Avatar billede Malou Juniormester
09. maj 2023 - 16:26 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Datoer i excel

Kære Excel-oracler,
Jeg har et problem med dato-formatet i et excel ark.
Jeg arbejder i en rapport, der lister datoer dag/måned/år.
Det gør det umuligt at sortere efter nyeste, da den lægger alle dage før år, så listen kommer til at hedde:

Jeg vil rigtigt gerne lave formatet om til at den lister
år/måned/dato

Jeg kan sagtens ændre formatet, men jeg kan ikke få den til at slå igennem i selve feltet, med mindre jeg markere det og trykker enter.
Jeg har 1200 linjer, som jeg skal igennem hver uge, og har ikke lyst til at bruge min tid på manuelt at ændre hver linje.
Er der en måde man kan få den eksisterende dato til at formatere uden at det skal gøres linje for linje??

Hilsen Malou
Avatar billede ebea Ekspert
09. maj 2023 - 16:57 #1
Umiddelbart burde det ikke være et problem at sortere dine datoer, med enten nyeste, eller ældste først.
Så jeg er ikke helt med på, hvad det er du mener med, at du kan sagtens ændre formatet, men kan ikke få den til at slå igennem.
Er det fordi du ikke kan sortere korrekt, eller VIL du have datoer listet som du skriver [år/måned/dato)?
Avatar billede anedi Ekspert
09. maj 2023 - 19:40 #2
Det lyder som om cellerne kunne være formateret som tekst.
Prøv at skrive et 1-tal i en anden celle.
Kopier denne celle.
Marker hele listen med datoer.
Højreklik og vælg indsæt speciel
Marker Multiplicer og tryk ok

Vh anedi
Avatar billede Malou Juniormester
10. maj 2023 - 08:25 #3
@ebea - jeg ville rigtigt gerne have datoerne i år/måned/dato
@anedi - perfekt, det gjorde præcis det jeg ønskede :-)

Tusind tak for svar til jer begge