Avatar billede barth Professor
12. januar 2024 - 16:12 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Forbrugsbaseret netværk

Jeg har haft et indlæg om min Outlook der kører offline, og jeg har fået mange gode forslag, der dog ikke virker.
Øverst står der, at jeg er tilsluttet et forbrugsbaseret netværk: https://ibb.co/Fw55LDt
Jeg har jo søgt, og der skrives:
Advarsel om betalingsnetværk
Hold Windows-tasten nede og tryk på C.
Klik på Indstil -> Skift pc-indstillinger -> Netværk.
Klik her på din forbindelse og slå Angiv som forbrugsafregnet forbindelse fra.
Genstart Outlook.
Det er jo præcis hvad jeg gerne vil. Men der sker intet når jeg trykker W+C og jeg får heller ikke noget ud af at søge på pc-indstillinger eller netværk.
Jeg synes jeg har prøvet alt.
Jeg håber der er en, der kan hjælpe mig med at slå det forbrugsbaseret netværk fra.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. januar 2024 - 10:17 #1
Højreklik på netværks-ikonet i "systray", og vælg "Åben netværks og internet indstillinger".
Det åbner samme dialog som De almindelige indstillinger, Netværk og internet.

Se den aktive forbindelse på denne side, klik "Egenskaber" lige under, og slå "Forbrugsbaseret forbindelse" fra.
Avatar billede barth Professor
16. januar 2024 - 10:56 #2
Hej Ole.

Tusind tak. Men hvor finder jeg netværks-ikonet "systray"? Undskyld hvis jeg spørger dumt.
Avatar billede barth Professor
16. januar 2024 - 11:19 #3
Hej igen Ole. Sådan ser min send  / modtag ud: https://ibb.co/gWPSTn8
Og sådan ser mit netværk og internet ud; https://ibb.co/YbFSQTy
Her ser den jo ud til at være slået fra? Men alligevel viser den offline i https://ibb.co/gWPSTn8
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. januar 2024 - 11:39 #4
Det er det rette sted at konfigurere, og ja, den ser ud til at den er slået fra.

Nu ved jeg det ikke, men du har samtidig angivet netværket som offentligt - en firewall eller lignende kunne godt finde på at slå nogle ting fra, når det er på et offentligt (og derved potentielt usikkert) netværk man er på. Er det dit eget WiFi netværk er der næppe nogen grund til at markere det som offentligt - så skal det være privat.
Avatar billede barth Professor
16. januar 2024 - 11:54 #5
Tak Ole. Nu har jeg sat det som privat netværk. Det er helt mit eget. Men der står anbefales ud for offentligt netværk, så det er nok derfor.
Tror du det er det der er årsagen til at send / modtag står som offline? Nu har jeg lukket Outlook ned og startet op igen. Og det strå stadig på samme måde? https://ibb.co/gWPSTn8
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. januar 2024 - 12:29 #6
Billedet du linker til, viser da ikke noget? - det er bare din menu for forskellige indstillinger - bl.a. knappen "Arbejd offline" som du kan trykke på for at se og ændre indstillingerne for "offline" arbejde...
Avatar billede barth Professor
16. januar 2024 - 13:04 #7
Der sker intet når jeg trykker på den, og det må da betyde, at jeg arbejder offline. Ikke?

DFen burde da stå i online?
Avatar billede barth Professor
16. januar 2024 - 13:06 #8
Men kunne du ikke fortælle mig hvor jeg finder netværks-ikonet "systray" som er dit første råd. Du skal have tusind tak for din hjælp.
Avatar billede barth Professor
16. januar 2024 - 13:47 #9
Problemet når den kører i offline er, at den ikke henter og sender mails automatisk. Jeg er nødt til at aktivere send / hent. Og den viser heller ikke billeder. Så jeg vil meget gerne have den online.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. januar 2024 - 15:54 #10
Systray er betegnelsen for området med de mange små ikoner og uret/datoen nede i højre hjørne. Netværksikonet skifter udseende - en computerskærm for kablet ethernet, en "radio-bølge" med varierende antal buer for WiFi, og en globus for "ingen internet". Det er derfor lidt svært at beskrive hvordan det ser ud - men du har jo fundet ind til den funktion du skulle finde via dette ikon, så det er jo ikke relevant længere.

At din outlook-opsætning ikke henter mails automatisk kan skyldes flere ting - bl.a. den forbrugsafregnede netværksforbindelse. Men hvis det problem nu er løst (altså at du ikke længere har den gule bjælke med advarsel) skal du nok se en anden vej.

Hvis "Arbejd Offline" ikonet/knappen har en ramme omkring, er den aktiv. Det er den ikke på dit billede, så derfor må den være inaktiv = du arbejder online. Hvad siger statusbjælken i bunden af Outlook? - "Har forbindelse til: [MailSystem]" fortæller at du er online. "Arbejder Offline" fortæller at du ikke er online :-)
Avatar billede barth Professor
16. januar 2024 - 16:17 #11
Jeg er så glad for, at du gider hjælpe mig. Jeg tror ikke problemet er løst. Jeg har ikke nogen gul bjælke, men fortsat denne: https://ibb.co/Fw55LDt Og den er jo ikke gul. Du kan jo se hvordan den ser ud: https://ibb.co/Fw55LDt Men som du siger er der ikke nogen ramme om. Men jeg kan jo ikke være online, når den ikke henter / sender post og jeg ikke har billeder.
Her er stausbjælken: https://ibb.co/kgSf2tw
Den siger jo at jeg arbejder offline, så hvad kan jeg gøre for at komme online?
Den siger også fejl i send / hent
Jeg håber meget du fortsat gider hjælpe mig. Det ville være helt fantastisk hvis du kunne løse problemet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. januar 2024 - 20:39 #12
Prøv evt. at læse denne https://answers.microsoft.com/da-dk/outlook_com/forum/all/jeg-har-f%C3%A5et-et-problem-med-min-outlook-den/c4942ad8-feb2-47d7-9121-6175f18c9dad

Det er samme problematik, og samme "løsning" jeg prøver at guide dig til - men da der er billeder er det nok lettere at forstå :-)

...Og så har de et råd mere med omkring mængden af forbrugt data...
Avatar billede barth Professor
16. januar 2024 - 21:06 #13
Tak Ole.
Det bliver desværre først imorgen jeg får mulighed for at se på det.
Endnu en gang tusind tak. Jeg håber det kan løse mit problem.
Jeg melder tilbage.
God aften.
Avatar billede barth Professor
16. januar 2024 - 21:09 #14
Hej igen Ole.
Dit link er jo min korrespondance med Microsoft Support. ???
Men de er ikke vendt tilbage om mit problem.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. januar 2024 - 21:47 #15
Det er det sørme også, pudsigt.

Men der ligger da et fint svar??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. januar 2024 - 08:08 #16
Jeg tror du skal prøve:

1. Genstart din PC (Så du er 100% sikker på den ved at netværksforbindelsen er "Privat" og ikke forbrugsafregnet).
2. Får du fortsat den gule bjælke med "ADVARSEL OM BETALINGSNETVÆRK"... - så tryk på knappen "Opret forbindelse alligevel" ude til højre i bjælken.
3. I din "Send/Modtag" menulinje, skal du så sikre dig at knappen "Arbejd offline" længst til højre IKKE er markeret.

Jeg tror det er de 3 ting der nu mangler... - bort set fra at jeg ikke forstår, at den stadig registrerer netværket som betalingsnetværk...
Avatar billede barth Professor
17. januar 2024 - 08:19 #17
Tak Ole. Jeg prøver senere i dag og melder tilbage.
Avatar billede barth Professor
17. januar 2024 - 13:10 #18
Hej Ole.
Nu har jeg genstartet min pc, og det er stadig privat netværk og forbrugsbaseret er sllået fra. https://ibb.co/rpySz1J
Men under send / hent står jeg stadig som offline https://ibb.co/d64HcL0 og den henter og sender ikke automatisk.
Pokkers....... Hvad i alverden kan jeg gøre.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. januar 2024 - 10:29 #19
Jeg er nok ved at løbe tør for idéer - men jeg vil gerne igen prøve at gøre opmærksom på at du på https://ibb.co/d64HcL0  IKKE!!! kan se at der er noget offline. Ikonet for "Arbejd Offline" yderst til højre er jo ikke markeret!.

Ang. dit netværk står det stadig som "Offentligt", og ikke privat. Men det burde ikke gøre noget.

Jeg vil dog alligevel, som en sidste idé, råde dig til at:
1. slette WiFi netværket, så den ikke længere er forbundet.
2. Genetablere forbindelsen til WiFi (d.v.s. taste koden ind igen), og hvis den nu spørger om netværk, så vælg at det er "Privat".
Avatar billede barth Professor
18. januar 2024 - 10:46 #20
Tak Ole. Jeg prøver. Men på https://ibb.co/d64HcL0  er der da et rødt kryds og der står off line. Og undskyld. Det var et forkert link. Her er det rigtige https://ibb.co/86tzhL5 Og det er jo privat. https://ibb.co/86tzhL5    Og her står der jo tydeligt at Outlook er offline. Ikke?    https://ibb.co/s3XRNwp
Jeg prøver dit forslag om netværk og melder tilbage. Igen tak.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. januar 2024 - 11:19 #21
Selv om der er et rødt kryds og der står offline, er det blot ikonet du skal trykke på for at skifte mellem online og offline i Outlook.

Prøv at tryk på det en gang - så vil det skifte udseende til at have en tydelig markeret ramme omkring... - og SÅ har du aktivt bedt Outlook om at arbejde offline. Tryk igen for at arbejde online. Men selve ikonet skifter altså ikke udseende.

Ikonet i processlinjen kan ikke bruges som indikator for offline/online - det kan snyde - det kan også betyde at kontoindstillingerne er forkerte, at du ikke har netværksforbindelse, eller andre fejl der gør at outlook ikke kan kommunikere med mailserveren. Det eneste der fortæller dig den rigtige status, er statuslinjen i bunden af Outlook.

Og så er der den gule bjælke med "ADVARSEL OM BETALINGSNETVÆRK" - hvis den stadig er der, er der et eller andet der gør at Outlook tror netværket er et betalingsnetværk - derfor ville jeg prøve at forbinde til det trådløse netværk på ny - altså slette den eksisterende forbindelse og oprette forbindelse igen, mens du sikrer dig at den står som privat...
Avatar billede barth Professor
18. januar 2024 - 11:57 #22
Der sker absolut intet når jeg trykker på den..... Den gule bjælke om betalingsnetværk har ikke været der længe.
Og jeg har bestemt Internet forbindelse. Og Simply.com siger at serveren er i orden.
Jeg har prøvet at koble af mit netværk og på igen.
Avatar billede barth Professor
18. januar 2024 - 12:38 #23
Hej igen Ole.
Nu sender og henter den automatisk. Og nederst i proceslinjen står der ikke mere offline. Så gad vide om problemet er løst. Jeg håber, og melder tilbage sidst på dagen. Endnu en gang: Tusind tak for din store hjælp og ihærdighed. Jeg er meget glad og imponeret. Måske er det de sidste ting du anbefalede, som har løst problemet.
Avatar billede barth Professor
19. januar 2024 - 09:12 #24
Hej Ole.
Det virker stadig. Jeg forstår ikke hvad jeg har gjort, men det er uden tvivl takket være din store hjælp. Tusind tak.
Hilsen Hans
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. januar 2024 - 09:27 #25
Der har været en fejlkonfiguration på den gamle netværksforbindelse, så Outlook har læst den som forbrugsbaseret.
Det er jo desværre ofte de tricks der skal til - slet og opret på ny - for at løse fejl.
Men hovedsagen er jo at det virker :-)
Avatar billede barth Professor
19. januar 2024 - 09:57 #26
Endnu en gang tusind tak