Avatar billede Uvanga Ekspert
12. juni 2023 - 10:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Internet forbindelse falder ud dagligt

Jeg har gennem længere tid haft problemer med min internetforbindelse. Har  kontaktet udbyder, og i fredags fik jeg så besøg af tekniker, som opsatte et nyt modem. Det holdt forbindelse i ca. 5 timer. Så opstod samme problem igen, forbindelse afbrudt, netværks lampe blinker rød.
Historik:
2022 sommer.
Tekniker skifter samledåse på loftet (Jeg har 3 stik i huset, som fordeles fra denne samledåse) skifter vægstik i kontor, nyt coax kabel fra vægstik til modem. Signal måles, og konstaters ok.
2023 sommer.
Tekniker måler sigmal ok, udleverer og konfigurerer nyt modem.
Både jeg og tekniker har snart ikke flere bud på hvad problemet kan være, så hvis der er nogen der har et bud, modtages det med tak👍

PS
En tidligere kollega kom med et forslag, kan det være skillefilter der driller. Jeg har TV og internet i samme coax kabel fra samme udbyder. Men da internetsignal måles ok ved stik for modem, kan det vel ikke være et filterproblem🤷‍♂️
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juni 2023 - 10:07 #1
se kabler efter for fx mus og andre, der kan gnave i kabler.
Avatar billede careteam Juniormester
12. juni 2023 - 10:33 #2
Det er god kotyme at man splitter kablet, således at tv er i et kabel og internet er i et andet kabel via en deleboks. Der kan løbe støj bagud fra både tvét og tv-stikket. Ved at dele det risikerer du ikke den slags problemer.
Jeg ved positivt at i YouSee Coax anlæg, har denne løsning været krav ved alle nyinstallationer siden 2010 (eller deromkring).
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
12. juni 2023 - 14:01 #3
Sørg for at få en nyere router med den nyeste firmware. Din router (eller den type du har) kan have "kendte problemer", som ikke bliver anerkendt, da det kan koster din ISP penge at udskifte den.
Avatar billede supportsiden Professor
12. juni 2023 - 14:13 #4
Jeg ved ikke hvad det er for en fordelerboks #2 refererer til men internet bør tilsluttes det første stik hvor kablet kommer ind
Er filteret indbygget, eller er det et man monterer ovenpå ? Hvis det ikke er indbygget, bør det skiftes - eller skiftes under alle omstændigheder
De skal måle mellem dit stik og fordelerskabet. Havde selv lign. problem efter en genbo havde lavet indkørsel og kablet i jorden derved var beskadiget. TDC kunne måle nøjagtigt hvor det var. Jeg fik lagt nyt kabel ind, dækket af forsikringen (16.000Kr !)
Jeg har ca. 1 gang om året svigtende internet via Coax. Det afjælpes med en tuning på centralen
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2023 - 14:13 #5
Du er nødt til at tjekke om forbindelse opretholdes uden net kabler monteret. Hvis den gør det er der en fejl efter routeren. Wi-Fi burde holde forbindelse selvom kabler ikke er monteret.
Avatar billede careteam Juniormester
12. juni 2023 - 14:21 #6
Det jeg henviser til er et kabel som vedhæftede foto.
Jeg er ikke tekniker men har arbejdet tæt sammen med en gennem 20 år, så enhver coax antennereparatør ved hvilket filter det er det drejer sig om.

Link:
https://www.av-cables.dk/antenne-combiner/triax-cts-2400-antennesamler-combiner-filter-2-vejs.html
Avatar billede supportsiden Professor
12. juni 2023 - 15:51 #7
#8 Ikke at vi skal diskutere det men det var fordi du skrev deleboks - ikke filter

Den du henviser til er jo slet ikke beregnet til det, idet det er en samler "Triax CTS 2400 antennesamler / combiner filter - 2 vejs.Du kan med denne antennesamler / combiner filter samle 1 antenne og 1 sat signal ned i et kabel."

https://www.av-cables.dk/antennefordeler/dkt-comega-dvu-1-4-tv-radio-data-afgrener.html eller lign. kunne evt. bruges men den er ikke godkendt af Yousee/Stofa

https://www.av-cables.dk/antenne-vaegdaase/comega-freja-mm4-65d-antenne-vaegdaase-slutdaase-hvid.html er en Yousee/Stofa godkendt vægdåse - som de anbefaler - og den skal sidde som det første hvor kablet kommer ind i huset. Routeren bør ikke tilsluttes med et kabel der er længere eller dårligere kvalitet end det medleverede. Slutdåsen må ikke sættes efter andre filtre.
Avatar billede Uvanga Ekspert
13. juni 2023 - 08:41 #8
Tak for alle indlæg. Jeg har bestilt den tv-radio-data-afgrener som foreslået i #7.
Håber det vil løse udfordringen🤞