Avatar billede Daniel112211 Praktikant
29. juli 2023 - 08:28 Der er 11 kommentarer

Hjælp, skærm sort!

Hej.

Jeg står over for et problem med min computer - den synes ikke at fungere korrekt med min skærm. Når jeg tænder for computeren, går skærmen i sort efter et kort blink af grå. Interessant nok indikerer den ‘ingen signal’, hvis jeg fjerner stikket, mens computeren er tændt, hvilket tyder på, at der er en forbindelse. Det samme sker, hvis jeg skifter til en anden displayport eller HDMI - ingen signal.

Min skærm fungerer perfekt, når den er forbundet til min bærbare computer. Ligeledes fungerer computeren korrekt, når jeg bruger en anden skærm, selv med det samme kabel.

Denne kombination har fungeret perfekt tidligere, men begyndte at opføre sig mærkeligt, da den blev flyttet til et andet rum i huset. Jeg kan ikke forstå dette, da alle komponenter fungerede fint for bare en uge siden. De virker også korrekt hver for sig, det er kun sammen de driller.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig med dette problem. Hvis yderligere information er nødvendig, tøv ikke med at bede om det.

God dag,

Med venlig hilsen,
Daniel
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juli 2023 - 09:51 #1
Har du prøvet win taste+p og så trykke en gang pil op og enter?
Tjek i indstillinger for pc hvad der er primær skærm
Avatar billede poko1 Ekspert
29. juli 2023 - 11:36 #2
Prøv at fjerne 220V fra PC hold så startknappen nede i 30 sec. Sæt strømmen til og prøv i gen!
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2023 - 13:41 #3
Rummet og skærme er ikke problem. Det er enheden du skal sætte fokus på. Du har jo foretaget almindeligt fejlfinding med at kabel og skærmene. Det er allerede bekræftet skærm og kabel virker, så du skal sætte fokus på enheden (computeren).

Vi går ud fra at det du snakker om er stationær pc. Disse kasser har dele som kan håndteres og ofte delene er ikke 100% sikret, selv om det relativt ikke skulle ske noget.

Nu hvor der ikke forekommer fejlkoder eller fejllyde kun sort (teknisk set, død levering) og korte grå levering, kunne det tænkes at GPU (grafik kort) ikke sidder som den skal.

I så fald at GPU sidder som det skal, kunne det tænkes, at dette er udtjent sine dage, hvis du har haft dette længe.

Test kan foretages, hvis du fjerne GPU fra bundkortet og tage skærm kabel og tilslutte den til medindbyggede skærm tilslutning. Om det så er HDMI, DVI m.v. og se om det leverer som det skal.

Virker det ikke, er det måske bare BIOS indstillinger du skal kigge på, hvis der trods alt forekommer prompter på opstart. Ser du dette ikke, så kunne det være at der er fejl på bundkortet?

🙃Jeg hopper af her, og held og lykke med at løse det.
Avatar billede Daniel112211 Praktikant
29. juli 2023 - 17:51 #4
Hej igen!

Tak for alle jeres svar. Desværre er problemet stadig ikke løst. Jørgen, tak for dit omfattende svar.

Jeg har forsøgt mig med de to første løsningsforslag, men uden held.

Jørgen, du skal vide, at mit grafikkort er ret nyt - det er en 3080-model - og det fungerer perfekt, når jeg tilslutter andre skærme til computeren. Derfor tror jeg ikke, at problemet ligger her. Jeg er heller ikke tilbøjelig til at tro, at det er bundkortet, da det jo fungerer fint med andre skærme.

Tak på forhånd for jeres hjælp!
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juli 2023 - 18:31 #5
Så er problemet måske den opløsning som grafik kortet sender til skærmen der er problemet.
Avatar billede Daniel112211 Praktikant
29. juli 2023 - 18:43 #6
Det er måske en mulighed, men det virker mærkeligt, da der ikke er blevet ændret på noget. Desuden er den skærm, som jeg testede med, næsten identisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juli 2023 - 18:58 #7
Kig på begge skærmes foretrukne opløsninger.
Avatar billede Daniel112211 Praktikant
29. juli 2023 - 19:24 #8
Jeg vil gerne have forklaret, hvordan jeg gør det, hvis det er muligt. :)

Jeg har muligvis fundet noget nyt, der kan være til hjælp.

Jeg forsøgte at tilslutte et HDMI-kabel og fjerne displaykablet. Derefter angav skærmen, at et HDMI-kabel var tilkoblet. Skærmen startede derefter op i gråt, men lukkede et til to sekunder senere ned til sort. Det er, som om den tror, at computeren er slukket, da skærmlampen blinker, som om den er i "slumre"-tilstand. Computeren har været tændt, mens jeg udførte disse trin.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juli 2023 - 19:44 #9
Kan du ikke opsøge en manual til skærmene ved hjælp af navn og model nummer?
I manual bør de anbefalede opløsninger stå.
Avatar billede Daniel112211 Praktikant
12. august 2023 - 13:16 #10
Hej.

Jeg vil gerne sige tak til alle der har forsøgt at hjælpe.

Jeg har været travlt optaget, så derfor jeg ikke har forsat tråden. Jeg fik hjælp af en ven, og må indrømme at løsningen er utrolig pinlig. Jeg havde sat stikket forkert i computeren.. jeg brugte åbenbart moderbordet i stedet for grafikkortet. :)

Ville lige give en opdatering.

God dag!
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. september 2023 - 22:44 #11
Husk at en "fejl 40" er hvad der kan ske for den bedste.