Avatar billede Lene Juniormester
14. november 2023 - 17:53 Der er 9 kommentarer

Databasen i Excel ruller

Når jeg åbner en database i Excel, trykker med musen, så kører regnearket til hurtigt mod højre. Jeg kan ikke stoppe det, så jeg kan komme tilbage og arbejde i databasen. Hvad skal jeg stille op???
Avatar billede MaxZpaD Professor
15. november 2023 - 10:25 #1
Kan du uddybe hvad "åbner en database" er for dig?

Er der evt. en makro i Excel-filen, som får arket til at scrolle mod højre?
Avatar billede Lene Juniormester
15. november 2023 - 13:07 #2
Hej, ja, når jeg åbner en database, så dobbeltklikker jeg såmænd bare på navnet.

Der er ingen makro'er eller andre spidsfindigheder. Jeg bruger blot Ekxel-arket som et medlems-skema med alle de oplysninger jeg har brug for, for at styre ca. 700 medlemmer.
Avatar billede MaxZpaD Professor
15. november 2023 - 13:34 #3
Hej - det er ikke for at være ordkløver :-) Det er bare en forudsætning for at forstå din udfordring, at vi mener det samme, når ordet database anvendes.

Så derfor igen: Hvad mener du med en database? Er det blot en Excel-fil med dit medlemsskema, eller er det f.eks. en MicroSoft Access-database, SQL Server-database etc.?

Hvis der blot er tale om en helt almindelig Excel-fil, så lyder det rigtig nok underligt, det du beskriver (ruller/scroller mod højre), og det er svært at fejlsøge årsagen, hvis man ikke selv har mulighed for at afprøve det.
Avatar billede Lene Juniormester
15. november 2023 - 13:46 #4
Hej, Jeg oplever dig ikke som ordkløver, men det var bare lidt svært for mig, at forklarer åbner. Men ja det er blot en almindelig Excel-fil, hvori alle medlemsoplysninger står, og så jeg kan flette ud til diverse breve, medlemskort og lister.
For mig er det også vildt uforklarligt, at jeg ikke kan arbejde i filen, uden at den scroller mod højre, og jeg kan ikke tvinge den tilbage.
Avatar billede madklub Guru
15. november 2023 - 13:52 #5
Er der samme fejl i andre excel-ark ?
Kan du åbne din database-excel-ark på en anden pc ?
Har du prøvet med et andet tastatur ?
Avatar billede Lene Juniormester
15. november 2023 - 16:15 #6
Excel-arket kan åbnes på en anden PC, uden at crolle
De øvrige Excel-ark på min PC scroller.
Jeg har ikke prøvet et andet tastatur, men en anden mus, for når jeg trykker med musen, starter den med at scrolle og det gør den også med den anden mus!
Avatar billede madklub Guru
15. november 2023 - 17:02 #7
Det lyder som om at der er noget galt med tastaturet.
Kan 'højre pilen' sidde fast?
Sker det kun i Excel?
Avatar billede Lene Juniormester
15. november 2023 - 23:11 #8
Det sker kun i Excel. Jeg forsøger, at prøve at få fat i et andet tastatur, selv om der ingen taster er, der sidder fast.
Avatar billede Lene Juniormester
16. november 2023 - 13:43 #9
Juhu, nu virker det perfekt. Efter at have afprøvet et andet tastatur og en anden mus, og så skiftet tilbage til det oprindelige, ja så fungerer det som det skal.
Jeg ved ikke om der kan have været problemer med forbindelsen mellem musen og tastaturet!
Men tak for jeres hjælp.