Avatar billede henlot Juniormester
17. januar 2023 - 21:07 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Har 2 diske C:/ og D:/ drev hvor C:/ har nået limit

Hej
Jeg har en stationær DELL PC med 2 drev (2x 1TB) (C./ og D:/ drev) og nu er jeg nået limit på C: drevet og kan ikke opdatere mere. På D:/ drevet har jeg mere en 500 GB plads. Kan man flytte noget over på  D:/. Mener at kunne huske, at jeg skulle lave en fordeling mellem C:/ og D:/ drev da jeg købte min PC. Jeg har kørt en diskoprydning.
På C:/ drevet har jeg brugt 107.170.717.336 byte med 2 GB tilbage
På D:/ drevet har jeg brugt 557.170692.096 byte med 412 GB tilbage

Det undre mig at der kun er ca. 110 GB på C:/ drevet i alt. Går ud fra at resten er til Windows og Office 365?
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. januar 2023 - 21:57 #1
Er det 2 fysiske drev eller et opdelt? . er det SSD eller HD?

Treesize free er god til at vise hvad der fylder.

Det kan være mange gendannelsespunkter.

Bibliotekerne billeder, dokumenter, video, overførsler kan flyttes.

2G ledig på C-drev er alt for lidt -
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2023 - 22:11 #2
Gemmer du private filer på c drev kan man vælge at flytte destination på hvor man skal gemme data.
Avatar billede kurtba Ekspert
17. januar 2023 - 23:03 #3
Højreklik nede i venstre hjørne på win symbolet og vælg Diskhåndtering.
Der kan du se, hvor store dine harddiske er, samt hvorledes de er brugt.
Du skriver, at du har 2 harddiske med 1 tb på hver, og det passer jo slet ikke med de tal du efterfølgende opgiver.
Du skriver, at du har brugt 107 gb og har 2 gb tilbage på c-drevet, hvilket tyder på, at du har en harddisk på 120 gb i stedet for en på 1 tb.
I diskhåndtering vil du kunne se den disk hvor c-drevet er, og du vil kunne se, hvorledes det er opdelt til systemfiler osv. på skjulte partitioner, ligesom du vil kunne se, om der skulle være et område på ca. 880 gb, som ikke er brugt til noget.
Det vil så fremstå som uallokeret.
Normalt vil de skjulte drev kun være på 1-2 gb, plus at der evt kan være et skjult restoredrev på måske ca. 20 gb, men når man lægger disse tal sammen, kommer du jo stadig ikke over 150-160 gb som evt. er brugt, og så mangler der jo stadig ca. 850 gb.
Så inden du går videre, bør du først kontrollere, om du har et ubrugt område eller om din ene disk slet ikke er på 1 tb, som du oplyser.
Avatar billede henlot Juniormester
18. januar 2023 - 22:33 #4
Hej

Du har helt ret. Jeg har følgende: C:/ 128GB SSD+ D:/ 1TB GB 7.2k HDD
Avatar billede kurtba Ekspert
18. januar 2023 - 23:12 #5
Ja, så er du nødt til at ændre din måde at gemme data og installere på, for ellers løber du ind i samme problem hele tiden.
Nu ved vi jo ikke, hvor mange data du gemmer på din pc (dokumenter, billeder, video, musik og overførsler.
Men du kan jo starte med at flytte disse mapper til dit d-drev. Først opretter du f.eks. en mappe på d-drevet, som du kalder "Bruger". I denne mappe laver du så undermapperne dokumenter, billeder, video, musik og overførsler.
Når det er gjort finder du i Stifinder disse mapper en efter en. Højreklik på en mappe og vælg Egenskaber. Vælg fanen Placering.
Her kan du så se, hvor mappen ligger nu på C-drevet. Lige under kan du klikke på Flyt og så peger du på den mappe på d-drevet, hvor du vil flytte dine data til.
Sådan gør du for alle mapper enkeltvis.
Derefter genstarter du pc.en og ser, hvor meget ledig plads du nu har. Har du stadig for lidt, vil jeg foreslå, at du sletter nogle programmer og installerer dem forfra. Når du installerer et program, har du under installationen mulighed for at vælge, hvor programmet skal installeres, og der står de altid default til at blive installeret på c-drevet. Det ændrer du så, således at de i stedet installeres på d-drevet. Derved vil det meste af programmet komme til at fylde på d-drevet og kun i begrænset omgang på c-drevet. Det må du så gøre i fornødent omfang, så du kan få frigjort så meget plads som muligt på c-drevet, for ellers får du den ikke til at køre ordentligt/hurtigt igen.
Alternativt/bedre løsning er at udskifte c-drevet med en større ssd disk. Det kan gøres til en rimelig pris.
Så får man fat i et program, som kan klone den gamle disk over på den nye, så man slipper for at starte helt forfra igen.
Men det er så en helt anden historie.
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. januar 2023 - 00:55 #6
En SSD der er næsten fyldt bliver klart langsommere og slides mere - den bør mindst have 10% fri og meget gerne 20%.

Med C-drev som SSD vil jeg nok også slå dvale/slumre fra.  Jeg ville også overje af slå windows gendannelsespunkter fra og erstate det med image backup af c-drevet (til D- drevet).

Men som kurtba skriver SSD er blevet billigere så overvej en større.

Hold C drevet på SSD - at installere Windows på den store disk er no go.