Avatar billede stan6 Novice
06. februar 2023 - 11:11 Der er 32 kommentarer

Installation af HP LaserJet

Hej jeg har købt og installeret en ny HP LaserJet M110we / WiFi. Installation var ikke uden problemer, men nu er den installeret.
Jeg har en stationær  PC Lenovo, med Win10, den er ca 6-7 år gammel og kører godt. Videre har jeg Lenovo bærbar Thikpad x270 med Win10 som er 4 år og mobiltelefon Samsung s21. Jeg kan uden problemer bestille print fra den bærbare, og den bliver printet fint.
Jeg kan desværre ikke bestille og printe fra den stationære. Printeren er kommet på den liste over printere og er blevet valgt som standard printer. Når jeg prøver at udskrive testside og åbner tabel med udskriftskø, kommer den på første linie, men efter 5 sec forsvinder igen. Printeren går slet ikke i gang.
Nogen gode ideer?
Med hilsen Stan Vrublovsky, Århus, DK
Avatar billede claes57 Ekspert
06. februar 2023 - 13:43 #1
kan det tænkes, at den stationære er en 32bit windows, og at den ikke kan klare drivere?
Avatar billede stan6 Novice
06. februar 2023 - 14:02 #2
Nej, det er 64 bit
Avatar billede valby Ekspert
06. februar 2023 - 14:06 #3
Kører den stationære PC også på Wi-Fi? Hvis den gør, og du har muligheden for det, så sæt et kabel på.
I "Enheder og printere" kan du prøve at slette den printer, og så lade Windows selv finde den igen med "Tilføj en printer"
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2023 - 14:12 #4
Korrekt software skal installeres for at det virker. Og man skal følge vejledning.
Avatar billede stan6 Novice
06. februar 2023 - 14:32 #5
Den stationære kan køre på WiFi, men er fast fobundet med kabel med Sagem modem.
OK, jeg gjorde som du skriver, windows valgte en printer og bekræftede, at den er tilsluttet. Jeg prøvede at printe testside, printeren gik i gang, stoppede i 0,5 sekund og kørte igen i 3-4 sec, men stoppede uden at printe. Siden forsvandt også fra tabelen med udskriftskø.
Avatar billede stan6 Novice
06. februar 2023 - 14:39 #6
Der er også mulighed at forbinde printer med kabel, men den reagerer ikke på når kabel bliver sat ind. Dvs. den opfører sig fulstendig på samme måde.
Kabel er den type som har 9 polet stik ( eller 15) med 2 skruer på PC side, og 4 kantet ca. 8x8mm stik i printer siden.
Avatar billede valby Ekspert
06. februar 2023 - 15:04 #7
Altså et kabel direkte mellem printer og PC? Den type kabel kender jeg kun som kabel mellem PC og skærm.
Der er normalt tre muligheder: Wi-Fi, Netkabel eller USB.
Avatar billede stan6 Novice
06. februar 2023 - 15:18 #8
Sorry, du har ret, det er USB på PC side.
Avatar billede valby Ekspert
06. februar 2023 - 15:20 #9
Jo nu har jeg set det på nettet:
RS232 printerkabel (25-pol han) til (9-pol hun)
Længde: 3 Meter
Farve: Sort
Så forbindelsen skulle jo være i orden.
Avatar billede valby Ekspert
06. februar 2023 - 15:23 #10
Nu er jeg ikke med. Det du beskrev var dette kabel: https://www.avxperten.dk/rs232-kabler/rs232-25p-9p-kabel-3-m-sort.asp
Men det har da ikke noget at gøre med USB forbindelsen at gøre.
Avatar billede stan6 Novice
06. februar 2023 - 15:41 #11
Sorry, du har ret, det er USB på PC side,
Nu har jeg igen prøvet at slette printeren i Enheder og printere, og Windows fand den igen. Men nu siger den at den er offline? Jeg kan se at printerens blå lampe lyser med fast lys, som siger ON line. PC kører nu på wifi, jeg har taget LAN kabel af så den kører på samme wifi som printeren og er online.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2023 - 16:34 #12
Før i tiden skulle man installere software på pc inden man koblede printeren til. Der er en tilslutningsguide man skal følge. Ellers registreres printeren ikke. Om du kan konfigurere den så den både virker over wifi og samtidigt på usb med den stationære er jo så et spørgsmål.
Avatar billede stan6 Novice
06. februar 2023 - 16:58 #13
Ja, dengang fik man installations cd, det fungerede fint. Printeren fungerer fint, jeg har lige printet 2 sider fra den bærbar pc.  Men den komunikerer ikke rigtig med den stationære. Jeg har fulgt vejledning og installeret App til denne enhed, hedder det.
Der er et par krav der skal være opfyldt:
Printer må ikke være tilsluttet usb kabel under installation, VPN på pc skal være afbrudt.  Alt er ok nu. Printerapp viser at printeren er tilslutte og sikkerhedsovervåget. Men den printer ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2023 - 17:25 #14
Kan den stå "offline" på den stationære?
Avatar billede valby Ekspert
06. februar 2023 - 17:38 #15
Kabel skulle ellers være mere sikkert. Det er det råd man får fra printer firmaer, når man har problemer med Wi-Fi.
Avatar billede valby Ekspert
06. februar 2023 - 17:43 #16
Prøv at se under PC indstillinger, Netværk og internet, om Ethernet er tilsluttet.
Måske skal Wi-Fi være slået fra, når PC kører på kabel?
Avatar billede valby Ekspert
06. februar 2023 - 17:51 #17
Det er jo rigtigt, som der står i #12. Måske har Windows fundet driveren? Men du kunne prøve, at hente den hos fabrikanten, og installere den.
Eller gå i Enhedshåndtering (windows+X) og se hvad der står om printeren, og trykke på "Opdater driveren"
Avatar billede valby Ekspert
06. februar 2023 - 17:54 #18
Der er måske hjælp at hente her: https://www.pixojet.dk/printer-er-offline/
Avatar billede claes57 Ekspert
06. februar 2023 - 18:00 #19
Min erfaring med ældre hp er, at første installation skal være kablet, og derefter kan 'systemet' finde printeren korrekt via wifi.
Avatar billede stan6 Novice
06. februar 2023 - 18:07 #20
Printeren er helt ny, og for resten driveren er sidste ny. Min pc kører lige nu på samme wifi som printeren, altså uden kabel. Enhedshåndteringviser at printeren er installeret, men der er denne bemærkning:
Device SWD\PRINTENUM\WSD-4e91912c-295a-4a5b-af8a-159edaa73d28 requires further installation.
???????
Avatar billede valby Ekspert
06. februar 2023 - 18:17 #21
Fik du prøvet dette: https://support.hp.com/us-en/help/printscandoctor

....."requires further installation." Det er vel en oplysning til specialister?
Avatar billede stan6 Novice
06. februar 2023 - 18:53 #22
Lad os nu se, i morgen skal de ringe fra >HP support, om de fandt en løsning, De har prøvet før uden succes. Jeg skal nok vende tilbage, men hvis i nu skulle få en lys ide vil jeg meget gerne høre fra jer- Hej, og god aften til jer alle.
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. februar 2023 - 19:25 #23
Printeren understøtter 2.4 GHz - vær sikker på PC ikke er på 5 GHz.
Visse wi-fi opsætninger kører med 2 netværk med samme navn - jeg foretrækker 2.4 GHz og 5 GHz netværk ikke har samme navn.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. februar 2023 - 19:40 #24
>kurt54 der er derfor min erfaring er, at en kablet opkobling er optimalt som første valg. Derefter kan hp godt finde ud af wifi.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2023 - 20:34 #25
Jeg er enig i at printeren burde først have været installeret først på den stationære med usb. Og så først herefter været installeret på wifi enhederne.
Avatar billede kurtba Ekspert
06. februar 2023 - 22:49 #26
Jeg synes, at det er svært at finde ud af, om den rigtige driver fra HP er installeret på den bærbare, eller det bare er en driver, som windows har fundet.
Man skal hente den rigtige driver og installere.
I den forbindelse vil man så også bliver spurgt om, hvordan printeren er tilsluttet - via usb eller via wifi eller kablet net.
Hvis det er en indbygget driver fra windows, så afinstaller den og genstart pc.en uden at den er tilsluttet til printeren. Start så den rigtige driverinstallation, som du henter hos HP og følg vejledningen, som bl.a. fortæller hvornår du må tilslutte printeren osv. Får man tilsluttet den for tidligt, så går det op i hat og briller.
Lad være med at installere via usb først. Vælg den rigtige metode fra starten.
Avatar billede Peter Guru
07. februar 2023 - 10:17 #27
Jeg har en HP Laserjet M452DN, som jeg har givet en fast IP adresse og har tilsluttet den routeren med et netkabel. Der er tilsluttet en stationær Windows 10 Pc til routeren med kabel og en bærbar Windows 11 Pc via wifi. Printdriveren er installeret på begge Pc'er og printeren er tilsluttet via en Tcp/ip port (på begge Pc'er) der hedder 192.168.1.45. Ved print får jeg normalt en melding om at printeren er offline, men den printer alligevel.
Avatar billede stan6 Novice
07. februar 2023 - 10:49 #28
Jeg har  nu fået at vide at fejlen ligger i mit Win10 og at jeg skulle prøve at geninstallere Win10.  Jeg er ikke vild ved tanken, men det er så det jeg vil prøve nu.
Foreløbigt tak for jeres hjælp, jeg vender tilbage med resultat.
Jeg vil lige svare til Peter, jeg blev vejledt af HP til at istallere HP Smart app, som vejleder dig til også at installere deres driver. Så den skulle være ok.
På gensyn til alle.
Avatar billede Uvanga Ekspert
07. februar 2023 - 11:15 #29
Installation af printer på WiFi, er netop instal til WiFi. Derfor kan du prøve dette:
Placer printer Ca. 2 meter fra dit modem, og tryk på WPS knap på modem, derefter tryk på WPS knap på printer. Så skulle det gerne forbinde.
Avatar billede Peter Guru
07. februar 2023 - 11:17 #30
Jeg ville nok først prøve at udstyre printeren med en fast IP adresse og installere driveren på den pågældende Pc. Herefter ville jeg tilslutte printeren via en ip port og se om det virker. Det er måske lidt voldsomt at reinstallere Windows for at kunne printe, men jeg har heller ikke eksperimenteret med "wifi printere" nogensinde.
Avatar billede Uvanga Ekspert
07. februar 2023 - 11:37 #31
#29 tilføjelse: Du skal trykke på WPS i ca. 5 sekunder, indtil lampe begynder at blinke.
Avatar billede stan6 Novice
08. februar 2023 - 13:26 #32
Kære venner, min printer virker nu.
Det var en fejl i Win10, efter geninstalleringen  kunne jeg godt installere driveren
på den ststionære pc, ved hjælp af HP Smart app, findes under 123.hp.com
Tusind tak for jeres deltagelse og hjælp.
Hilsen Stan6