Avatar billede johnbr Seniormester
23. november 2022 - 13:32 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Vedligeholdelse af Macbook Air

Hej Jeg har en macbook Air, som måske mangler lidt oprydning og vedligeholdelse.
Hvilket program kan anbefales til oprydning af filer, sikkerhedsovervågning osv.
Avatar billede sd8220 Seniormester
23. november 2022 - 13:44 #1
Du kan hente og køre Malwarebytes fra https://www.malwarebytes.com/
og køre den for at skanne computeren for virus og malware.

Egentlig oprydning er det dig, der er bedst til.
Avatar billede INK Ekspert
23. november 2022 - 14:27 #2
Se evt. dette link.
https://www.tunabellysoftware.com

Folder Tidy og Disk Diet kunne være anvendelige, men manuelt arbejde er nok vejen frem.
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
23. november 2022 - 15:04 #3
Manuelt af dine egne filer - men bestemt Tools til resten !

Mine præferencer er CleanMyMac X (scanner også efter malware) og Onyx (system-tools og optimering).

Malwarebytes er også en go' idé, men vær opmærksom på at det installerer flere ting i system end bare app'en. Mac Cleaners og CCleaner for Mac lægger også underlige ting i systemet, som skulle "hjælpe" med at rense din Mac - men bloater den faktisk bare mere.
Men den værste app, som du helt skal holde dig fra, er MacKeeper !

Ellers vil jeg faktisk anbefale en Clean Install af system, evnt. med Migration fra en backup. Desværre mister man nogle gange registreringer af apps, og andre gange historik/cookies i browsere ved denne slags Restore.
Avatar billede stjans Guru
24. november 2022 - 09:44 #4
Bruger også CleanMyMac - så kan anbefales herfra