Avatar billede valby Ekspert
02. december 2022 - 18:45 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Nyt tekst dokument

Windows har været inde og rode i min Windows 11.
Jeg havde rettet ulænperne i ved bla. højreklik i en mappe, de er sat tilbage som de var ved installationen.
Det har jeg heldigvis et program, som kan ordne, men tilbage bliver problemet:
Når man højreklikker i en mappe, og trykker på "Ny" Så skulle man få Mappe og "Nyt tekst dokument"  men det sidste er forsvundet. Hvordan får jeg det tilbage?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. december 2022 - 18:57 #1
det er måske noget, som fx word har sat ind, og nu har du slået det fra - prøv evt at fjerne office, genstart, og installer office igen. Efter en genstart er det måske på plads.
Avatar billede valby Ekspert
02. december 2022 - 19:32 #3
Det hjælper ikke at genstarte, og Microsoft office,finder jeg kun som opdatering.
Jeg har aldrig brugt den, har i stedet LibreOffice og OpenOffice.
Måske kan jeg downloade det og geninstallere?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. december 2022 - 20:15 #4
ok, du  skal heller ikke bruge openoffice: de døde, da de ville have penge.
Libreoffice kan du afinstallere, og så (efter genstart) hente og indlæse igen.
Avatar billede valby Ekspert
02. december 2022 - 20:15 #5
#2
Tak for linket. Jeg prøvede flere ting. men det lykkedes ikke for mig.
Tvært imod, nu har jeg også mistet "Ny mappe"
Nå heldigvis kan jeg køre et nyt Image ind:-)
Avatar billede valby Ekspert
02. december 2022 - 20:16 #6
#4
LibreOffice? Det kører fint.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2022 - 07:23 #7
Windows kan ved opdateringer have resat/fjernet indstillinger i registeret du har foretaget. Jeg formoder det er dette registreringstip du tænker på
https://pureinfotech.com/bring-back-classic-context-menu-windows-11/
Har du virkelig behov for Open Office der som jeg har hørt ikke opdateres på samme måde som LibreOffice?
Jeg har aldrig modtaget noget dokument der krævede at jeg skulle installere dette program.
Avatar billede valby Ekspert
03. december 2022 - 12:36 #8
#7
Nej det var vist ikke den, det vil jeg afprøve senere i dag.
Jeg bruger normalt ikke OpenOffice, men jeg havde et problem, med at kopiere tekst fra videnskab.dk med LibreOffice, og det kunne det bedre klare.
Jeg trykker ofte en interessant artikel ud.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. december 2022 - 18:06 #9
1) lav en mappe i browsers bogmærker, og gem link med en sigende tekst - eller
2) Ctrl+P i browser, og udskriv til pdf-fil, og gem link med en sigende tekst
Avatar billede valby Ekspert
03. december 2022 - 21:13 #10
Det forstår jeg slet ikke. Jeg kan lave en mappe i Firefox og lægge et link ind til Eksperten, men man kan da ikke udskrive det til pdf.
Avatar billede valby Ekspert
03. december 2022 - 21:32 #11
Jeg har for nylig installeret Windows 10 på en ældre computer.
Der var heller ikke "Ny tekstfil"
Nu har jeg installeret LibreOffice, og nu er den der.
Og så er det vel der, den er gal, med den anden PC med Windows 11 ?
Jeg vil se på det ad den vej.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. december 2022 - 22:12 #12
Firefox: hvis du er på den side, som du vil udskrive (gemme som pdf) så Ctrl + p
Det bringer dig til udskrift-menuen. I højre del øverst vælger du printer - der er bla 'Gem som PDF' og så klik på Gem, den spørger dig så om filnavn og placering.
Du kan ikke gemme links den vej, men gemmer hele den side, som vises, fx denne side med alle indlæg i et samlet pdf.
Hvis du vil have en 'renere' udskrift af tråden, så se i adresselinjen helt til højre (der er stjerne og et dokument-ark. Klikker du på dokument-ark, så rydder firefox siden for alt fyld, og du kan udskrive den side som PDF (Ctrl + p osv...)

Hvis du vil gemme siden som et bogmærke i stedet for, så skal du klikke på stjernen til højre i adresselinjen. Du vælger/opretter en mappe og giver den et sigende navn.

#11 - det skrev jeg i #4, afinstaller LibreOffice, genstart og hent en frisk version.
Avatar billede valby Ekspert
03. december 2022 - 23:38 #13
Ja det skrev du, det må jeg have overset. Beklager😢
Det prøver jeg først, hvis det ikke virker, prøver jeg det andet i morgen.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2022 - 07:43 #14
#8 Programmer kan vist også i enkelte tilfælde komme til at fjerne sådanne genveje når de fjernes fra en pc. Det sker dog yderst sjældent. Måske Libre Office er synderen. Prøv at installere den om (evt opgradere til den nyeste) hvis du har en gammel installationsfil i overførsler.
Avatar billede valby Ekspert
05. december 2022 - 17:10 #15
Jeg holder mig foreløbig til LibreOffice tekstdokument, så kan jeg senere se på andet.

Mange tak til alle, for jeres indlæg. 😁