Avatar billede dkhb Mester
01. november 2023 - 09:23 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Vandmærke i excel.

Kan forstå det kun er muligt at indsætte vandmærke via sidehoved/sidefod.

Jeg har en en teskt "ABC" der skal være som vandmærke, gerne så det bliver gengivet flere gange hen og ned over siden.

Hvordan får jeg lavet en fil, der fylder hele arket?
Jeg har prøvet i power point, og gemt slide som jpeg. Men den fylder kun toppen, og feks midten af sidehovedet.
Når arket printes er det 1 A4 side.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. november 2023 - 18:51 #1
det er vel lidt som
https://www.extendoffice.com/documents/excel/3595-excel-background-behind-cells.html
bare med dit logo gentaget et antal gange.
Se på afsnit 2, og følg den opskrift.
Avatar billede kurtba Ekspert
01. november 2023 - 22:34 #2
Du skal jo sørge for, at filen bliver lavet i en størrelse, så den passer til en hel side.
Det kan du f.eks. gøre, hvis du laver dit ABC billede i paint.
Når du har åbnet paint, kan du under Fil finde egenskaber, og der kan du skrive hvor stor den skal være i cm.
Så får du et "lærred" i den rigtige størrelse og så skriver du din tekst, så den står og fylder lærredet ud, som du gerne vil have det til at se ud på vandmærket.
Efterfølgende indsætter du det i excel.
Alternativt kan du i excel også lave vandmærket i den rigtige størrelse.
Når du er i excel og har valgt sidehoved, så vælger du billed og findet det billede, som skal være vandmærke, og når du så har valgt det, så dukker en ny mulighed op ved siden af billede på værktøjslinjen - formater billede.
Der fjerner du de 2 flueben forneden, hvorefter du længere oppe skriver, hvor højt vandmærket skal være, samt hvor bredt det skal være. Så kommer det til at passe til en side.
Problemet ved denne metode kan være, at vandmærket f.eks. skal være 27 cm højt og 18 cm bredt, og du indsætter et billede som er 15 højt og 15 bredt, så vil der jo ske en forvrængning af billedet, når det skal udfylde nogle helt andre proportioner, men det kan lade sig gøre.
Derfor kan det være en fordel i stedet på forhånd i et billedprogram at lave billedet med de rigtige mål, for så skal det bare sættes ind og vil beholde sine proportioner.