21. december 2023 - 12:03 Der er 2 kommentarer

Diagrammer

Hvis jeg har rigtig mange diagrammer i en excelfil, er der så en smart måde at gøre alle diagrammer ens ift. formatering? altså størrelse på diagram og titeltekst osv...
Avatar billede MaxZpaD Professor
21. december 2023 - 14:02 #1
Jeg kan ikke umiddelbart komme på, at denne mulighed forefindes.

Der findes noget, som hedder "Diagramtypografier", men man kan vist ikke duplikere og tilpasse dem på samme måde, som man kan med "Typografier for pivottabel" og "Tabeltypografier".
Avatar billede jens48 Ekspert
23. december 2023 - 02:10 #2
Måske kan en makro i stil med denne hjælpe. Den tilretter størrelse, placerer diagrammerne med fast afstand og ændrer titlen. Titlen kommer fra tekst i række 1.

Sub Macro1()
Dim x As Integer
On Error Resume Next
For x = 1 To 10 ' 10 angiver antal diagrammer
With ActiveSheet.ChartObjects("Chart " & x)
.Width = 150
.Height = 100
.Left = x * 200
End With
With ActiveSheet.ChartObjects("Chart " & x).Chart
.HasTitle = True
.ChartTitle.Text = Cells(1, x)
End With
Next
Cells(1, 1).Select
End Sub