Avatar billede jnrmgs Juniormester
19. september 2023 - 19:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Link fra form input

Hej!

Jeg vil lave en simpel side, der genererer et link der åbnes når man trykker på en knap.

Eksempelvis sådan her: http://www.hjemmeside.dk/ efterfulgt at det man nu skriver i et input-felt i en form. Når man så trykker på en knap, skal man komme til det link man selv har skrevet noget af.

På forhånd tak!
Avatar billede jnrmgs Juniormester
19. september 2023 - 19:51 #1
Det skulle gerne være i den her stil:

<body>
<form id="form1" name="form1" method="post" action="http://www.hjemmeside.dk/">
  <label>Tognummer
    <input type="text" name="Tognr" id="Tognr" />
  </label>
  <input type="submit" name="Link" id="Link" value="Find tog" />
</form>
</body>

Jeg vil så gerne have at indholdet af input "text", "Tognr" tilføjes adressen der er i form action
Avatar billede ejvindh Ekspert
20. september 2023 - 11:08 #2
Jeg ved ikke hvordan, hvis det skal være ren html, men hvis du lavede det i php, kunne du lave noget med, at hvis ikke der er noget i $_POST-variablerne, så vises formen blot, hvorimod hvis der ER noget, så "Header" til den side, som fremgår af variablerne.
Avatar billede ejvindh Ekspert
20. september 2023 - 13:40 #3
Alternativt kan du jo også bare bruge get som method i stedet for post. Så bliver inputs jo gjort til en del af adresselinjen bagefter. Dog således at starten af adressen er defineret i "action"-strengen.
Avatar billede jnrmgs Juniormester
20. september 2023 - 20:01 #4
Jeg har ikke ret meget forstand på at kode, men hvordan skulle det se ud, hvis man lavede i det i PHP?

Det jeg reelt ønsker er 2 felter man udfylder, som så sættes sammen med et link, der allerede er defineret
Avatar billede ejvindh Ekspert
20. september 2023 - 21:51 #5
Inden vi tyer til php, så prøv lige og udskift "post" med "get" i den kode, du har ovenfor, og fortæl i hvilken grad dette ikke er hvad du ønsker :-)
Avatar billede jnrmgs Juniormester
21. september 2023 - 17:12 #6
Hej igen!

Min kode er nu følgende:

<form id="Tog" name="Tog" method="get" action="baahn.expert/details">
    Tognummer<input type="text" id="Tognr" name="/"/>
    Dato<input type="text" id="Dato" name="/2023-" />
  <input type="submit" id="Link" value="Find tog" />
</form>

Dette returnerer følgende adresse: https://baahn.expert/details?%2F=RB+16419&%2F2023-=08-25

Problemet er at jeg ikke kan blive fri for "?" og "&", og så laver den "/" om til "%2F"
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. september 2023 - 14:15 #7
Ok, så får du nok brug for noget php. Jeg ser nærmere på det lidt senere, hvis ikke andre i mellemtiden har budt ind.
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. september 2023 - 19:50 #8
Jeg tænker at følgende kode i princippet kan gøre, hvad du ønsker. Du skal gemme det i en fil, du giver filendelsen php:

<?php
$site = "https://baahn.expert/details/";
if (isset($_POST["dato"]) && isset($_POST["tognr"])) {
    $headerString = $site.$_POST["tognr"].$_POST["dato"];
    if(filter_var($headerString, FILTER_VALIDATE_URL)) {
        header('Location: '.$headerString);
    } else {
        echo "Invalid url";
    }
} else {
    echo '
    <form id="Tog" name="Tog" method="post">
        Tognummer<input type="text" id="tognr" name="tognr"/>
        Dato<input type="text" id="dato" name="dato" />
    <input type="submit" id="Link" value="Find tog" />
    </form>';
}
?>
Avatar billede jnrmgs Juniormester
23. september 2023 - 13:11 #9
Tusind tak for hjælpen. Efter en smule modificering virker det helt som det skal.