Avatar billede jqrn Mester
22. januar 2023 - 09:38 Der er 5 kommentarer

Får afvist en mail fra gmail pga mangle SPF eller DKIM

jeg har en "almindelig" gmail webmail. Privat, ikke i nogen organisation.

Nu har jeg sendt en mail til 8 venner. Den ene modtager ikke mailen, men jeg får besked om at den er afvist. (fejlbesked er herunder). Når jeg undersøger det, får jeg besked a la jeg skal opsætte SPF eller DKIM hvilket så vidt jeg kan forstå, ikke er noget jeg som enkeltperson skal og som google allerede har gjort. Jeg er usikker på om det er mig eller modtager der skal gøre noget?

Jeg kan se på fejlmeddelelsen at en server hos one.com er involveret, mig bekendt har jeg ikke noget med dem at gøre.

Hvordan får jeg dette fikset?

P.S. Jeg sender ikke "unsolicited" mails.

pft.
Jørn

This is the mail system at host mx3.pub.mailpod7-cph3.one.com.

I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.

<p....@gmail.com> failed: host gmail-smtp-in.l.google.com
(74.125.132.27) said: 421 4.7.28 [185.164.14.88      15] Our system has
detected an unusual rate of unsolicited mail originating from your IP address.
To protect our users from spam, mail sent from your IP address has been
temporarily rate limited. Please visit
https://support.google.com/mail/?p=UnsolicitedRateLimitError to review our
Bulk Email Senders Guidelines.
d22-20020a5d9656000000b006dc191b2709si33773819ios.40 - gsmtp (in reply to EOD
command)
Avatar billede claes57 Ekspert
22. januar 2023 - 10:58 #1
tjek pc, tablet og telefon for spam - nogen eller noget kan sende via din konto
Avatar billede jk45 Forsker
22. januar 2023 - 13:24 #2
gmail bliver ind i mellem misbrugt til spam og derfor rapporteret som spam afsender
Avatar billede Keld Broe Seniormester
22. januar 2023 - 16:11 #3
Det ser ud til, at din e-mail er blevet afvist af modtagerens mail server, fordi det registrerede en unormal hastighed af uønskede e-mails, der stammer fra din IP-adresse. Dette kan skyldes, at din IP-adresse er blevet inficeret af en spam-bot eller at nogen har brugt din IP-adresse til at sende spam.

For at løse problemet, kan du prøve at besøge Google's Bulk Email Senders Guidelines (https://support.google.com/mail/?p=UnsolicitedRateLimitError) for at lære, hvordan man undgår at sende spam og beskytter ens IP-adresse.
Du kan også forsøge at kontakte din internetudbyder for at sikre dig at din IP-adresse ikke er inficeret.

Det er også vigtigt at bemærke at One.com server, der er nævnt i fejlmeddelelsen, ikke er din egen server, så det er ikke nødvendigvis nødvendigt for dig at gøre noget med den.

Som en sidste udvej kan du prøve at sende e-mailen igen efter en tid, da din IP-adresse kan blive fjernet fra deres sortliste efter en tid.
Avatar billede jqrn Mester
22. januar 2023 - 16:24 #4
tak for jeres råd!

Jeg har kigget igennem mine spams, der var 40 og ikke nogen der så meget mærkelige ud at dømme efter overskrift+afsender. Men de er slettet nu. Jeg har jo ikke åbnet dem, så tænker ikke at de kan have betydet noget.

Jeg har også tjekket mine sendt mails. Der er ikke noget, jeg ikke genkender. Så min mailadresse er ikke misbrugt, derfor kan "min" server eller IP adresse måske godt være det? Jeg har ikke fast IP adresse (så vidt jeg ved).

Jeg har læst googles Guidelines (https://support.google.com/mail/?p=UnsolicitedRateLimitError). Det er ærligt talt ikke det hele jeg forstår. Men jeg fornemmer, at målgruppen er mail administratorer, ikke almindelige brugere. Og at google allerede har installeret DKIM. Så jeg kan ikke se, at jeg kan gøre mere.

Det er lykkedes mig at sende mails efterfølgende, også til samme modtager. Så det er lidt svært at afgøre, om fejlen er der stadigvæk.

Bør jeg gøre mere?

vh Jørn
Avatar billede claes57 Ekspert
22. januar 2023 - 17:16 #5
du kan ikke gøre mere - det har været en anden bruger hos one.com, som spammede, og det har one.com fået stoppet i mellemtiden.