Avatar billede clausito Seniormester
15. december 2022 - 17:02 Der er 28 kommentarer og
3 løsninger

Toshiba ekstern harddisk

Min toshiba eksterne harddisk er sendt til reparation. Det ser ud til det er "armen" der læser dato. Den er løs.
Kan det laves tror I? Data kan ikke genskabes hvis armen ikke fastgøres?

Kan det laves. Mine data er vigtige

Jeg har taget et billede, men man kan ikke vedhæfte foto
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2022 - 17:15 #1
"Armen er løs"... - har du haft åbnet til selve skiverne i disken? - så er der rigtig god risiko for at du ikke får data igen.

Skiverne er ultra-følsomme for støv og snavs, og derfor skilles diske kun ad og serviceres i specielle lokaler med overtryk og støvfiltre.

Et tilfældigt støvkorn inde i selve mekanikken, kan kile sig ind under det endnu mindre mellemrum der er mellem læsearmen og selve skiven - og sker det, vil du få et såkaldt headcrash, der høvler en spån af skiven. Denne spån er med til at forstærke effekten o.s.v.

Men hvorfor tror du armen er løs?

Og hvor er den sendt til reperation?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2022 - 17:15 #2
PS - du kan lægge et link til et delt foto på onedrive, google fotos eller en anden fototjeneste.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2022 - 18:24 #3
"klikker" disken?
Man kan jo flytte pladerne over i en doner disk der er helt identisk med din. Men det er en operation som skal laves hos en specialist på dette område. Og det er en dyr løsning. Få du løst det vil jeg klart anbefale du har dine date på minimum 3 destinationer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. december 2022 - 18:28 #4
Brug dette link til uploading af fotos:

https://da.imgbb.com/
Avatar billede valby Ekspert
15. december 2022 - 19:18 #5
"Min toshiba eksterne harddisk er sendt til reparation"
Disken er allerede sendt ind.
Avatar billede clausito Seniormester
15. december 2022 - 19:22 #6
Jeg må se hvad rep sted siger . Det hedder Rep Center Veri centret. Tabte disken men den har bøvlet længe med at læse fra. Troede der var "ledningen ". Rep firma viste mig den i dag. Åben så der var sku rigeligt støv

Kender I et ekspert sted for at få data ud? Må jo betale hvad det koster.

Og så må jeg jo gemme data mange steder. Jeg stoler ikke på diverse "skyer"

Bliver spændende med rep Center i Veri Centret i Risskov/Aarhus
Avatar billede claes57 Ekspert
15. december 2022 - 19:31 #7
bare et forslag: diverse skyer er prof mht data-opbevaring, og de har en daglig sikkerhedskopiering. Det kræver kun, at du kan huske brugernavn og adgangskode, og så kan du hente data ned på en ny disk.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2022 - 19:40 #8
Det ligner slet ikke et sted jeg ville indlevere noget til reperation (med mindre det var en gammel telefon der skulle have skiftet skærmen).

Det er formentlig nogle folk, der aldrig har fået uddannelse inden for IT, og det kan meget vel være at de ødelægger disken yderligere.

Jeg vil nødig pege fingre, men det lyder lidt som om der er taget nogle dårlige valg.

Jeg kender ikke nogen fornuftige centre i den del af landet, men jeg kender https://computer112.dk/velkommen-til-computer112/ personligt. Han ved hvad han laver (om end det foregår i privaten).
Eller du kan vælge den helt store: https://www.ibas.com/dk - men her skal du regne med en noget højere pris.

Det er, uanset hvad, IKKE billigt. Det skyldes at skiverne fra disken skal tages ud i et lukket miljø, og flyttes over i en identisk "donordisk", som skal være på lager eller skaffes.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. december 2022 - 20:00 #9
#8
Du skriver "Det er, uanset hvad, IKKE billigt. Det skyldes at skiverne fra disken skal tages ud i et lukket miljø, og flyttes over i en identisk "donordisk", som skal være på lager eller skaffes."
Jeg har en ven, hvis eksterne HDD på 1 TB, var gået i stykker - den klikkede, men havde også en skurende lys, der formentlig var støj fra lejet.
Det ville koste i omegenen af 20.000 kr. at få reddet dataene ud, så nej, det er en bekostelig affære. Da han fik prisen at vide, blev projektet droppet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. december 2022 - 20:38 #10
En skurrende lyd er som regel støj fra et headcrash, der er ved at blive rigtig slemt...

se på http://www.dataclinic.co.uk/wp-content/uploads/2013/04/headcrash-sml.jpg - det der ligner snavs er gravet ud af disken af læsehovedet - og når læsehovedet bliver ved at køre i sporet, lyder det "skurrende"... (Det er et voldsomt tilfælde jeg linker til - men mindre kan også være katastrofalt)
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. december 2022 - 20:56 #11
Jeg har selv haft en HDD, der havde en skurende eller nærmere hvislende lyd. Den nåede jeg heldigvis at redde dataene ud fra, men det var i sidste øjeblik, for den havde allerede svært ved at starte op.
Efterfølgende fik den en tur i skrustikken og en stor hammer.🔨
Avatar billede clausito Seniormester
15. december 2022 - 21:41 #12
Priser?
Avatar billede puren Ekspert
15. december 2022 - 21:55 #13
jeg havde gået til ibas for at fået reddet mine data https://www.ibas.com/dk/data-recovery de har redet data i over 20 år så noget må de kunne finde ud af
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. december 2022 - 08:04 #14
Priser - det afhænger helt af hvad der er galt. Du kan på computer112´s hjemmeside (som jeg linker til tidligere) se hvad hans prispolitik er.

Men vær forberedt på at der er to trin - dels et undersøgelsesgebyr, hvor det undersøges OM der kan reddes data, og et bud på hvor meget. Det skal betales uanset hvad.
HVIS man beslutter sig for at gå videre, kommer der så en pris for selve data-recovery delen.

Og som vi skriver - det er ikke billigt. Jeg HAR oplevet et enkelt tilfælde hvor det ikke kostede mere end ca. kr. 6000,- - men jeg har også oplevet et tilfælde der nærmede sig kr. 20.000,- (Jeg fik aldrig den nøjagtige pris at vide - en økonomidirektør der havde forlist noget regnskab :-)

Generelt er de mindre lokale billigere, end de store globale. IBAS har, som Puren er inde på, været markedsleder i mange mange år. Det ser ud som om de er begyndt at samarbejde med små lokale IT-værksteder, der bruges som indleveringssteder. Men deres store center for grundig recovery ligger mig bekendt i Finland.

Så priser - alt mellem et par tusinde for undersøgelsen alene, og op til over 20.000,- afhængig af hvad der er galt...
Avatar billede clausito Seniormester
16. december 2022 - 08:28 #15
Takker for hjælpen
Jeg ser hvad der sker og så kontakter jeg evt
https://computer112.dk/velkommen-til-computer112/
Avatar billede clausito Seniormester
19. december 2022 - 15:53 #16
Ja, Rep i Veri Centret kunne ikke fixe min hd og heller ikke redde data.
Jeg kontakter computer112 og hører hans mening. Jeg tror selve HD ikke er "beskidt" eller støvet. Rep VeriCentret vist mig den og det så ikke alvorligt ud andet end læsehovedet var løst

Men selvfølgelig ikke godt med en åbnet hd midt i hans forretning

Jeg giver ikke op. Nu prøver jeg computer112 eller andre og så må jeg betale hvad det koster
Tak for jeres hjælp

Hilsen
en lille trist pensionist på 71 år - måske er der senior rabat
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2022 - 17:45 #17
Jeg har aldrig set en "løs" læsearm. Men læsearmen skal kunne bevæge sig fra side til side, som på en god gammeldags pladepiller. Den styres fra siden til siden i et elektrisk magnetfelt, som kun er aktivt når der er strøm på disken - så måske har de uerfarne mennesker taget fejl af hvordan den fungerer?

Men det er stadig dybt dybt uprofessionelt hvis de har åbnet disken. 95% af alle de fejl jeg har oplevet på diske, har kunnet/skullet løses "logisk" - altså ved at manipulere med den eksisterende disk. Der er stort set aldrig grund til at åbne disken, med mindre man med en kasseret disk er nysgerrig...

Ja - lad os håbe at Computer112 kan noget - det tror jeg nu der er god chance for, hvis bare IKKE de har haft strøm til disken så længe hos "fuskerne"...
Avatar billede clausito Seniormester
19. december 2022 - 18:37 #18
Tak ole for effektiv kommenteret og løsninger.
Jeg klarer nok mistet men fruen er hidsig  Der ligger ca 10.000 foto af barnebarnet
Hun er 5 år!!!
Jeg takker. Vi må se hvad der sker. Som 71årig tror jeg stadig på julemanden . Han bor i Finland (Ibis). Og så Glædelig Jul
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. december 2022 - 19:27 #19
#17 Jeg giver dig helt ret i at det er dybt dybt uprofessionelt det der af foretaget.

#18 Til clausito: skriv evt. en anmeldelse af firmaet på Trustpilot, så andre kan advares om fuskerne!
Avatar billede clausito Seniormester
19. december 2022 - 21:43 #20
Måske ikke fusker men inkompetent omkring mit problem
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. december 2022 - 22:52 #21
Hvis et sådant firma ikke er kompetent, men udgiver sig for at være det, så er der tale om fusk!
Avatar billede clausito Seniormester
22. december 2022 - 17:21 #22
Harddisk er sendt til Casper - computer112. Han er lidt rystet over tilstanden af min HD.
Er ganske utilfreds med amatøren, der kiggede på den.

Han kigger på den og giver en pris, hvis han kan fixe den. "No cure, no pay" siger han.
Tak til Ole for henvisning til computer112. Indtil videre har den været en positiv oplevelse. Det gik fandemer hurtigt at få at vide hvad, der skal ske. Pris og handlingsforløb
Jeg blev endda kontaktet per telefon, da de gerne detaljeret ville fortælle, at det nok blev dyrt, men det havde I jo advaret mig om

Satans jeg ikke gik til en prof med det samme. Jeg undskylder med jeg er 71 år !

Nu må vi se hvad der sker - om julemanden eksisterer.

Jeg skal nok fortælle den videre føljeton
Avatar billede clausito Seniormester
22. december 2022 - 17:25 #23
Avatar billede clausito Seniormester
22. december 2022 - 17:33 #24
Og det er sku fedt at være "seniormester"
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2022 - 17:42 #25
Det ser ikke godt ud med de fedt fingre der er sat på skiven
Jeg så engang et billede af hvor meget fysisk et støvkorn og en fedt finger fyldte i forhold til afstand mellem læser og pladen, og det så foruroligende ud. Og det gør dit billede også.
Jeg kender en i gruppen her. Han er ekspert selvom han ikke har hjulpet til i noget spørgsmål. Så de titler giver jeg ikke noget for. Det udregnes kun ud fra aktivitet og ikke kvalitet i indlæg.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. december 2022 - 19:08 #26
#25 - Jeg giver dig ret med hensyn til titler, men hjælpsomheden er meget stor blandt brugerne . IT i alle dets afskygninger er jo utroligt omfattende.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2022 - 20:31 #27
#26 Ja det har du ret i
Jeg synes dog at det der spørges ind til på eksperten har ændret sig en del. Jeg ser mange Excel og programmering spørgsmål nu end før. Det må jo tyde på at folk ikke har problemer med Windows mere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. december 2022 - 21:09 #28
#27 - Ja, der er rigtig mange spørgsmål om Excel, men når det gælder dette område, så er jeg stået af. De formler kan gøre mig fuldstændig forvirret🤪, så det holder jeg mig fra.
Jeg synes at der til stadighed kommer spørgsmål om MS´ nye smertensbarn Windows 11, og det bliver der sikkert ved med at komme.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. december 2022 - 08:16 #29
Okay - det billede må jeg indrømme, er også langt langt værre end hvad jeg havde troet.
Det ser næsten ud som om det er mig som 10 årig der har splittet den ad af nysgerrighed... - men selv en disk jeg ville kassere, og derfor tager pladerne ud af for at vise andre, ville ALDRIG nærme sig at se sådan ud...

Læg mærke til den lille hvide "pude" nede i venstre hjørne - den skal under normal drift lukke luft ind, og filtrere støvpartikler fra. Men det er jo helt håbløst nu hvor hele dækslet har været af. Der ligger støv og fedtede fingre ud over det hele...

For at illustrere problemet har nogen lavet en tegning: https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-80ba25cae2f34da34c2c2a0921b6c26f

Læsehovedet vil kunne ligge helt nede på overfladen, men fordi skiven roterer, vil lufttrykket få læsehovedet til at svæve uendelig tæt på overfladen. Det kan det bare ikke når det passerer støv eller fingeraftryk - så vil man (som tidligere beskrevet) få et headcrash...

Det vil sige at Casper fra computer112 er nødt til at fjerne al støv (bør kunne lade sig gøre) og fingeraftryk (er nok næsten umuligt uden at komme til at ridse overfladen) før han kan montere skiverne i en "donordisk".
Det positive er, at fjolset der har åbnet den, trods alt ikke ser ud til at have haft held med at fjerne centerskruen, selv om det ser ud som om der er prøvet - det ville nemlig have givet ridser i skiverne, fordi den øvrige mekanik skal fjernes først. Men det ser der altså ikke ud til at være... - og dermed vil data på de øvrige skiver formentlig være til at komme til. Om det så kan bruges til noget uden den øverste skive, er ikke til at svare på - det kommer an på hvor fragmenteret disken har været...

Til gengæld ser læsearmen helt normal ud - jeg kan ikke se at den skulle "sidde løs" - den sidder helt fint i parkeringsposition, og ser ud til at have den rettet indstilling i forhold til skiverne. Så jeg gætter på mekanikken ikke har fejlet noget som helst fra starten af, men at fejlen er ren "logisk". Det bliver spændende at høre hvad diagnosen er...
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2022 - 08:35 #30
Ole det var den tegning jeg også så. Her kan man virkelig se hvilke afstande man opererer i en hdd.  Hvis nogen tror man bare kan skille sådan en på køkken bordet så kan man bare tro om igen. Det ender bare galt. Jeg kan derfor tvivle på at man redde noget på disken her.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. december 2022 - 11:58 #31
Husk sætningen:
"Det umulige klarer vi, mens De venter, mirakler tager lidt længere tid."

Håber at det også gælder i dette tilfælde🤞