Avatar billede Nils Torben Juniormester
16. december 2022 - 16:16 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

videograbbere kan ikke se VHS-afspiller

Jeg har 2 usbgrabbere, envivo og TechnaXX.
Begge fungerer når jeg tilslutter mit Canon videokamera, men når jeg tilslutter en VHSafspiller med det SELVSAMME kabel  (gul-rød-hvid stik),registreres det ikke.Er det en anden form for signal eller hvad er der galt?
Jeg har flere scartstik med forskellige benkombinationer, men de fungerer heller ikke. Hjælp.
Avatar billede milter Ekspert
16. december 2022 - 18:42 #1
Et måske lidt fornærmende spørgsmål. Er du sikker på, du forbinder kablet  (gul-rød-hvid stik) til de rigtige stik, altså udgange og ikke indgange? Og er der måske indstillinger på din VHS-afspiller, hvor du kan vælge mellem forskellige udgange?

Hvilken VHS-afspiller har du?
Avatar billede Nils Torben Juniormester
16. december 2022 - 20:23 #2
En Funai D8A-A4110DB og en gammel Philips VR 630
Man kan ikke se, om det er ind- eller udgange.Man burde kunne få signal fra scart hvis man kan finde de rigtige ben.
Måske er det nødvendigt af anskaffe en afspiller mere.
Avatar billede milter Ekspert
16. december 2022 - 21:12 #3
Hvad hedder dit Canon videokamera? Kan det tænkes, at dit Canon er et S-VHS kamera? S-VHS optagelser kan ikke afspilles på dine to VHS-afspillere, da det er to forskellige signaler.

Er det dine egne optagelser, og har du tidligere kunnet afspille dem på TV med de to VHS-afspillere med gul-rød-hvid stik?
Avatar billede milter Ekspert
16. december 2022 - 21:26 #4
Og så har jeg lige opdaget, at du faktisk kan afspille S-VHS på din Funai, men det kræver, at du benytter et S-VHS til S-VHS kabel mellem afspiller og videograbber som det her:

https://www.avxperten.dk/s-video-kabler/s-video-kabel-2-m.asp?gclid=EAIaIQobChMIz4KywPv--wIVAm8YCh0O4wpIEAQYBSABEgLXf_D_BwE

.... hvis der altså er tale om et S-VHS bånd.

Herunder er der et link til en brugsanvisning med vejledning om tilslutninger og indstillinger for forbindelser til din Funai

https://www.manualslib.com/products/Funai-D8a-A4110db-6907030.html
Avatar billede milter Ekspert
16. december 2022 - 21:30 #5
Og lidt mere søgning viser, at i hver fald din TechnaXX har et S-VHS stik.
Avatar billede Nils Torben Juniormester
16. december 2022 - 21:33 #6
Kameraet er Canon UC8HiE
Det har også S-video udgang.
Både egne og andres optagelser.
Den kan kun afspille på TV med scart.
Avatar billede milter Ekspert
16. december 2022 - 21:53 #7
Jeg er lidt forvirret. Dit kamera er et Hi8 kamera og du taler om VHS?

Har du både Hi8 og VHS bånd? Og husk, at hvis du bruger S-video eller Hi8 stikket til videoen, så skal du stadig forbinde de røde og hvide lydkabler.
Avatar billede Nils Torben Juniormester
16. december 2022 - 21:54 #8
Jeg har sådan et kabel, men det virker heller ikke.
Jeg må nok finde en anden afspiller.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
17. december 2022 - 12:52 #9
Hverken Funai eller Philips er SVHS. Der er kun ganske få SVHS afspilllere på markedet og de er altid mærket SVHS på fronten. SVHS udgangen på Funaien er kun til DVD afspilleren, det samme gælder composite og audio udgang, så det vil kun virke via Scart stikket.
Philipsen har ikke composite ud, og kan derfor kun benyttes via Scart stikket.
Hvis du bruger scart stikket og vil være sikker på at det virker skal du have en Scart adapter med alle ben connected og switch for ind og udgang fx. dette https://www.av-cables.dk/scart-adapter/scart-adapter.html
Avatar billede Nils Torben Juniormester
17. december 2022 - 13:29 #10
Det er klar besked. Jeg prøver. Mange tak.
Avatar billede Nils Torben Juniormester
18. december 2022 - 21:15 #11
Jeg havde sådan en adapter liggende og så var der signal.
Jeg kunne optage med min Envivo-grabber på en XPsp3-pc (gammel software).
Jeg takker  igen og denne tråd kan lukkes.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
20. december 2022 - 23:48 #12
Det lyder godt, jeg ved ikke hvad det er for en adapter, men hvis et af svarene bidrog til din løsning vil jeg foreslå at du markerer som en løsning.
Avatar billede Nils Torben Juniormester
21. december 2022 - 03:54 #13
Undskyld. Jeg hentyder til den af dig i det umiddelbart foregående svar nævnte scart-adapter med overgang til gul-hvid-rød phonostik med mulighed for at vælge mellem signal ud eller ind.
Det gjorde udslaget.
Jeg prøver at markere som løst.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
21. december 2022 - 13:45 #14
OK i så fald vil jeg foreslå at du markerer mit svar som en løsning, det er normalt den måde det fungerer på.
Avatar billede Nils Torben Juniormester
21. december 2022 - 14:08 #15
er gjort nu. VH.