Avatar billede bio Novice
17. oktober 2023 - 10:36 Der er 4 kommentarer

Formindske 600 billeder samtidig

Hvordan kan man lettest formindske 600 billeder så de bliver så små i jpg-format at de stadig er ok at se på en pc-skærm
17. oktober 2023 - 11:02 #1
Jeg anvender selv programmet ACDSEE, og det har en "Batch" funktion, hvor man f.eks. kan angive størrelse, filformat, filnavn etc. De oprindelige filer bevares, og de reducerede filer får tilføjet "resized" .
Avatar billede amite Mester
17. oktober 2023 - 12:59 #2
Jeg bruger Irfanview. Det går både hurtigt og komprimeringen er særdeles god (kan indstilles)
https://kb.tourwriter.com/resizing-pictures-using-irfanview
Avatar billede Frederik Rex Praktikant
19. oktober 2023 - 15:59 #3
Der er flere måder at formindske en stor mængde billeder på. En metode kunne være at bruge billedbehandlingssoftware som Adobe Photoshop, der har en 'Batch Processing' eller 'Image Processor' funktion, som kan gøre jobbet for dig. Her er de generelle trin:

Åbn Photoshop og gå til File > Scripts > Image Processor.
Vælg den mappe, hvor dine billeder er gemt.
Vælg den mappe, hvor du vil gemme de formindskede billeder.
Angiv de ønskede dimensioner og filformat (i dette tilfælde, JPG).
Klik på 'Run'.
Hvis du leder efter en gratis løsning, kan du også bruge software som ImageMagick med en kommandolinjekode, eller online tjenester som TinyJPG.

Husk altid at tage backup af dine originale billeder, før du begynder at formindske dem.

Håber det hjælper!
Avatar billede martens Guru
23. november 2023 - 07:56 #4