Avatar billede Michael Novice
17. december 2022 - 13:58 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Filen eller mappen er beskadiget og kan ikke læses.

Når jeg prøver at åbne min harddisk skriver den: D:\ er ikke tilgængelig Filen eller mappen er beskadiget og kan ikke læses.

Det er sket efter, at min kæreste har lagt noget over på den fra sin mag, da hun skulle fabriksindstille den.

Jeg har læst på nettet, at man kan køre et diskcheck gennem windows terminalen, men at man kan køre flere forskellige check (hvilket skulle det være?). Jeg har også læst, at den kan slette nogle filer, hvilket jeg ikke er intereseret i, men hvis det er den eneste udvej, er der så mulighed for, at man kan genskabe dem igen?
Avatar billede Michael Novice
17. december 2022 - 14:01 #1
og ville det måske løse noget og skille den ad og sætte den direkte i pcen?
Avatar billede valby Ekspert
17. december 2022 - 14:32 #2
Måske Lazesoft free? Jeg har pro, så har ikke kendskab til free.
https://www.lazesoft.com/lazesoft-recovery-suite-free.html
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. december 2022 - 14:35 #3
Jeg fostår ikke hvad du mener med fabriksindstille  - men er den formateret på MAC kan det sagtens være med et filsystem windows ikke kender

https://www.avxperten.dk/blog/formatering-ekstern-harddisk/

https://da.tipsandtrics.com/4-ways-read-mac-formatted-drive-windows-752527
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. december 2022 - 14:38 #4
Den har sandsynligvis været NTFS formateret. Mac kan læse dette format, men ikke skrive til det.
Hvis der er svaret JA til at ændre formateringen til et Mac format, er dine filer desværre væk.
Avatar billede Michael Novice
17. december 2022 - 14:57 #5
Valby det vil jeg prøve.

Kurt harddisken er formateret på en Windows pc inde jeg begyndte at bruge den. Det var min kærestes Mac der skulle fabriksindstilles.
Avatar billede Michael Novice
17. december 2022 - 14:59 #6
Finn hende Mac kan heller ikke åbne harddisken
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. december 2022 - 15:08 #7
#6
Så er der ikke sket det, jeg først troede.
Er disken afbrudt ved at trække den over i papirkurven, før stikket trækkes ud?
Hvis ikke, så kan filtabellen være beskadiget.
Avatar billede INK Ekspert
17. december 2022 - 17:39 #8
Hvis din eksterne harddisk har været brugt til at gemme filer fra en Mac, så er der højst sandsynligt sket en formatering af disken. (ref #3 og #4)
Hvis den så efterfølgende ikke er "skubbet ud", men blot taget ud af usb-stikket, så er det måske forklaringen på problemet med at Mac'en ikke længere kan læse den.
Hvis din kæreste har fået overført sine filer og alt er ok med Mac'en, står tilbage at redde dine egne filer. Jeg er enig med #2 valby, at det kræver et program Lazesoft Pro eller tilsvarende.
Avatar billede Michael Novice
18. december 2022 - 12:20 #9
Hej Valby
Det program du anbefalede fik min ting ud af harddisken. Mange tak for det! Der mangler så de ting min kæreste har lagt over på, men tænker, at den ikke har kunne læse dem pga. det er filer fra en mac? Kender du et ligene program som man kan bruge på mac? Så tænkte jeg, at man måske kan hive hendes ting ud på hendes mac.
Avatar billede valby Ekspert
18. december 2022 - 12:45 #10
Glædeligt, du fik dine ting ud 😊 Du har ret, det er fordi, det er Mac filer.
Men Mac har jeg intet kendskab til. Måske har ink et bud?
Avatar billede Michael Novice
18. december 2022 - 13:36 #11
Valby mange tak for hjælpen.

Jeg har lige fundet ud af, at min kæreste slet ikke har gemt noget på den, men på et usb stik vi har liggende så undskyld for den fejl.

men vil det så sige, at min harddisk er ved at gå i stykker siden den laver det nummer der?
Avatar billede valby Ekspert
18. december 2022 - 13:59 #12
Nej det skal undersøges. Du skriver ikke, om det er en mekanisk eller en SSD.
Hvis det er en mekanisk, så lyt til den. Den må ikke give klikke lyde.
Men uanset hvad det er, så kør en tur med Harddisk Sentinel, og se hvad den siger.
Hvis ingen klikke lyde og Sentinel siger god for den, så skal den bare formateres så skulle den være i orden . https://www.hdsentinel.com/
Avatar billede valby Ekspert
18. december 2022 - 14:17 #13
Harddisk Sentinel. https://ibb.co/svtjsQ4
Avatar billede Michael Novice
19. december 2022 - 12:49 #14
Det er ikke en SSD i hvert fald. Jeg har kørt Harddisk Sentinel (kort selv test), og den siger harddisken er 100%. Harddisken siger lyde, når den tænker, fx når man åbner en mappe, og den skal indlæse de ting, der er på den. Ellers siger den ikke nogle lyde.

Efter jeg kørte Harddisk Sentinel, så gik jeg ind i windows terminalen og kørte et diskcheck, og nu virker den igen.

Den har skrevet:
Correcting errors in the Master File Table (MFT) mirror.
Correcting errors in the Volume Bitmap.

Windows has made corrections to the file system.
No further action is required.

Er der nogle der ved, hvad den har lavet?
Avatar billede valby Ekspert
19. december 2022 - 13:41 #15
The master file table (MFT) stores the information required to retrieve files from an NTFS partition. A file may have one or more MFT records, and can contain one or more attributes. In NTFS, a file reference is the MFT segment reference of the base file record.

Det betyder, at din disk er i orden.
Men hvis det er en MBR disk, så gå i kontronpanelet og lav den om til en GTP, det
er mere sikkert, med hensyn til partition tabellen. Eller prøv denne:
https://www.diskpart.com/free-partition-manager.html
Avatar billede Michael Novice
19. december 2022 - 17:09 #16
Hvordan finder jeg ud af, om det er en MBR disk, og sletter man så noget, hvis man laver den om til MBR?
Avatar billede valby Ekspert
19. december 2022 - 17:51 #17
Det nemmeste er det program jeg lagde link til. Der står det, i venstre side af partitions visningen.
Avatar billede clausito Seniormester
22. december 2022 - 17:23 #18
Prøv www.computer112.dk
Jeg er i gang med en "sag" - de virker super effektive