Avatar billede john1 Juniormester
09. januar 2023 - 21:32 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Flyt wordpress til nyt webhotel

Er ved at flytte 2 hjemmesider lavet i wordpress til webhotel.

Jeg har dowloaded alle filer fra min nuværende webhotel via FTP.
Oprettet en MySQL i samme navn som den på det gamle webhotel og uploaded min MySQL backup. Ændret wp_config filen så de passer til den nye MySQL jeg har oprettet på det nye webhotel. Efterfølgende har jeg uploaded filerne via FTP til mit nye webhotel. Jeg får en besked "There has been a critical error on this website." Hvad mon jeg gør forkert? Skal jeg først oprette wordpress på ny og så uploade filerne? Nogen som har en idé om hvad jeg skal gøre for at få det til at fungere?
Avatar billede bvirk Guru
10. januar 2023 - 09:19 #1
php version - php ændrer sig lidt med nyere versioner sådan at små ting man kunne tidligere ikke længere går. Men en given wordpress app er vel specificeret til at kræve mindst php version X
Enhver php installation (på en hostning) er med en række moduler - din wordpress afhænger af nogle - er de også tilstede det nye sted - man kan se moduler med phpinfo funktionen.
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. januar 2023 - 10:20 #2
Man kan selvfølgelig godt køre den besværlige måde med at kopiere det hele over. Men det normale råd er nok, at man bruger de dertilhørende plugins.

Det er lidt tid siden jeg selv har gjort det, men som jeg husker det foregår det sådan, at man kører plugin'et på det oprindelige site, laver en ny installation på det nye site, og så lægger plugin'et ind der også, hvorefter det så importere temaer og mysql for en.

Se fx her:
https://da.wordpress.org/plugins/all-in-one-wp-migration/
Avatar billede john1 Juniormester
10. januar 2023 - 12:39 #3
Tusind tak du har fuldstændig ret det var den forkerte PHP version der gamle webhotel var 7.4 og det nye webhotel stod på 8.1. Nu kan jeg se index.php siden og tekst indholdet, men de fleste billeder vises ikke og når jeg trykker på navigering eller en artikel kommer jeg ikke frem til den pågældende artikel.

Angående plug-in så er jeg mere erfaren med FTP end plug-in :)
Avatar billede bvirk Guru
10. januar 2023 - 12:53 #4
Der findes hostninger som i kontrolpanel muliggør valg af php version - det kunne være det letteste workaround.
Avatar billede john1 Juniormester
10. januar 2023 - 12:57 #5
Ret rettede det bare til den rigtige php version i den nye hosting så kunne jeg se forsiden. Undere mig bare hvorfor billeder og links ikke fungere om det kan være MySQL. Må indrømme jeg er ikke så erfaren i WordPress i hvert fald ikke når den skal flyttes :)
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. januar 2023 - 13:31 #6
Problemet med links kan meget vel være, at du har lagt absolutte links til interne sider i det gamle site. Også her tror jeg faktisk, at det vil være noget, som plugin'et tager sig af. Og selvom du naturligvis kan få det til at virke med php7.4, så synes jeg nu også det ville være en mere langtidsrettet løsning, at få det til at virke med nyeste php.

Jeg anerkender, at det naturligvis er mere trygt at gå med kendte metoder. Men hvad med at prøve at lave et subdomæne det nye sted, og så gennemføre plugin-metoden der? Jeg er ret sikker på, at det både vil give et bedre slutprodukt, og at det viser sig at være nemmere end du tror.

Men det er naturligvis din egen beslutning :-)
Avatar billede john1 Juniormester
10. januar 2023 - 13:38 #7
Tusind tak  ejvindh er helt enig det optimale vil være at få den nyeste version. Hjælper en anden med at flytte sit website og da jeg ikke er så erfaren med WordPress så er jeg løbet lidt ind i nogle flaskehalsproblemer. Så bare lige at få den flyttet er åbenbart ikke så lige til :)
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. januar 2023 - 13:46 #8
Ja, men det er jo netop ganske simpelt, hvis man kører med den rette metode. Prøv fx at se denne 4-minutters video, så tror jeg du kan se, hvor simpelt det er:

https://www.youtube.com/watch?v=jNNEKarvGz8

(og jeg tror at pointen omkring "permalinks", som han ikke går nærmere ind på, netop ville kunne afhjælpe dit problem med links)
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
10. januar 2023 - 15:09 #9
Du kan med Duplicator, lave en tro kopi af sitet.
https://a3-seo.dk/backup-kopiering-cloning-wordpress/
Avatar billede mort1 Ekspert
01. april 2023 - 10:45 #10
a3-seo.dk - Duplicator er uden tvivl både nem og god - MEN, jeg skal flytte en side der fylder 3,5 GB - og det nye webhotel ikke tillader at indflytte "klumper" som er større end 2 GB?