Avatar billede Balar Seir Juniormester
09. juli 2023 - 12:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opsplitning af én række (med flere ID'er i én celle) til et antal nye rækker (pr ID).

Hej

Jeg har i Excel nogle tusinde tidsregistreringer, som enten er individuelle registreringer (én person angivet ved et ID – foreksempel 21@256|) eller som er grupperegistreringer (flere personer angivet ved ID’er i én celle – foreksempel *21@256|*21@260|*21@259|)

Hver tidsregistrering har sin egen række.

For at få styr på tidsregistrering pr enkeltindivid skal jeg nu have splittet alle grupperegistreringerne op i tidsregistreringer pr. enkelt-individ.

Én grupperegistrering på 60 min til en gruppe bestående af tre ID’er (fx *21@256|*21@260|*21@259|*) skal således blive til tre rækker (med 20 min til hvert ID).

Data i øvrige celler i ”grupperækken” skal gentages for hver ny individuel række.

Optimalt skal det gøres, så den oprindelige grupperegistreringsrække bliver til den første af de tre individuelle tidsregistreringer (så jeg ikke afslutningsvis skal slette de oprindelige grupperegistreringer).

Grupperegistreringerne har en celle med den beregnede tidsregistrering pr ID, så der skal ikke laves beregninger. Der kan være op til 33 ID'er i en grupperegistrering).

Håber, nogen kan hjælpe mig.
Avatar billede Stig Seniormester
09. juli 2023 - 23:14 #1
Hej B

Hvis du har seneste version af Excel kan du dele dine samlede strenge af ID'er op i flere rækker ved at bruge en kombination af TEXSPLIT() og TILKOLONNE():

=TILKOLONNE(TEKSTSPLIT(<område med IDer>;"*";;SAND))

Jeg bliver nødt til at have et mere konkret eksempel på beregninger for at kunne hjælpe på det punkt.
Avatar billede Balar Seir Juniormester
10. juli 2023 - 08:06 #2
Hej Stig

Mange tak for dit input!

Der skal ikke laves beregninger i den løsning, jeg efterspørger.
Lidt simplificeret er denne "tabel" mit udgangspunkt:

Elev            Dato             Reg.type    Minutter    Min./elev
a;b;c;d    22-05-2023    grp.reg.    60            20
k;a            24-05-2023    grp.reg.    50            25
j;s            25-05-2023    grp.reg.    60            20

De tre grupperegistreringer oven for skal splittes op, så de tre rækker bliver til én række pr. omfattet elev:
(I preview kan jeg se, at tabuleringer og tomme mellemrum ikke kommer med. Der er eksemplet fem celler i hver række)

Elev          Dato             Reg.type    Minutter    Min./elev
a          22-05-2023    grp.reg.    60            20
b          22-05-2023    grp.reg.    60            20
c          22-05-2023    grp.reg.    60            20
d          22-05-2023    grp.reg.    60            20
k          24-05-2023    grp.reg.    50            25
a          24-05-2023    grp.reg.    50            25
j          25-05-2023    grp.reg.    60            20
s          25-05-2023    grp.reg.    60            20

Jeg har over 1.000 rækker med grupperegistreringer.
Avatar billede Stig Seniormester
10. juli 2023 - 11:52 #3
Ud fra eksemplet:
      A              B                    C                    D                  E                F
1    Elev        Dato                Reg.type        Minutter        Min/Elev    Hjælpekolonne
2    a*b*c*d    22-05-2023    grp.reg.          60                  20
3    e*f            24-05-2023    grp.reg.          50                  25
4    g*h          25-05-2023    grp.reg.          60                  30
5    i                26-05-2023    enkelt            10                  10

Indsæt i F2 formlen:
=TEKST.KOMBINER("*";FALSK;TRANSPONER(TEKSTSPLIT($A2;"*"))&";"&SAMMENKÆDNING(TEKST.KOMBINER(";";FALSK;$B2:$E2)))

Træk derefter formlen ned.

Det genererer en tekststreng hvor semikolon indikerer kolonneskift, og asterisk indikerer linjeskift, men det indhold du ønsker.

På et andet ark, eller uden for tabellen, skriv formlen:
=TEKSTSPLIT(TEKST.KOMBINER("*";FALSK;F2:F5);";";"*";SAND)

Den ene formel vil generere hele din ønskede tabel. Sørg derfor for at den har plads omkring sig :)

Testet i Excel version 2304
Avatar billede Balar Seir Juniormester
10. juli 2023 - 20:25 #4
Hej Stig

Tusind tak for hjælpen! Det hele virkede. Blot gik den meget ofte i stå, hvorefter fejlmeldingen var #BEREGN, så det har taget lidt tid at få de 1.114 rækker flettet ud til 10.559 rækker.
Men uden din hjælp var jeg aldrig blevet færdig, så endnu en gang TAK!