Avatar billede Philthedrill Praktikant
17. juli 2023 - 18:29 Der er 16 kommentarer

Væltet PC - Hvad er der sket?

Hej alle sammen!

Jeg er kommet til at vælte min stationære. Den slukkede og genstartede da den ramte jorden. Men den viser ingen billede på skærmen nu. Kun "Display port no signal". Der er lys i grafikkort. Blæserne på den kør dog ikke. Men tror og håber lidt på, at de først tænder, når den når hvis antal grader. Jeg har prøvet at sætte skærmen til med hdmi på bundkortet og her er resultatet det samme. Så hvad kan det være? Jeg har haft den åben og kigget efter om noget kunne have rykket sig løs. Men det ser det ikke ud til. Der ingen lys I tastatur og mus heller. Så jeg er ude i om det er bundkortet der har taget skade af faldet? Jeg syntes bare det lyder vildt, hvis det kan ødelægge bundkortet.
Hvad tror i?
Mvh Phillip
Avatar billede milter Ekspert
17. juli 2023 - 18:42 #1
Hvilken computer drejer det sig om, dvs. fabrikat og modelnavn -nummer? Hvis styresystemet befinder sig på en "gammeldags" harddisk med roterende skiver, kan fejlen skyldes, den er blevet ødelgagt ved faldet.

http://www.datarecoveryspecialists.co.uk/blog/hard-drive-data-recovery-from-physical-damage
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. juli 2023 - 19:05 #2
Jeg fik også tanken om at det kan være HDD´en der har taget skade, men det vil måske være en god ide, nøje at gennemgå ALLE stikforbindelser. Men det er da absolut ikke helsekost for en computer at den vælter.
Avatar billede Philthedrill Praktikant
17. juli 2023 - 19:17 #3
Det er en ældre byg selv med 970gtx i5 4690. Jeg har styresystem på SSD. Også resten på en HDD. Men hvis det havde været en af dem.  Burde jeg så ikke se billede på min skærm ?
Mvh
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. juli 2023 - 20:03 #4
Du kan jo prøve at undersøge om grafikkortet er gået løs fra sin sokkel på bundkortet.
Jeg kunne også forestille mig at det lille batteri, der sidder på bundkortet måske er gået løs/faldet ud af soklen. Er dette tilfældet, så er kuren enkel - det skal bare sættes på plads.
Må jeg spørge om hvor højt oppe fra den faldt. Hvis den bare stod på gulvet så kan jeg ikke farestille mig at det skulle kunne medføre større skader.
Avatar billede Philthedrill Praktikant
17. juli 2023 - 20:19 #5
Grafikkortet sidder fast og der er lys i. Det med batteriet på bundkortet hat jeg ikke hørt om før. Så det må jeg lige kigge efter. Jeg syntes ellers jeg har været alt igennem af ledninger osv.
Den ene ram stik sad godt nok lidt løst. Så hvis det kan have løsnet sig kan andet vel også?
Ja den stod bare på gulvet. Rejste mig fra stolen med headset på imens den opladede i pc'en 🙃🙃 Så den er jo nærmest kun lige blevet lagt ned 😅
Den er dog også ved at være 10-11 år gammel og har kun skiftet en blæser og ram.
Avatar billede Philthedrill Praktikant
17. juli 2023 - 20:28 #6
Hvordan ser det batteri ud på bundkortet? Eller kan du fortælle mig hvor den sidder, hvis jeg kan komme med et model nummer?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2023 - 20:30 #7
Træk strøm til hdd ud og se om den booter op. Hdd  er en mekanisk disk og kan tage skade af et fald. Tjek at ram sidde helt ned i soklen og grafik og stik lige så.
Avatar billede valby Ekspert
17. juli 2023 - 20:34 #8
Hvis stikkene til og fra strømforsyningen sidder fast, så prøv noget banalt. Det kan være, der ligger strøm på et komponent, som skal aflades.
Prøv at tage strømstikket fra, også det på bundkortet, og tryk på start i ca. 5 sec.
https://www.google.com/search?client=opera&q=Billede+af+batteri+på+bundkort&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8#vhid=gRtWS_XVqoeJAM&vssid=l
Avatar billede valby Ekspert
17. juli 2023 - 20:37 #9
Måske skal jeg nævne hvorfor der kan være strøm på en komponent. Det er fordi, at strømmen forsvandt så brat.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2023 - 20:43 #10
På en 10 år gammel pc kan komponenter også blive så udtørrede at de mister de egenskaber de burde have. Og så lukkes pc ikke rigtigt ned og der forbliver en smule spænding på disse komponenter.  Og så vil pc heller ikke starte.
Strøm knebet er en god ide at prøve med.
Avatar billede valby Ekspert
17. juli 2023 - 21:28 #11
Angående det lille sølvfarvede batteri på bundkortet. Når du alligevel har taget det ud,
vil det være en god ide at skifte det, det kan næppe holde så meget længere.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. juli 2023 - 07:59 #12
vedr grafikkort - sluk maskinen helt (tag strømstikket af)
og så tag grafikkort ud og sæt det i igen (Husk, at løsne lås til grafikkortet ved stikket på pc før justering) - nogle gange kan kortet forskubbes ½mm, og det er nok til at genere stikket - så måske skal det lidt den ene eller anden vej.
Test, og hvis det ikke virker, så luk ned igen og sæt kortet så langt den anden vej som muligt.
Avatar billede valby Ekspert
20. juli 2023 - 16:59 #13
@Philthedrill
Fandt du ud af det?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
20. juli 2023 - 17:16 #14
Citat: "Den slukkede og genstartede da den ramte jorden"

Nu stod den forhåbentlig ikke på skrivebordet og faldt ned på gulvet, da den væltede?

I så fald kan der være store skader flere steder.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
20. juli 2023 - 17:18 #15
Overså lige #5
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. juli 2023 - 19:20 #16
Der kan jo være kommet et brud på f.eks. bundkortet ifm. uheldet, men det lyder ikke særlig sandsynligt, da et bundkort jo sidder fast monteret vha. skruer.
En eventuel revne i bundkortet vil være så mikroskopisk, at den dårligt vil være til at se. Du skriver at den er omkring 10 år gammel. Med den alder vil det ikke kunne betale sig at sende den på værksted, og er det bundkortet der er defekt, så kan man ikke bare udskifte det med et tilsvarende for der udvikles heel tiden nye, og de tidligere udgår. Ud fra alderen vil jeg gætte på, at der er installeret Windows 8/8.1 måske opgraderet til Windows 10.