Avatar billede nu_igen Professor
18. marts 2023 - 07:47 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Ipad photo sortere album i alfabetisk orden

Hej. Er det muligt at sortere ALBUMS i en orden, der gør der nemt at finde et album. Hver gang jeg opretter et nyt album lægger det nye album sig øverst i album stakken. Jeg vil gerne sortere dem i alfabetisk orden.
Kan jeg det?
Avatar billede Richard Thune Forsker
18. marts 2023 - 09:25 #1
Jeg har ikke fundet en direkte måde, har du en Mac kan du sortere på den og det vil blive spejlet på iPadden.
Avatar billede nu_igen Professor
18. marts 2023 - 11:45 #2
Tak for svaret. Jeg har en Imac, men bruger sjældent Mac delen. Jeg havde håbet på en nem måde og flytte ved at skubbe, eller automatisk sortering. En skam at man ikke kan gå i en stifinder og flytte med “drag and drop”.
Det forekommer mig dog underligt at det ikke er muligt på en nem måde. Hvad gør folk med tusindvis af  billeder på deres Iphone?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. marts 2023 - 19:15 #3
På min ipad, i fx arkiver kan jeg i top/højre klikke på ikonet med 4 kasser (lige til venstre for 'ok')
Der kommer en menu, først med design, og derefter med sortering (jeg har hak ved Navn, du har sikkert ved Dato.
Det burde være det hele...
Avatar billede nu_igen Professor
19. november 2023 - 10:10 #4
Tak for svaret, men det er jo ikke i arkiver men i PHOTOS jeg vil sortere.
Jeg har nu googlet mig frem til at man i Photos kan oprette mapper , så man kan lægge albums i mapperne og på den måde lave en struktur i en mappe, som man overordnet kalder Ferie og derefter kan lægge ferie albums i.
Så langt så godt. Jeg har lavet en mappe, men hvordan får jeg mine albums flyttet ind i mappen?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. november 2023 - 13:49 #5
På de enkelte billeder (det kan måske gøres med flere markerede på en gang) så er der top/højre et '...' klik på den, og du kan 'Føj til album'
De vil stadig være vist i 'alle', men du kan vælge at se fx Ferie, og der kun de billeder, du har lagt ind.
Avatar billede nu_igen Professor
19. november 2023 - 15:07 #6
Tak, men jeg har styr på at oprette albums og føje billeder i albums. Det er sådan at hver gang man opretter et nyt album, lægger det sig øverst i bunken af albums. Jeg har over 50 albums, så det ville være smart, hvis de lå sorteret efter alfabetet i stedet for at jeg skal,læse mig gennem hele stakken.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. november 2023 - 09:37 #7
i venstre del, hvor du kan se 'mine album' så er der aller øverst en 'Rediger'
klik på den, og nede i gruppen 'Mine album' kan du sætte en finger på de tre streger til højre for et mappenavn og trække det op/ned. Til sidst skal du klikke på 'OK' der, hvor der stod 'Rediger' tidligere.
Avatar billede nu_igen Professor
20. november 2023 - 11:32 #8
Tak til claes57. Tusind tak. Det virker fint med din vejledning. 👏🏻
Avatar billede nu_igen Professor
20. november 2023 - 12:05 #9
Nu skal jeg videre og har oprettet mapper i Ipad photos. Meningen er at et album med navnet HAVE skal indeholde albums med navne KRUKKER, TRÆER, BLOMSTER. Disse albums findes allerede, men jeg vil gerne have dem ind i en mappe med det overordnede navn HAVE.
HVORDAN KLARER JEG DET?
Avatar billede nu_igen Professor
20. november 2023 - 22:19 #10
Så fandt jeg løsningen:
Når man står i den oprettede folder skal man trykke på + tegnet foroven og vælge et nyt album. Navngive det og så kan man fra alle Foto, som straks vises, tilføje de billeder man vil placere i mappen.
"Eet er at læse, noget andet er at forstå"  det handler vist også lidt om at det er en anden måde at gøre det på, i stedet for det sædvanlige "træk og slip".
Ingeborg