Avatar billede Gis Novice
26. maj 2023 - 16:34 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ny pc

Hej
Jeg har bygget en pc med Dual cpu i et Dark blader kabinet.
Problemet er, at der intet sker, når jeg trykker på tænd- knappen.
Alt ser rigtigt ud. Power SW kablet er sat i efter vejledning til bundkortet.
Der er 4 ddr 4 ramblokke, som er sat i samme farvekombinationer.
Jeg har prøvet med to forskellige strømforsyninger, så det er heller ikke den, der ikke virker.
Alle strømkabler er sat i korrekt.
Gode ideer savnes.
Avatar billede valby Ekspert
26. maj 2023 - 17:00 #1
Du har vel ikke lavet den klassiske fejl, at glemme en af afstandsbøsningerne,
Så bundkortet kortslutter ?
Ellers er det måske en tilslutning ved power-osv som sider forkert?
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. maj 2023 - 18:24 #2
Den første fejl, vedr. manglende afstandsbøsninger er i hvert fald ikke "helsekost" for en bundkort.
Fejl nummer to, er dog ikke værre end, at man skal bytte lidt om på stikkene. Dette har jeg selv prøvet. Det første kun til at jeg måtte rette fejlen, men derefter starte computeren uden problemer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. maj 2023 - 19:32 #3
Heldigvis er de vitale stik fra strømforsyningen (PSU´en) udformet så de kom kan monteres på én måde, de er med andre ord "idiotsikre". (misfortå mig ikke)
Dette gælder også de mindre stik i pc´en, f.eks. lyd.
Har man en manual over byndkortet, er der ofte her en tegning at hvor de forskellige stikforbindelser er placeret, og ud fra det kan man se hvor de forskellige ledninger skal sidde monteret.

https://ibb.co/5vBrQwW

https://da.manuals.plus/asus/bundkort-prime-manual-pdf#motherboard_prime

BEMÆRK! Linkene er kun eksempler
Avatar billede milter Ekspert
27. maj 2023 - 19:20 #4
Hvis der ikke er nogen reaktion på overhovedet fra nogen af delene i PC'en, f.eks.  ingen blink i dioder, og ingen blæsere, der starter, så vil jeg foreslå dig at pille alle delene af bundkortet og starte forfra.Nu ved jeg ikke, hvordan du har forbundet din PC til strøm, men hvis du bruger en forlængerledning, har du så testet den?

Hvilket bundkort, hvilke RAM og hvilke CPU'er bruger du?
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. maj 2023 - 20:49 #5
Jeg tænker på om delene i din pc kan arbejde sammen, og ikke kommer i konflikt med hinanden. Jeg vil i øvrigt give milter ret, vedr. hans forslag om at fjerne delene og starte forfra. Det kan være løsningen.
Avatar billede Gis Novice
28. maj 2023 - 18:01 #6
Der var flere steder, hvor det ikke var muligt at sætte afstandsbøsninger i, så det er sikkert der, det går galt desværre
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. maj 2023 - 18:27 #7
Det lyder ret usandsynligt, i det der er muglighed for at montere forskellige størrelser af bundkort i kabinetterne og, at der på forhånd er lavet huller med gevind, til afstandsbøsningerne.

Linket herunder fortæller noget om pc kabinetter, der er værd at studere.

https://tweak.dk/kabinet/Kabinet_guide_-_Hvad_skal_man_vaere_obs_paa
Avatar billede valby Ekspert
07. juni 2023 - 13:35 #8
@Gis
Fandt du ud af det ?
Avatar billede Gis Novice
08. juni 2023 - 09:42 #9
Nej desværre. Jeg får proffetionel hjælp senere
Avatar billede Gis Novice
09. juni 2023 - 00:31 #10
Det var to stik, som jeg havde sat i bundkortet, som ikke skulle bruges. Da vi tog dem ud, startede maskinen med det samme
Avatar billede valby Ekspert
09. juni 2023 - 00:53 #11
Nå ja det var jo det vi antog, så nu kan du godt lukke ;.-]
Avatar billede Gis Novice
09. juni 2023 - 07:37 #12
Det var ikke Power SW, der sad forkert, men stik fra psu, der ikke skulle sættes i