Avatar billede ZeBa Ekspert
23. marts 2023 - 22:07 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lydoptagelse

Nu spørger jeg igen for jeg ved ikke hvilken gang:
Hvordan optager jeg lyd UDENOM højttalerne - altså direkte fra kilden.
Jeg har spurgt flere gange før, men har hver gang fået nogle svar, som gik på optagelse GENNEM højttalerne.
Jeg bruger Audacity.
Avatar billede valby Ekspert
23. marts 2023 - 22:57 #1
Du skriver ikke, hvad lydkilden er, men du mener vel optagelse gennem lydkortet?
Kan noget her bruges? https://www.anymp4.com/da/recorder/screen-recorder-with-internal-audio-windows-mac.html
Avatar billede falster Ekspert
23. marts 2023 - 23:13 #2
Hvis du vælger under

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1041575

#11, det med Hvis Stereo Mix er aktiveret - under Windows - Indstillinger - Lyd - kan det også vælges i Optagelse, Enhed:.

er det ikke gennem højtalerne.

Se f.eks. definition her:

https://www.zajacperrone.com/GmzlyNPq/

Stereo mix er en optagelse valgmulighed på nogle lydkort, der bruges med Windows-operativsystemer. Det giver mulighed for udgangssignalet af computeren, der skal optages, opfange live streaming radio for eksempel systemet lyde, gaming lyde og så videre.
Avatar billede ZeBa Ekspert
23. marts 2023 - 23:28 #3
#2: Jeg forstår ikke det her:
I Audacity - Rediger - Indstillinger - Enheder - Grænseflade, Vært: Windows WASAPI - Afspilning, Enhed: Højtalere - Optagelse, Enhed: Højtalere (loopback).

Altså der uden Stereo Mix.
Avatar billede ZeBa Ekspert
23. marts 2023 - 23:28 #4
Hvad mener du med uden Stereo Mix?
Avatar billede falster Ekspert
24. marts 2023 - 00:36 #5
Det er første halvdel af indstillingerne i #11, der er med højtalere og derfor "uden Stereo Mix".

Du skal bruge anden halvdel af #11, hvor Optagelse, Enhed ændres til Stereo Mix, således:

I Audacity - Rediger - Indstillinger - Enheder - Grænseflade, Vært: Windows WASAPI - Afspilning, Enhed: Højtalere - Optagelse, Enhed: Stereo Mix.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2023 - 13:32 #6
Jeg har ikke stereomix på mit lydkort men kan alligevel optage og afspille lyde fra nettet af.
Jeg har hentet den nyeste Audacity 3.2.5
I program vinduet står der lydopsætning og vælger vært og der vælger jeg Windows Wasapi. Herefter åbner jeg optageenhed, og her vælger jeg højttalere loopback.
Nå dette er gjort trykker jeg på optag på Audacity og bagefter play på det jeg vil have optaget.
https://ibb.co/qyxDj3f
https://ibb.co/zbZF4X7
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2023 - 13:40 #7
Avatar billede falster Ekspert
24. marts 2023 - 15:23 #8
#6: Det var også sådan jeg først gjorde i

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1041575

og derefter med Stereo Mix i s.f. højtalere.

Jeg kan ikke høre forskel på resultaterne.

Da ZeBa spørger om "UDENOM højttalerne" har jeg beskrevet indstillingen med Stereo Mix i #5.
Avatar billede valby Ekspert
24. marts 2023 - 15:53 #9
Jeg kan nu godt bruge Audacity uden om højtalerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. marts 2023 - 16:54 #10
Jeg ved heller ikke hvad han mener med det. Alt lyd der skal optages skal over lydkortet og man hører jo det man optager over højttalerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2023 - 07:11 #11
Hopper af tråden
Avatar billede ZeBa Ekspert
06. december 2023 - 06:42 #12
#10: Det er osse i orden, en det er ikke i orden, at A bruger mikrofonen til at optage fra højtalerne, og der er desværre ikke nogen af jeres bud, der hjælper