Avatar billede Mentor Juniormester
03. marts 2024 - 20:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Udregn det manglende tal

Jeg har disse to beregninger:

A:
=SUM(B2+B3)+(B11*B4)

B:
=SUM(((((B10*B9)/1000)/12)*((B12-B8)+B6))+(B7+B5))

Jeg vil gerne lave en beregning, der fortæller hvilket tal, der skal stå i i stedet for "B9" i beregning B for at beregning A giver et laveret resultat end beregning B.

Kan I hjælpe? :-)
Avatar billede jens48 Ekspert
03. marts 2024 - 21:16 #1
Da B9 ikke indgår i A beregningen, kan du ikke ændre B9 så A bliver mindre end B
Avatar billede jens48 Ekspert
03. marts 2024 - 21:20 #2
Men du kan selvfølgelig ændre B9, så B bliver større en A
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. marts 2024 - 21:27 #3
Brug Goal Seek
Lad os sige du har A-beregning i E2 og B-beregning i E6.
I celle E3 indtast: E2-E6
I Goal Seek dialog:
Set cell: E3
To value: 0
By changing cell: B9
Avatar billede Mentor Juniormester
04. marts 2024 - 07:52 #4
#1/#2:
Beregning A og Beregning B skal fortsat eksistere, så det er en ekstra beregning (C) der skal laves.

#3:
Kan godt se at den kan noget, men umiddelbart ændrer den jo så i de eksisterende tal, hvilket den ikke skal. Den skal lave ny beregning (C) :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. marts 2024 - 09:41 #5
Kan du ikke bare nedskrive det tal Goal Seek kommer frem til og så trykke på Esc, så kommer du tilbage til udgangspunktet.

Hvis du ikke ønsker at bruge Goal Seek, så er der jo altid simpel algebra, men det er mere matematik end det er Excel.

Kald:
B9                      x
B10                    d
B12-B8+B6        p
B7+B5                q
B2+B3+B4*B11  A.

Herefter kan vi skrive:

=d*x/1000/12*p + q =A.
=d*x/1000/12*p =A.-q
=d*x/1000/12 = (A.-q)/p
=x/12 = 1000*(A.-q)/(d*p)
=x =12* 1000*(A.-q)/(d*p)
Avatar billede Mentor Juniormester
04. marts 2024 - 09:45 #6
Jeg er endt med følgende formel til beregning C, som giver mig det resultat, jeg ledte efter:

=SUM((((1000/B10))*((((B2+B3)+(B11*B4)-(B7+B5+(B11*B6)))/(B12-B8))*12)))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. marts 2024 - 09:49 #7
#6
Men det er da noget helt andet end det du skrev i dit oprindelige indlæg!
Avatar billede Mentor Juniormester
04. marts 2024 - 10:05 #8
#7
Det mener jeg ikke det er... Alle de variabler, der er i beregning C, er samme variabler, som der er i beregning A  og B.

Det kan være, jeg ikke har forklaret spørgsmålet godt nok - men det har hele tiden været dette, jeg ville frem til. I bund og grund, havde jeg behov for at vende regnestykket om, og havde nok mest af alt behov for hjælp til at "regne den ud". Jeg benyttede en lignende fremgangsmåde som dit svar #5 til at få det splittet op og derefter samle regnestykket igen.