Avatar billede Onkel I Seniormester
29. april 2023 - 18:44 Der er 13 kommentarer

Skærme går i sort efter kort stykke tid når jeg spiller

Jeg har de sidste 3 dage oplevet at når jeg starter med at spille (csgo) så efter et stykke tid (det varierer, det tog ca. 15-20min første gang, og så skete det også lige før og der gik der ja ca. 5 max 10min) går mine skærme bare ud, de bliver sort lidt ligesom at slukke fjernsynet via fjernbetjeningen, der er stadig strøm selvfølgelig den lyser den går fra blå(tændt) til orange(slukket/stand by). Jeg opdaterede min grafikkort driver i går til de seneste og testede det ud i dag og det skete igen. Lige før da det skete ventede jeg et par minutter da der var sort skærm, så pludselig genstartede min pc af sig selv, meget mærkeligt..
Jeg læste lidt om det på nettet og der stod det kan være grafikkortet overopheder osv og havde så jobliste > ydeevne åbent og tjekkede GPU'en mens jeg spillede og det allersidste jeg så inden skærmen gik ud var 76C - det burde ikke være slemt tænker jeg eller..?
Det sker ikke når jeg bare sidder og surfer på nette ligesom nu, det når jeg åbner spillet op og den lige begynder med at bruge lidt krafter..

Grafikkort: RTX3080
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. april 2023 - 19:21 #1
Hvis kortet bliver for varmt kan det skyldes at det trænger til at blive rense for støv. Der kan samle sig utrolige mængder stød i en computer. Du nævner ikke om der er tale om en statinær eller en bærbar pc. Er competeren meget støvet, så kan du købe trykluft på dåse, og blæse den igennem. Bare husk at blokere blæserne under operationen, da lejerne kan tage skade af for høje omdrejninger.

https://www.avxperten.dk/komprimeret-luft/

https://www.harald-nyborg.dk/komprimeret-luft-til-rensning-400-ml

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106/
Avatar billede Onkel I Seniormester
29. april 2023 - 19:32 #2
#1

Du har ret, det en stationær.

Støv ja jeg har endda købt sådan en lille genopladelig luftblæser fra Power til rens men har sku ikke fået det gjort endnu, jeg har faktisk haft det i tankerne længe nu fordi jeg kan godt se der er begyndt at samle sig noget til det bliver renset, det nok mig der har været doven men det må jeg jo hellere få gjort.
Hvordan blokerer jeg blæserne? Plejer der ikke også at være støv i mellem dem?

https://www.power.dk/computere-og-tablets/kontorartikler/rengoering/eletra-genopladelig-luftblaeser-68-w/p-1549278/?q=genopladelig%20bl%C3%A6
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. april 2023 - 20:07 #3
Du kan tage en papirclips og rette den ud, og blæserne ikke kan rotere under operationen. Husk at tage strømmen fra, så ikke der sker kortslutninger.
Der er sandsynligvis tale om et varmeproblem. Vi mennsker kan jo heller ikke tåle at have for meget tøj på, når det er varmt - det samme gælder en pc.

https://www.youtube.com/results?search_query=rensning+af+pc+for+st%C3%B8v

Linket indeholder flere eksempler på arbejdsgangen vedr. rensningen.
Avatar billede Onkel I Seniormester
29. april 2023 - 20:17 #4
Ja det rigtig nok. Jeg synes bare det var underligt at det pludselig skete og ikke noget der var over en længere periode hvor jeg f.eks. begyndte at lægge mærke til at pc'en blev langsommere og langsommere med tiden. Når jeg har pillet al strøm og ledning fra er det så også noget med man lige skal holde tænd/sluk (power) knappen nede i et par sekunder for at få al strøm ud, havde bare læst om det men hvor vigtigt er det ved jeg ikke..
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. april 2023 - 20:52 #5
Det kan du godt. Jeg tænkt mest på hvis du skulle komme til at tabe en clips ned på bundekortet og der er størm på dette,
Avatar billede Onkel I Seniormester
29. april 2023 - 23:26 #6
Når ja det også vigtigt selvfølgelig. Jeg vil prøve at få den cleanet op i morgen. Hvad er egentlig den "normale" temperatur for GPU'en i et spil og hvad skal den helst ikke komme over - nu ændrer det sig nok fra spil til spil men et overordnet ide hvis du havde det måske. Jeg var bare lidt overrasket over at 76 grader var nok til at det kunne gå galt - har nemlig set folk at klage fordi deres var på 90 stykker..
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. april 2023 - 23:32 #7
Jeg tør ikke at nævne noget tal for en GPU, men for en CPU er det temmelig højt.  Jeg bruger aldrig min pc til spil, så jeg må være dig svar skyldig.
Avatar billede Onkel I Seniormester
30. april 2023 - 00:35 #8
Fair nok. Jeg må lige se om jeg kan få støvet væk i morgen, så kan jeg vende tilbage med en opdatering..
Avatar billede Onkel I Seniormester
01. maj 2023 - 00:06 #9
Nu fik jeg renset pc'en og prøvede igen lige før men det sker altså stadig. I det den rammer de 76 77C temperatur på grafikkortet så går der sort i skærmene. Hvad kan problemet være - virker bare meget mærkeligt og at det startede helt pludseligt ud af det blå...
Avatar billede Onkel I Seniormester
01. maj 2023 - 21:37 #11
Hvor muligt er det egentlig fordi min pc er under 1 år gammel. Nu har jeg set at der er flere der har haft lignende problem på forskellige grader og den ene fik det fixet automatisk fordi der åbenbart var en windows-opdatering, det fik jeg også tjekket op på og er på seneste version.
Og en anden ting er, er de 76 77 grader meget når man gamer, er det ikke meget normalt den rammer deromkring...
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. maj 2023 - 23:07 #12
Er den under 1 år gammel må der være garanti på den.
Henvend dig derfor til forhandleren hvor den er købt med maskinen så den kan blive repareret.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede Little Helper Seniormester
02. maj 2023 - 00:56 #13
Det virkelig svært at sidde og blot få det beskrevet. Men jeg prøver med et bud. Har du ikke haft kortet ude af maskinen, Så afmonter kortet. Og sæt det i igen. Når du sætter det i igen så vær sikker på at du får sat power kabler til kortet godt i. Dette kort æder en masse strøm. Prøv om fejlen stadig kommer.