Avatar billede Butterfly Ekspert
01. juni 2023 - 08:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Liste over regioner

I fanen "Land" har jeg alle lande, forkortelse og land. F.eks. CN China, DE Germany mv
I fanen "Region" har en lang liste med alle lande, f.eks. CN, DE, DK, IN, SE mv.
I kolonne A står forkortelsen for landet, f.eks DE og i kolonne B står navnet på en Region, f.eks. Hamburg, altså landet optræder flere gange, mens hver region kun optræder én gang, eksempel
KolA    KolB
CN      Xizang
CN      Chong Qing
DE      Schleswig-Holstein
DE      Hamburg
DE      Lower Saxony
I fanen "Varenr" står land i C4 som forkortelse, i C5 er der en lookup til "Land", så her står landenavet, f.eks. Germany
I C6 vil jeg gerne have en liste over de regioner der knytter sig til det valgte land i C4.
Kan det lade sig gøre? Hvordan?
Avatar billede Hestehat Seniormester
12. juni 2023 - 22:45 #1
Med mindre du vil lave lidt VBA programmering, så tror jeg ikke lige der er nogen nem løsning.

Eventuelt kan du lave en fane til en "mellemregning", hvor du lave en liste med land i kolonne A og så alle regioner der hører til det land i kolonne B. Så kan du lave dit opslag til mellemregningen i stedet. Det er selvfølgelig også et spørgsmål om hvor dynamisk det skal være, i forhold til at tilføje data...

Håber det giver mening?

--Svend
Avatar billede thomas_bk Ekspert
13. juni 2023 - 10:42 #2
Se filen på dette link med eksempel
https://easyupload.io/guvisv

med engelsk ser formlen således ud, åbner du filen får du den på dansk hvis relevant

=TEXTJOIN(", ";TRUE;FILTER(Region!B:B;Region!A:A=Varenr!C4))
Avatar billede Butterfly Ekspert
13. juni 2023 - 14:18 #3
Jeg vil gerne lave noget VBA programmering

Lige nu har jeg løst det ved at regnearket henter den aktuelle linje op i linje 2 og så er det der jeg læser hver gang, brugbart men ikke elegant
Avatar billede thomas_bk Ekspert
14. juni 2023 - 08:28 #4
VBA programmering kan vel i princippet så blot emulere den formel jeg foreslår.
Avatar billede Butterfly Ekspert
14. juni 2023 - 10:15 #5
Hej Thomas_bk
Jeg skal have en iste, hvor jeg kan vælge en af flere regioner
Avatar billede thomas_bk Ekspert
14. juni 2023 - 11:11 #6
Jeg får en fornemmelse af at du ikke har forklaret det så godt i indledningen.

Er det fordi at du vil have en 'valideringsliste' i C6 som er afgrænset af det tidligere valg?

Ala
https://trumpexcel.com/dependent-drop-down-list-in-excel/
Avatar billede Tom K. Forsker
17. juni 2023 - 22:10 #7
Mit store idol Leila Gharani har faktisk løsningen med en enkel formel.
Man skal godt nok holde tungen lige, når man laver den, men den kan løse din opgave.
https://www.youtube.com/watch?v=7mo4COng7Sg&list=WL&index=1
God fornøjelse.
Mvh. Tom K.
Avatar billede Butterfly Ekspert
02. august 2023 - 07:28 #8
Mange tak for hjælpen