Avatar billede Novice-1 Seniormester
21. februar 2023 - 12:55 Der er 3 løsninger

laserprinter, temperatur og fugt?

Har lige læst temperaturen for en laserprinter, ikke må komme under 10 grader er der korrekt  (Brother)
kan man risikerer at tonerpulveret klumper
temperaturen i sommerhuset  kan godt komme ned i nærheden af frysepunktet
--ligesom det kan føles råkoldt når man kommer op i det (fugtigt)

Er der nogen der har erfaringer med det

på forhånd tak for hjælpen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. februar 2023 - 13:13 #1
Blæk ja... toner, nej.

En laserprinter har ikke godt af svingende temperaturer og luftfugtighed. Men toneren befinder sig i en lukket beholder, hvor der helst ikke skulle kunne komme fugt ind... - så har man i hvert fald et helt andet problem.

Og det kræver fugt i toneren, for at den kan klumpe, så den tror jeg ikke på, og har aldrig hørt om det.

Jeg har i 20-25 år haft laserprintere stående i en uopvarmet spejderhytte, der dagligt/ugentligt har været delvis opvarmet - det er ikke noget godt miljø, men en laserprinter holder alligevel 5-10 år i mlijøet.

Noget helt andet er papiret - det er langt mere følsomt over for fugten, og vil ende med lynhurtigt at slibe gummirullen der skal samle papiret op fuld af papirstøv, så printeren til sidst ikke kan samle papiret op. Det kan delvis afhjælpes med afrensning i sprit - men er den direkte årsag til at mine printere har givet op.

Men toneren har jeg altså aldrig oplevet problemer med.
Avatar billede Novice-1 Seniormester
21. februar 2023 - 15:32 #2
Tak for svaret, lyder som det vil være klogt at pakke den ind i plastpose når den ikke er i brug i længere tid, af hensyn til støv
--og måske i et af de mest skyggefulde værelser om sommeren, jævnfør spørgsmålet om gummirulle!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. februar 2023 - 16:03 #3
Jeg tror såmænd det bedste du kan gøre, er at fjerne papiret fra printeren og pakke det ind i noget 100% lufttæt. Det er papiret der suger fugt fra luften, og derefter bliver ru som slibepapir.

Bruger du udelukkende 100% tørt papir, hvad enten det har været opbevaret lufttæt eller hjemme i et tempereret miljø, burde din printer ikke have nogen problemer.