Avatar billede henrik_40 Novice
06. december 2022 - 19:32 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

mssms - kan ikke connecte

Har installeret ms - Server Management Studio. Jeg kan ikke connecte, når jeg vælger "Database Engine"
Servername: "." eller "localhost" + nogle andre mulige gæt
Authentication: Windows Authentication
Username (grået ud = kan ikke ændre): "mit pcnavn" / bruger

(ACERNOTEBOOK\ henri)

Kan nogle hjælpe mig?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. december 2022 - 21:12 #1
Kører SQLServer på din laptop?
Avatar billede henrik_40 Novice
06. december 2022 - 22:18 #2
Det havde jeg ikke. Jeg regnede med den ville blive installeret, når jeg installerede manegement Studio, Hentede sql-serveren her og fik vist en connectionstring.
Server=localhost\SQLEXPRESS;Database=master;Trusted_Connection=True;

Nu funker det. 1000 tak for hjælp !
Avatar billede arne_v Ekspert
07. december 2022 - 01:18 #3
Management Studio og selve serveren er helt seperate.

Er man hard core nok installerer man bare servereen og bruger OSQL utility og SQL kommandoer til alt.

Trusted connection alias windows authentication er helt standard for brug fra Windows. Skal man tilgå serveren fra en Linux box kan man aktivere SQLServer authentication og angive brugernavn og password. Det er nok ca. 10 år siden at jeg sidst har lavet den lille øvelse.
Avatar billede henrik_40 Novice
07. december 2022 - 01:53 #4
Super tak for det. Jeg så godt at man kunne bruge kommandoprompten til  sql.