Avatar billede jakobra15 Praktikant
07. december 2022 - 19:05 Der er 16 kommentarer

Min computer

Hej, Jeg er en 16 årig dreng der har et spørgsmål

Jeg har i dag konstateret at min computer ikke fungere ordenligt.
Computeren tænder fint (også blæserne på nær dem i graffikortet) Jeg har prøvet at tilslutte den til 3 forskellige skærme, og brugt 4 forskellige HDMI kabler, dog uden held. Computeren kan starte men skærmene siger bare "No Signal" Hvad kan det skyldes? Der ligger et "kabel" der inde, det ser lidt underligt ud fordi det er tilsluttet til et andet kabel som går ind i hvad jeg vil mene er en blæser.
Tusind tak for jeres tid på forhånd
Avatar billede valby Ekspert
07. december 2022 - 19:12 #1
Det lyder desværre som om grafikkortet er stået af.
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. december 2022 - 19:24 #2
Mange grafikkort skal forsynes med ekstra strøm via kabel ( foruden det der kommer via stikket på motherboard ). Gå de forbindelser igennem - fjern evt. grafikkort og sæt det tilbage - og vær opmærksom på ekstra strømstik på korten.

Har din cpu indbygget grafik - stik på motherboard til skærm vil komputeren fungere uden skærmkort monteret - men nok med ringere grafik.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. december 2022 - 21:10 #3
i de fleste pc'er er der (udover dine stik til grafikkort) også grafikkort-stik direkte til bundkortet (i den lange linje med stik på kanten).
Test din skærm der - er det ok, så kan du køre der til du evt får en reparation i julegave.
Avatar billede Gix Juniormester
08. december 2022 - 08:17 #4
Hvilket grafikkort er det?
Har du mulighed for at tage et billede af det kabel der ser underligt ud?

Som #2 nævner, prøv at teste skærmporten på dit bundkort hvis der er et stik (og CPUen understøtter det).

I stedet for at forhaste os til konklusioner kunne det være en ide at spørge ind til systemet.
Mange grafikkort i dag tænder ikke blæserne før de når omkring 50 grader, så det er ikke nødvendigvis grafikkortet den er gal med.
Avatar billede jakobra15 Praktikant
08. december 2022 - 10:39 #5
Tusind tak for jeres tid.
Jeg kan sende billede af både grafik kort og kablerne, jeg ved bare ikke hvor man sender dem her inde. Skal de sendes via mail? #4
Avatar billede poko1 Ekspert
08. december 2022 - 12:20 #6
Du gemmer denne Web adresse til en anden ganG!
Når du åbner den trykker du på Sky pilen finder dit billede Trykker på Opload så kommer der en Adresse som du sender her ind!
https://imgbb.com/upload
Avatar billede jakobra15 Praktikant
08. december 2022 - 13:06 #7
https://ibb.co/jhtcBCj - Kablerne jeg syntes der så en smule mærkelige ud
https://ibb.co/KqNP6bN
https://ibb.co/GMVwtkd
Avatar billede Gix Juniormester
08. december 2022 - 14:53 #8
Det er et molex kabel, strøm, bruges ofte til ældre / billigere blæsere og lign.

Ser ikke ud til det er ekstra strøm til grafikkortet der er problemet, havde ellers været nemt.
Er bange for at de har ret i det kan være grafikkortet, da det system udkom var støj ikke en bekymring.

Har du mod på at hive dele ud / sætte i?
Hvis ja, så ville jeg foreslå først at prøve RAM, defekte RAM/slots kan nemlig også blokere display signalet.
Så du kan prøve at hive dine RAM ud og så teste med en enkelt (i 2 forskellige slots) for at se om der er hul igennem.

Har du et andet grafikkort du evt. kan prøve?

Er det ikke nogle af dem bliver det hurtigt lidt mere udfordrende.
Avatar billede jakobra15 Praktikant
08. december 2022 - 15:29 #9
#8 Har forsøgt at hive mine RAM og mit grafikkort ud og teste med kun en enkel nu. Det gjorde desværre ingen forskel. Har ikke andre grafikkort liggende, er der flere alternativer eller skal jeg tage til en reparatør?
Tusind tak for din tid.
Avatar billede jakobra15 Praktikant
08. december 2022 - 15:34 #10
https://ibb.co/kyF0ntW - Kan de to havde en på virkning på noget?
Avatar billede valby Ekspert
08. december 2022 - 15:47 #11
Kun hvis du selv har hevet dem op fra bundkortet.

Hvis du har mulighed, så lån et grafikkort af en bekendt. Det er lige meget om det ikke er godt, bare det dur, så du kan afprøve om computeren fungerer.
Det kan også godt være et USB grafikkort.
Og nej, der er ikke brug for en reparatør. når du selv kan skifte grafikkortet.
Avatar billede valby Ekspert
08. december 2022 - 16:04 #12
Ps. en computer reparatør er voldsom dyr.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. december 2022 - 16:30 #13
Du skriver ikke hvor du bor Jeg har lige smidt en stak ud men beholdt et par af de bedre og det kunne jo tænkes at der bor en Nørd i nærheden af dig!
Avatar billede jakobra15 Praktikant
08. december 2022 - 16:42 #14
Jeg bor i Ringsted (4100) :)
Avatar billede poko1 Ekspert
08. december 2022 - 17:11 #15
Prøv om du kan bede dine venner om at hjælpe med at finde en der vil hjælpe?
Jeg bor i Sdr.Jylland så det er lidt langt væk God Lock med det!
Avatar billede Gix Juniormester
08. december 2022 - 20:46 #16
Oppe i venstre hjørne, sidder det 8pin strømstik ordentligt i?
Oppe ved CPU køleren.

Evt. kunne du prøve at sætte grafikkortet i en anden PCI-E port.
Den anden blå port er også 16x så uanset hvad ville du ikke have noget tab der.

- 3 x PCI Express 2.0 x16 slots (blue @ x16 mode, orange @ x4 mode) (Double-wide slot spacing between each PCI-E slot)

Ellers hvis du kender en i området og kan låne et grafikkort til at teste med, så kan du jo få bekræftet om det er det.
Skulle det være tilfældet kan man nok få fat i et billigt kort på DBA / FB eller lign. markeder.

Men jeg er bange for at du skal have fat i dele du kan teste med for at udelukke de enkelte dele.

Som #12 skriver kan teknikere være ret dyre, de tager jo som regel 500+ pr påbegyndt time.

Da det er en X58 platform snakker vi dele der er 10+ år gamle og det er ikke alle der har sådan noget liggende... Så skal du teste andet end grafikkort kan det blive en udfordring.

Der skal ikke mange timer til ved teknikeren før du kan finde noget bedre brugt til de penge.

Bare lige noget der er værd at tage med i overvejelserne.