Avatar billede Roland Praktikant
26. februar 2024 - 17:03 Der er 6 kommentarer

Anførelsestegn driller ved gem som csv

Jeg har en række felter i excel, som jeg gerne vil gennem i csv-format (semikolon sep,). Data indeholder både tekst og tal-felter.

Udfordring ligger i, at jeg skal have anførelsestegn udenom tekstfelterne.
Teksterne indeholder ikke nogle særlige tegn (og skal desværre hedde det samme, så løsning med tilføjelse af særligt tegn i teksterne, kan desværre ikke bruges).

Men jeg gemmer i csv, kommer der ikke anførelsestegn omkring tekst-felterne.
Hvis jeg selv har sat anførelsestegn omkring tekstfelterne, inden jeg gemmer som csv, kommer der 3 anførelsestegn både før og efter teksten.

Mon der findes en nem løsning på det ? (uden makro m.v. for der er mange brugere, som skal gøre det, så det skal helst kunne klares nemt 🤭).
Avatar billede claes57 Ekspert
26. februar 2024 - 18:47 #1
Semikolon er en europæisk (dansk) ting - er du helt sikker på, at alles excel er sat til dansk standard? Hvis der er bare én, der er sat til usa-tegn, så kager det.
Avatar billede MaxZpaD Professor
27. februar 2024 - 08:40 #2
Et forslag (fundet online) går på at køre Søg-Og-Erstat i Notepad, hvorved de tre anførselstegn erstattes med ét.

Hvis ikke det går i forhold til brugernes tekniske niveau, er det svært ikke at gøre det lettere uden brug af makro/VBA, der gemmer som ønsket via klik på en knap.
Avatar billede Roland Praktikant
27. februar 2024 - 09:59 #3
Kære begge,
Tak for jeres respons.
Jeg undersøger lige det med opsætningen, men det ser ret "dansk" ud alle steder.

Søg/erstat er netop den måde vi håndterer det i dag, og det er den proces, jeg gerne ville undgå (optimering du ved 😉)
Avatar billede ejvindh Ekspert
27. februar 2024 - 10:55 #4
Jeg ved ikke om det er en mulighed for dig, men jeg vil bare nævne, at hvis man gemmer som csv i libreofficeCalc får man mulighed for at sætte citationstegn om hvert felt.

Alternativt findes der en macro, der vist skulle kunne klare det (bruger ikke selv Excel, så jeg kan ikke teste):
https://learn.microsoft.com/en-US/office/troubleshoot/excel/export-text-file-with-comma-quote
Avatar billede ejvindh Ekspert
27. februar 2024 - 10:58 #5
Avatar billede Roland Praktikant
27. februar 2024 - 11:21 #6
@ejvinddh
Takker, jeg prøver mig lidt frem i morgen 👍