Avatar billede andys Juniormester
20. januar 2024 - 13:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Router til fibernet

Vi er skiftet til fastspeed fiber og har fået deres router med, som jeg nu har tilkoblet. Vores ping er er blevet dårligere også de kablede forbindelser. Jeg ønsker derfor at opsætte egen router i stedet for den medfølgende. Der skal ikke være wifi på den nye router da dette bliver leveret af unifi access point rundt om i huset.
Nogle ideer til en god router, og hvad der kan anvendes. Jeg har selv kigget på Unifi, da min switch og access points er samme producent.

https://www.dustinhome.dk/product/5010797842/unifi-usg-security-gateway?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIs8WPr_3rgwMV7FeRBR13DwEtEAQYAiABEgKL8vD_BwE

Jeg er dog i tvivl om denne kan erstatte en router og at den kan modtage og omsætte signalet fra Nokia - fiberboks.

Forslag til andre routere uden wifi er også velkommen.
Avatar billede INK Ekspert
20. januar 2024 - 17:20 #1
Ifølge hjemmesiden for Fastspeed skulle du få en Icotera router til din fiberforbindelse. Har du fulgt denne manual:
https://fastspeed.dk/wp-content/themes/wpfastspeed/img/router/fiber-guide.pdf

Det er vigtigt at vælge de korrekte porte, som angivet i vejledningen.
Avatar billede andys Juniormester
20. januar 2024 - 18:21 #2
Ja, jeg har fulgt vejledningen. Inden vi fik fastspeed var det Stofa/Nordlys hvor der var en lavere ping, dog med en anden boks/router, men de bruger jo det samme fiber (Nordlys) så kan ikke se hvad det skulle være udover routeren.

Hos Fastspeed er det ikke obligatorisk at bruge den medfølgende router, og derfor vil jeg gerne opsætte en anden, som det er angivet i spørgsmålet.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. januar 2024 - 09:14 #3
Kig evt. efter en brugt UDM-Pro, så får du også en controller til dine AP'er.
UDM'en kan kobles direkte på og har en helt hæderlig firewall.
Avatar billede andys Juniormester
23. januar 2024 - 20:02 #4
Jeg har kigget på en UDM Pro. Udvalget brugt er dog ikke så stort endnu så prisen er ret høj.
Men kan UniFi-usg gateway ikke håndtere router funktionen, når jeg har en UniFi switch og  AP ‘ er?? Planen er helt klart en UDM på er tidspunkt.

https://www.dustinhome.dk/product/5010797842/unifi-usg-security-gateway?gad_source=1
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. januar 2024 - 12:07 #5
Jeg har selv en UDM-Pro SE, hvor der bl.a. er controller til AP'erne - den funktion er ikke med i USG'en.

Men som "ren" router er jeg umiddelbart lidt "hmm" på USG'en om den kommer til kort i forhold til hastigheden på en fiber idag, selvom der står 3Gbit.

Men igen - du kan jo prøve at tage en hjem, lave en basisopsætning af den og se om den kan levere varen. Kan den ikke det, kan den jo returneres.