Avatar billede coltau Juniormester
08. juni 2023 - 10:52 Der er 3 kommentarer

Kan ikke tilgå Shared mappe lokalt

Jeg har 2 Win 2016 Servere. På hver server har jeg oprettet en "Shared folder" og tildelt adgang til min bruger. (Og andres)

Hvis jeg logger på server 1 har jeg adgang til den "Shared folder" på Server 2 og omvendt.

Hvis jeg logger på server 1 og vil tilgå den "Shared folder" på server 1 (samme server) får jeg ikke adgang.

Nogen der ved hvorfor jeg ikke kan anvende en "Shared folder" på den Server jeg er logget ind på?
Avatar billede supportsiden Professor
08. juni 2023 - 12:05 #1
Hvis du i stifinder skriver \\Server1 eller \\Server2, ser du så dine shares der ?
Husk at du skal logge på som \\servernavn\brugernavn eller \\ip adresse\brugernavn

Hvis du ikke har serverne i samme domæne (de er hver især stand-alone) skal brugeren være oprettet på begge servere som lokale brugere

Når du skal forbinde og jeg går ud fra at du vil have et drev på :
Højreklik på Shared Folder i stfinder (\\Server1 )
Vælg Tilknyt netværksdrev
Vælg drev og evt. Opret forb. med andre leg. opl.
Avatar billede coltau Juniormester
08. juni 2023 - 20:39 #2
Tak for svar men vi fandt en løsning med denne.

I en DOS-Prompt skrives:

net use y:\\Server1\temp

Så kan man tilgå den "Shared folder" fra Server1
Avatar billede supportsiden Professor
09. juni 2023 - 16:10 #3
#2 - Det er en anden mulighed, ja
Du kan tilføje /Persistent:yes så huskes forbindelsen
net use y:\\Server1\temp /Persistent:yes
Hvis du vil undgå at netværksdrev bliver "ghosted" kan du køre (som admin)
Net config server /autodisconnect:-1