Avatar billede Aaaaaa- Mester
14. april 2023 - 13:59 Der er 8 kommentarer

Mergefields - tekst og markering

Jeg har to spørgsmål ang. brug af mergefields.

1. Jeg har et dokument hvor jeg bruger IF mergefield der siger at if X = y, skal den indsætte en lang tekst, og hvis ikke skal den indsætte en anden lang tekst.

Når jeg bruger dokumentet, indtrækkes der den korrekte tekst - men jeg oplever, at det ikke er muligt at tilføje/ændre noget i teksten efterfølgende. Jeg kan godt ændre - men når jeg åbner dokumentet igen, har den ikke gemt ændringerne.

Kan det lade sig gøre?

2. Når jeg bruger dokumentet, oplever jeg at den laver grå markeringer rundt om den aktuelle indsatte tekst. Det synes jeg ikke, at jeg normalt oplever når jeg bruger mergefields. Kan man gøre noget for at undgå det?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. april 2023 - 15:39 #1
Det kan lyde til, at du blot har fået vist fletteresultat ved at vælge i gruppen "Vis resultater" i stedet for at gennemføre en rigtig brevfletning via "Afslut og flet". "Vis resultater er fortrinsvis beregnet til at tjekke, om felterne er opsat korrekt.

Hvis det er korrekt, så er flettefelterne fortsat bevaret som felter og ikke ændret til alm. tekst. Den grå farve er i givet fald feltskygge (vises kun på skærmen, ikke i udskrift).

Hvis du taster Alt+F9, skifter visning mellem feltkoder og feltresultater.

Ideen med felter er, at Word på baggrund af koden i felterne kan finde ud af, hvad der skal vises. Når felter opdateres (sker når du åbner dokument), overskrives dine manuelle ændringer derfor.

Du kan godt ændre felter til alm. tekst: Tast Ctrl+Shift+F9, og alle felter, som er markeret/valgt, ændres til alm. tekst. Hvis du gør det i hoveddokumentet til brevfletning, mister du dine flettefelter.

Se evt. min artikel "Word Fields – Useful Keyboard Shortcuts", https://www.thedoctools.com/word-macros-tips/word-tips/word-fields-useful-keyboard-shortcuts/. Du finder også flere artikler om felter i Word der.
Avatar billede Aaaaaa- Mester
14. april 2023 - 15:54 #2
Jeg benytter egentlig ikke brevfletning som sådan - dokumentet er implementeret i et system, der selv trækker indhold til flettefelterne. Så jeg trykker ikke på noget, men får blot systemet til at danne dokumentet.
Jeg synes som sagt ikke at jeg oplever disse ting ved andre "almindelige" mergefields.
Avatar billede Aaaaaa- Mester
14. april 2023 - 16:38 #3
Nu har jeg fundet ud af at få fjernet markeringen (under avanceret og vis dokumentindhold).

Jeg kan godt få word til at gemme mine tilføjelser - men når jeg laver det om til pdf, så er der fortsat kun den oprindelige tekst :/
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. april 2023 - 16:39 #4
Jeg ved af gode grunde ikke, hvad "systemet" er programmeret til at udføre, men der er evt. noget, som bevirker, at "systemet" ikke får færdiggjort processen.

Mener du ikke, at der er tale om "almindelige" mergefields? Ser du feltkoder, som starter med { MERGEFIELD, hvis du taster Alt+F9?

Virker det korrekt med andre dokumenter?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. april 2023 - 17:07 #5
Mit svar nr. 2 har krydset din post nr. 2.

Jeg vil anbefale, at du slår feltskygge til igen, så du altid kan skelne felter fra alm. tekst. Det, at du ikke kan se felterne, betyder ikke, at de ikke er der – de opfører sig fortsat som felter, som Word kan opdatere. Når feltskygge er vist altid, kan man tydeligt se, at der ikke er tale om alm. tekst.

Hvis du laver manuelle ændringer i felter, skal du enten låse felterne (Ctrl+F11), så de ikke kan opdateres, eller du kan, som jeg beskrev tidligere, ændre dem til alm. tekst, hvis ændringerne skal bevares (Ctrl+Shift+F9).

Man når det normalt skal virke sådan, at "systemet" opretter dokumenter med alm. tekst og ikke felter, er det et problem et sted i oprettelsen, som der vel skal findes en forklaring på og en løsning af.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. april 2023 - 17:32 #6
Når de manuelle ændringer forsvinder i PDF, er det et tegn på, at ændringerne IKKE er gemt i Word-dokumentet. Du kan prøve at markere teksten i Word og taste F9 – så vil ændringerne givetvis forsvinde.

Oprettelse af PDF er en form for udskrivning. Når indstillingen Filer > Indstillinger > Vis > "Opdater felter før udskrivning" er slået til, opdateres felter, når du opretter en PDF. Du kan slå indstillingen fra, men det vil jeg ikke anbefale, da det blot vil give et falsk billede af det egentlige indhold i Word dokumentet, hvis/når der er felter, som ikke er opdateret.
Avatar billede Aaaaaa- Mester
14. april 2023 - 21:34 #7
Indstillingen vedr. opdater felter var ikke slået til i forvejen.

Det hjælper hvis jeg trykker på CTRL+SHIFT+F9, tak for det :)
men jeg tænker ikke, at det er en holdbar løsning for mig, da der vil være meget stor risiko for fejl, da der er stor sandsynlighed for at man glemmer det.
Har du mon et fif til hvordan det ellers kan løses? Altså stadig få vist en bestemt tekst der er afhængig af værdien af et felt - og som efterfølgende kan rettes/tilpasses - uden at bruge CTRL+SHIFT+F9.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. april 2023 - 22:14 #8
Har du set mit svar #5?