Avatar billede Auto Novice
26. juni 2023 - 20:18 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

ekstern hdd til intern hdd eller sælg dem og køb en ssd

Jeg har købt 4 stk ekstern 5tb hdd for 119kr aldrig åbnet hdd og jeg mangler plads på min gaming pc da jeg kun har 1 tb og 128gb ssd
ssd køre operativsystem

jeg har overvejet at sælge de 3stk 5tb og så købe en sata ssd på 4 tb og bruge den sidste til backup
jeg ved at ssd er hurtigere end hdd men jeg kan kun bruge sata
og holder længere end hdd har også en god levetid

har brug for andre øjne og råd
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. juni 2023 - 21:23 #1
Du blander lidt rundt på begreberne. SATA er den tilslutnings-teknologi (Interface - stik om du vil) der benyttes på ældre harddiske. Både SSD og traditionelle harddiske fås med dette interface.
Og så er det rigtigt at SSD også fås med nyere interfaces, bl.a. "M2".

En traditionel HDD med roterende indmad holder typisk også bedre end en SSD, da disse har begrænsede skrivninger i hver hukommelsescelle. I praksis når du næppe nogen grænse i en almindelig PC, så det er uden betydning for dig.

Så hvis du "kun" har SATA interface, og gerne vil have en SSD, så køb da en SSD med SATA interface... - i princippet har du kun prisen og hastigheden at forholde dig til... https://www.google.com/search?q=SATA+SSD

...Og så selvfølgelig formfaktoren... (størrelsen på dimsen)
Avatar billede puren Ekspert
26. juni 2023 - 23:50 #2
som #1 er inde på roder du lidt rundt i det tingene men

store spørgsmål: Hvor lang tid gider du at vente?
lavet en test for nogle åt siden med win 7 tro jeg det var, hvor jeg klonet disken så det var en ny installeret windows på en SSD vs. en HDD. SSD var ca 30 sek om at boot og HDD var ca 120 sek om at boot

hvad holder længst en SSD vs HDD? nu bliver det vildt teknisk og nørdet hvordan er ssd opbygget signle-, dual-, tri-, qual-celled? hvad er det for en controller chip på den? og der er mange andre dejlige spørgsmål, bedre bliver det ikke når vi kommer til en HDD, hvad er den opbygget efter??
hvad er dit brugsmønster for disken??
hvad forventer du af disken??
er det en mandags model en disken du har fået?
hvad holder længst? jeg tør ikke give et bud på det. har haft en HDD der gik død efter 2 dage og en SSD i labtop på der nu køre på tolvte år.

hvis du tænket at sægle dem så send mig lige en PB så vil jeg måske gerne købe dem
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. juni 2023 - 01:50 #3
Du skriver at det er eksterne harddisk- de til kobles normalt via USB - men måske kan du splitte dem af og pille en sata-disk ud. Jeg har dog et par ekterne hardiske med eSATA stik - hvilket afviger fra alm sata stik.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. juni 2023 - 07:18 #4
Du skriver at det er en Gaming PC, Af hvilken type? Stationær eller Bærbar?
i en Stationær kan der som regel være plads til flere Harddiske, og så kan du jo nøjes med at udskifte din SSD Disk til en større! Hvis det er en Bærbar hvor der er plads til 2 Diske kunne du jo udskifte den ene HDD med en af de store!
Som her på min Bærbare hvor jeg kører med en 1 TB SSD og en 4 TB HDD.
https://ibb.co/nRV8DYt
27. juni 2023 - 11:09 #5
Jeg mener du er inde på det rigtige.

Er du sikker på din 128 GB SSD er en SATA og ikke NVMe?
Alle nyere maskiner har et M Key M.2 slot.
https://www.partitionwizard.com/partitionmanager/m2-m-vs-bm.html

Skift din 128 GB til en 4 TB eller 2 TB og så behold 1 eller 2 af dine 5 TB til Backup
27. juni 2023 - 13:37 #6
PS. Lidt om ESD

Inden du begynder at skille din PC ad, så se lige den første eller begge af disse Videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=y5FswkQ4bi0
https://www.youtube.com/watch?v=bWXNOemu2j4

Og køb et ESD kit som:
https://www.proshop.dk/Kabinet-Tilbehoer/iFixit-Portable-Anti-Static-Mat/2772241
Eller tilsvarende
Avatar billede Auto Novice
27. juni 2023 - 14:28 #7
Det en stationær uden m.2 så skal jeg købe en m.2 til sata som denne https://www.avxperten.dk/m2-adapter/m-2-sata-ssd-adapter-22-pin.asp?gclid=EAIaIQobChMIg62ZtLfj_wIVR-zVCh0xpwf6EAQYASABEgIgCPD_BwE

Det er en computer fra ca. 2017 min computers ssd og hdd har kørt 6594 timer ifølge af seagate seatools
Den siger også at min eksterne HDD er SATA
27. juni 2023 - 14:56 #8
@#7
Hvis der ikke er M.2 på bundkortet, ville jeg købe en SSD med SATA stik, i stedet for at skulle gennem en converter
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. juni 2023 - 15:41 #9
#7 Din eksterne HDD er tilsluttet SATA INDEN i det eksterne kabinet. Så ja, selve harddisken er en SATA harddisk - men det er kabinettets tilslutning ikke.

Så vil du bruge SATA-interfacet, skal du tage harddisken ud af kabinettet.

Og jeg er enig i de kommentarer, der foreslår at du køber en SATA SSD, i stedet for en converter OG en M2 SSD... - det kan ikke betale sig i en ældre PC, til almindelige gaming-formål.
Avatar billede Auto Novice
27. juni 2023 - 16:21 #10
Hvilken ssd skal jeg vælge jeg føler det er en jungle med SLC, MLC, TLC og QLC
Ved at SLC holder længere end QLC men SLC er Dyre end QLC men at SLC holder længere
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. juni 2023 - 20:37 #11
Sata SSD m.2 eller 2,5" da er det sata grænsefladen der er flaskehals og m.2 er ikke bedre der medmindre det er fysisk plads vi taler om.

i #7 vil jer mene at dette "M.2 til SATA adapter ramme til at forbinde 2,5tm HDD/SSD til M.2 port." er en fejl hos aveksperten.
28. juni 2023 - 10:16 #12
@#10
Teknologien er så god i dag at jeg ikke bekymre mig så meget om det længere.
En dyr disk er gennemsnitlig bedre end en billige disk.
Teknologien er meget bedre end for 15 år siden, og fejl raten er lav i dag.
Med det sagt så sker det at en producent får laver noget der er mindre godt.

En QLC vil køre i SLC mode i begyndelsen, indtil den begynder at blive fyldt, så skifter den mode.
Det er derfor de bliver langsommere efterhånden som de bliver fyldt, det er noget du kan måle, men ikke mærke.

Jeg har ikke preferencer for den ene eller anden producent
Jeg ser på hvad skal jeg give for en x TB disk, og hvilket interface der er til rådighed.

Eftersom din maskine ikke har et M.2 m-key slot, så ville jeg ikke bruge alt for mange penge på en ny disk, måske nøjes med en 1 TB SSD.
Det kommer an på hvornår du vil skifte den, og hvordan du har det med at afinstallerer spil du ikke rigtigt bruger længere.
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. juni 2023 - 19:16 #13
Adapter løsning skal nu ikke undgås -Samsung disken er m.2 på motherbord (sata) -wdc på et PCIe*16 stik men bruger vist kun 4 eller 8 af dem.

https://ibb.co/VBZdWkc
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. juni 2023 - 20:06 #14
NÅh det ser ud til visningen af billedet ikke er stabil - men Samsung SSD m.2 på motherboard performance ved ismyhdok -  715 - WDC på PCIe 3825.
Avatar billede Auto Novice
28. juni 2023 - 20:19 #15
Så kan det betale sig at bruge en adapter?
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. juni 2023 - 23:55 #16
Det kunne det på min da den på motherboardet var sata - og at komputeren kunne boote på adapteren og jeg havde PCIe*16 ledig og købte en adapter der var mere end PCIe*1.
På ren SSD er forskellen stor - måler du performance på hele komputeren er forskellen langt mindre.
Det er vigtigere at gå fra HD til SSD end hvilken SSD det er (for systemdisk).
En anden fordel var jeg bevarede den på bordet og nu har win11 på den ene og win10 på den anden of mine data på traditionel HD - så crasher en windows enten disk eller eller softwaremæssigt kører jeg bare på den anden.
og PCIe versionen spiller ind
Ved PCIe*1  version 1 kan der max overføres 0.250 GB/s hvilket er ringere end SATA III.
Ved PCIe*1  version 7 kan der max overføres 15.125 GB/s.
29. juni 2023 - 09:31 #17
@#15 Nej