Avatar billede kurtba Ekspert
30. marts 2023 - 22:15 Der er 8 kommentarer

Byttet om på CTRL og Fn tast

Lenovo har på deres nyeste pc.er flyttet Fn tasten helt ud til venstre og så placeret CTRL lige til højre for den. Altså swappet rundt på dem.
Det gælder bl.a. på Lenovo Thinkpad X1, men også på andre modeller.
Jeg har søgt på nettet, men har ikke kunnet finde nogen forklaring på, hvorfor de har valgt at gøre det, da det jo er i mod en standard, som har været brugt i mange år.
Man kan flytte rundt på dem i Bios, så de får normal placering igen, men der er så stadig det problem, at Ctrl nu er en mindre tast, end den var tidligere og modsat er Fn så større end den plejer at være.
Vi har netop fået udskiftet alle pc.er på arbejdspladsen til nye Lenovo, og mange medarbejdere, som er flittige brugere af genvejstaster, hvor bl.a. Ctrl har en stor rolle, er selvfølgelig noget frustrerede over denne ombytning, bl.a. fordi mange af dem til daglig arbejder med pc.en docket og med eksternt tastatur og skærm, hvor Ctrl stadig har "rette" plads, men når de så ind i mellem arbejder på pc.en uden at den er docket og med eksternt udstyr, så skal de hele tiden huske på, at der er byttet rundt på tasterne, eller at Ctrl nu er en mindre tast, hvis de har bedt mig om at flytte rundt på dem.
Mange har bedt om en forklaring, men jeg har ikke kunnet finde en nærmere forklaring nogen steder, hvorfor min forklaring indtil videre har været, at det er en klodrian hos Lenovo, som har sovet i timen.
Men kunne da godt tænke mig at vide, om andre kender den rigtige forklaring. Vil det blive en ny standard eller er det bare Lenovo, som har fået et flip, som ingen andre vil følge med i.
Avatar billede puren Ekspert
30. marts 2023 - 22:51 #1
bør den ikke tilhøre fri debat??

hvad angår forklaring så er det vel stive jobs tankegang "sådan syntes vi det skal laves og vi har givet dig muligheden for at bytte om og kan du ikke lide det, så har du købt et forkert produkt"
Avatar billede martens Guru
31. marts 2023 - 06:03 #3
#1 : Det er vel et hardware-spørgsmål, så kategorien er som sådan helt okay.
Avatar billede ejvindh Ekspert
31. marts 2023 - 10:07 #4
Altså på mine tastaturer (en MacbookAir og et tudsegammelt (15+ år) eksternt tastatur fra Lenovo) er Fn-tasten helt ude til venstre, så jeg ved ikke om man kan tale om, at Lenovo nu bryder en standard. Men ja, jeg husker godt, hvor frustrerende det var, da jeg i sin tid sad i en lignende situation, med to forskellige placeringer.

Personligt tænker jeg nok, at placeringen yderst til venstre objektivt set er bedst, eftersom eksterne tastaturer jo ofte slet ikke har tasten, og så skulle disse jo have et "hul" der, hvor Fn-tasten ellers skulle sidde.
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2023 - 11:31 #5
Ja, desværre skal man undersøge om det er noget man gerne vil have før køb, og måske lave undersøgelse på 'pladsen hvad de synes.

Jeg har skiftet selv bærbar som desværre har tastatur som er tæt pakket sammen at mine muskel hukommelse taster forkert 🤣😂

Hvorimod før er tingene tættere, og hvor hjem-, side op-, side ned- og ende-knappen er der ikke længe men sider inde i som pilene og ved nummer tastatur.

Jeg har desværre ikke blevet fuld ud vant til dette, men det kommer nok til give effekt, hvis jeg skiftet igen 😂🤣

Det samme er for Logitech tastatur, som jeg tidligere var vant til er skiftet tingene.

Så det kommer an på med at være opmærksom før man køber 🤣😂
Avatar billede kurtba Ekspert
31. marts 2023 - 22:13 #6
Nu er Steve Jobs jo død for flere år siden og fra Apple, så det er næppe ham, som har inspireret Lenovo.
#2 - den løsning kendte jeg godt og havde også beskrevet i mit første indlæg.
#4 - de pc.er vi udskiftede var også fra Lenovo og ca. 5 år gamle, og der sad Ctrl og Fn som på alle andre. Jeg har også selv haft en Lenovo, som jeg skiftede sidste år, og der var der heller ikke byttet om. Vi har også brugt eksterne Lenovo tastaturer på arbejdet, hvor de sad normalt, så det må være en ide de har fået i nyere tid.
Måske er dit Lenovo tastatur specielt lavet til brug med Mac, siden det har Fn tasten på den pgl. position?
Men min nysgerrighed går hovedsalig på, om der kunne være en ny standard på vej eller om Lenovo bare har valgt deres egen vej, og så den forklaring der kunne ligge bag, at man pludselig laver om på det.
Men det er der nok ikke lige umiddelbart et svar på.
Avatar billede ejvindh Ekspert
01. april 2023 - 14:04 #7
Nej, mit lenovotastatur er fra før den tid, hvor macbooks var trendsættende. Er ret sikker på, at det snarere var tænkt som replacement for de gamle IBM thinkpad laptops.
Avatar billede Tom K. Forsker
02. april 2023 - 23:12 #8
Det ser ud til, at Lenovo har valgt at bytte om på Fn- og Ctrl-tasterne på deres ThinkPad-serie af bærbare computere fra og med 2012. Lenovo har ikke udsendt en officiel udtalelse om årsagen til denne ændring, men der er nogle teorier og mulige grunde til dette træk.

En mulig årsag kan være, at Lenovo ønskede at gøre plads til større taster for at forbedre brugeroplevelsen. Ved at flytte Ctrl-tasten til højre for Fn-tasten, kan Lenovo have opnået mere plads til at gøre andre taster større og mere tilgængelige for brugerne.

En anden mulig årsag kan være, at Lenovo har forsøgt at imødekomme brugere, der ofte bruger Fn-tasten til genvejstaster. Ved at placere Fn-tasten yderst til venstre, kan det have været lettere for brugerne at nå den, og dermed få adgang til genvejstasterne hurtigere.

Det er værd at bemærke, at der ikke er nogen standard for, hvor Ctrl- og Fn-tasterne skal placeres på et tastatur. Der er dog en almindelig praksis, der er blevet fulgt af de fleste computerproducenter i mange år, hvilket er at placere Ctrl-tasten til venstre for Fn-tasten. Lenovo har simpelthen valgt at gå væk fra denne praksis og har valgt at bytte om på tasterne.

Det er ikke sandsynligt, at Lenovo's træk vil føre til en ny standard for tastaturdesign, da de fleste producenter sandsynligvis vil fortsætte med at følge den almindelige praksis med at placere Ctrl-tasten til venstre for Fn-tasten.