 - 23:29 #9
Siger i første omgang tak for alle rådene. Vil afprøve og give resultatet her
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. november 2022 - 08:29 #10
Som flere råder til, så find Win7 produktnøglen.

Det KAN være der er lavet om på praksis fra Microsofts side af, men jeg kan ikke forestille mig det.

Dem der siger "man kan sagtens installere uden nøgle", har nok glemt at det kræver at maskinen har en digital licens. Denne opnås først, når man første gang har installeret Windows 10 MED brug af Win7 produktnøgle. Ved denne lejlighed registreres maskinens hash-værdi hos Microsoft, så man EFTERFØLGENDE kan installere Win10/11 uden brug af nøgle.

Men første gang er jeg stadig ret overbevist om at man skal bruge nøglen - en oprindelig Win7 maskine har ikke noget indbygget der ellers kan fortælle Microsoft at man har en gyldig licens...
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2022 - 08:41 #11
#10 Kan godt være du har ret i det. Jeg kan ikke huske om jeg gjorde det da jeg installerede Windows 10 som ren installation fra min mors bærbar.
Hvis pc er født med Windows 7 og har uefi bios, kan så nøgle hentes af installation og aktiveres den vej? Jeg kan ikke 100% huske om jeg fik brug for nøglen,  eller om den aktiverede automatisk. Men det med nøgle i bios kom måske først med Windows 8?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2022 - 08:42 #12
Jeg kan dog huske jeg havde fundet nøglen frem hvis jeg skulle bruge den. Så det er som sikkerhed en fordel at have den inden man går I gang.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. november 2022 - 08:55 #13
Det er kun fra Win8 og frem, at nøglen kan gemmes digitalt i BIOS.
Dog var det jo normalt, at man i en overgang mellem 2 OS-releases, lancerede med den ny Windows licens, mens den blev leveret "down-graded" til det tidligere OS.

Begge dele kan aflæses ud af det Windows mærkat der er sat på PC´en - står der Win7=ingen nøgle i BIOS. Står der Win8 (senere bare Windows)=Digital nøgle i BIOS.

Husk at for visse bærbare, blev det populært at sætte produkt-mærkaten UNDER batteriet...
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2022 - 10:39 #14
#13 Som jeg husker det sad det i bunden på min mors bærbar. Der er ikke battreri synligt i bunden på denne. Jeg må have brugt koden. Tak for svar Ole 😊
Avatar billede fase Professor
23. november 2022 - 13:23 #15
Jeg har lige installeret Win10 på en 32 bit computer med  Win 8.1. Det gik gnidningsløst, og Win 10 blev aktiveret, fordi der i forvejen var en Windows på computeren.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. november 2022 - 19:35 #16
Yes!
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2022 - 19:44 #17
Ja, og det var ikke nødvendigt at oplyse det her, da dette vil være tilgængeligt til alle.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2022 - 16:56 #18
Ja det burde det være. Men som dobbelt kontrol prøv det tip Jørgen b kom med tidligere. Du kan kopiere kommando ind så du ikke behøver at taste.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2022 - 17:15 #19
Ja, det der starter fra 'Key: xxxxx-xxxxx-xxxx-xxxxx-xxxxx' er dit licens.

Og husk, at der ingen grunde til at dele dine licens oplysninger, da dette er forbeholdt til dig.

Hvis du har noteret det ned og gemt det, kan du sagtens fortsætte med at opgradere til Windows 10 eller Windows 11. For at kunne opgradere til Windows 11, skal dit CPU være med til anerkendte CPU.

Er dit system ældre, og det er den, er bedst at opgradere til Windows 10.

Kun nyere generationer af CPU er egnet til Windows 11.

Punkt #6 er der allerede givet lysninger for dette mht. opgradering til Windows 10.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2022 - 17:57 #20
Nej brug Windows 10 . Der er ca 3 års support tilbage. Og så er pc måske udtjent til den tid.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. november 2022 - 10:39 #21
Har du kommet i mål?
Avatar billede benlis Juniormester
08. december 2022 - 20:01 #22
Produktnøglen er fundet , Tak for rådene.
Kan man stadig få opgradering til window 10 gratis?
Avatar billede poko1 Ekspert
08. december 2022 - 20:37 #23
Du skal have et usb stik på mindst 8 GB
gå til denne side og vælg  download værktøjet nu

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
følg vejledningen under vejs
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2022 - 20:39 #24
Jeg har ikke set og hørt om at man ikke skal kunne gøre det stadig.
Personligt opgraderede jeg ikke. Jeg lavede en ny ren installation hvor disken blev slettet og nøglen brugt når jeg fik besked om at indtaste den.
Avatar billede benlis Juniormester
10. december 2022 - 00:02 #25
Jeg siger tak for svaret og vil prøve at få opgraderet. Det er vist også på tide
Avatar billede benlis Juniormester
15. januar 2023 - 20:43 #26
Prøvede at køre programmet til opgradering til win10 , men fik udsagnet:
fejlkode 0x0072F8F-0x20000
Er der nogen , der ved ,hvad der er galt
Skal man andet end at køre exe filen?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. januar 2023 - 22:47 #27
Hvis du googler error 0x0072F8F så kommer du til, at du typisk mangler rettigheder til opgraderingen. Log på som administrator, eller få hjælp af administrator, og så kør opgraderingen.
Avatar billede benlis Juniormester
16. januar 2023 - 00:24 #28
Jeg kørte den nu som administrator , men desværre med samme resultat
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. januar 2023 - 07:09 #29
Der var mange ting der kunne gå galt. Som jeg husker det, anbefalede Microsoft at man sørgede for at systemet var:
Fuldt opdateret (Windows Updates).
Fuldt renset (CleanMgr.exe).
Fuldt defragmenteret (hvis det ikke er en SSD).

Men hvis ikke det virker, eller er muligt, så ville jeg prøve at lægge opdateringen på en USB-stick, og boote på den.

Installationen bør nu opdage at der findes en installation på harddisken i forvejen, og spørge dig om du vil opgradere eller installere en ny Windows. Her skal du bare være sikker på at vælge rigtigt :-)
Spørger den efter produktnøglen, bruger du din Win7 nøgle.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. januar 2023 - 08:55 #30
Hmm. Hvorfor ikke boote på USB og så slette disken og lave en ren installation?
Avatar billede benlis Juniormester
16. januar 2023 - 10:16 #31
Jeg har prøvet både fra disk og USB. Samme resultat
Avatar billede INK Ekspert
16. januar 2023 - 11:01 #32
#31
Du skal ikke starte fra usb, men lade maskinen boote på usb. Altså slukke maskinen og trykke på den knap, der giver dig bootmeny. Her vælges usb-stikket.
Nu kan du så vælge at slette hele disken (hver partition for sig) og lade Windows 10 formatere og partitionere disken. Du skal selvfølgelig have taget sikkerhedskopi af alle filer og fotos mv. Hvis du undlader wifi og kabel kan du oprette lokal bruger.
Avatar billede benlis Juniormester
17. januar 2023 - 16:47 #33
Jeg bootede med fra USB, men windows startede bare normalt
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2023 - 16:58 #34
Pc skal have besked om at det er USB nøgle den skal starte på. Det er ikke nok at sætte den i og tænde. Er hdd 1 valg i boot rækkefølge vil den tage den først. Måden man kan ændre det på er enten ved at trykke og holde den Ftaste der åbner boot menu eller tilgå bios og indstille USB som 1 valg
Avatar billede benlis Juniormester
17. januar 2023 - 23:30 #35
Det vr det jeg gjorde. Jeg trykkede på F2 under opstart, så den gik i boot mode, og her valgte jeg USB
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. januar 2023 - 08:10 #36
Så kan det ske din USB-stick er lavet til UEFI boot, og din PC ikke understøtter UEFI boot - så skal du have lavet en "Legacy Boot" USB stick (MBR filtabel i stedet for GPT filtabel).

Undersøg først og fremmest din BIOS og se, om den kan sættes til at boote UEFI (Helst med Safe Mode slået til). Hvis ikke den kan det, ville jeg nok overveje at se mig om efter noget nyere hardware :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2023 - 10:42 #37
Enig i #36.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2023 - 16:37 #38
dropper overvågning af tråden.
Avatar billede benlis Juniormester
26. januar 2023 - 19:49 #39
Er nu opdateret med win10. Tak til ole-madsen og de andre som kom med inpout