Avatar billede brasso Forsker
23. november 2022 - 14:55 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Problemer med at få Windows til at formatere ny SSD

Hej
Jeg har i min PC 2 disks, en SSD (Boot/System), og en almindelig WD HD (1 TB).
Maskinen kører Windows 10 fuld opdateret.
Jeg har så købt en ny Samsung 870 QVO på 2 TB, som skal erstatte WD disken, denne kobler jeg på maskinen via et Sandberg SATA - USB stik.
Diskhåndtering finder disken, men jeg kan ikke få lov til at initialisere / formatere den. Er der et trick så jeg kan få fat i disken?
Se venligst denne video:
https://www.dropbox.com/s/et8kvdlbver3brx/Samsung%20870%20QVO.mp4?dl=0
Håber linket virker. :-)
Avatar billede valby Ekspert
23. november 2022 - 15:24 #1
Avatar billede valby Ekspert
23. november 2022 - 15:30 #2
Er du klar over, at disken skal initialiseres for den kan formateres?
Højreklik på disken, og husk at formatere med GPT.
Avatar billede valby Ekspert
23. november 2022 - 15:38 #3
Rettelse: Du skal helt ind i venstre side. Disken skal være online.
Avatar billede brasso Forsker
23. november 2022 - 15:48 #4
#2 Jepsen, når jeg højreklikker på disken kan jeg vælge Initialiser, og så kommer boksen frem som vist i videoen.
Skærmprint fra Magician (den er opdateret).
https://www.dropbox.com/s/0sbbn8axvm8npiw/Samsung%20870%20QVO%20i%20Magician.pdf?dl=0
Avatar billede valby Ekspert
23. november 2022 - 16:07 #5
Prøv dette som freeware: https://www.diskpart.com/free-partition-manager.html
Der er noget galt med den SSD. Læg mærke til teksten NOT SUPPORTED.
Avatar billede milter Ekspert
23. november 2022 - 16:30 #7
Bruger du en USB3 forbindelse på din PC? Så vidt, jeg har forstået, vil en USB2 eller ældre måske ikke generere power nok til din SSD.
23. november 2022 - 16:33 #8
Får den strøm nok?
For at teste om diske er ok, kan du prøve at sætte den i den interne SATA port.
Avatar billede brasso Forsker
23. november 2022 - 16:39 #9
#5 Har installeret og prøvet at initialisere, men der fremkommer en fejl, år ændringen skal gemmes. Den siger bare handling annulleret, initialisering fejlede. Gad vide om der er forskel på en EVO og en QVO disk, altså de krav de stiller til interface/SATA osv? Min EVO SSD kører uden problemer og blev oprindelig oprettet med Aomei disk clone funktionen, og med den samme interface ledning/adapter.
Avatar billede brasso Forsker
23. november 2022 - 16:41 #10
#7 Der er en separat strømforsyning koblet til den nye SSD. USB bruges ikke til strømforsyning, selv om der er en ekstra USB koblet til adapteren, det er nok tanken at den kan bruges som strømforsyning?
Avatar billede valby Ekspert
23. november 2022 - 17:08 #11
En SSD behøver ikke ekstra strømforsyning. Hvis du tager et kabel direkte mellem SSD og USB 3, så får den den rigtige strømforsyning.
Avatar billede brasso Forsker
23. november 2022 - 17:16 #12
Jeg har lige chattet med Amazon support (disken er købt via Amazon.de), og fået kontakt oplysninger til Samsung support Danmark, så dem prøver jeg lige, at tage fat i i morgen. Jeg melder lige tilbage, hvad det ender op i, Foreløbig tak for alle input.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. november 2022 - 17:44 #13
#7 En SSD bruger meget mindre Power end en HDD Jeg har en HDD sat til stikket i mit Samsung Med 0,5 Amp Og en SSD i stikket med 0,1 Amp
https://ibb.co/M748Lkq
Avatar billede kulawig Professor
24. november 2022 - 08:08 #14
det nemmeste ville være at sætte SSD i maskinen evt.  tage den mekaniske HDD ud, så isolere du USB forbindelsen som fejlfaktor
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2022 - 08:38 #15
#14 enig😊
Avatar billede brasso Forsker
24. november 2022 - 11:08 #16
#14 Præcis! Problemet løst! Det er åbenbart min adapter sata/USB der ikke er kompatibel med en QVO SSD. Jeg installerede den nye disk i maskinen, og den blev straks registreret, initialisere og formateret. Jeg har så koblet den gamle HD på med kablet og lige nu et maskinen ved at klone den gamle disk over på den nye, med Aomei backupper.
Tak for alle input til tråden, og god dag til jer alle. 😁👍
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2022 - 11:59 #17
Hvorfor giver du ikke løsningen til #14 så??