Avatar billede L_Amtoft Mester
05. marts 2024 - 12:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

udvidelse af formler

Hello
i et regneark har jeg pt. 5 formler, som sammentæller værdier fra andre celler.
f.eks på fanen CW
celle C2, skal tælle antal gange medarbejderen i celle A2 har været involveret i et projekt (markeres med et tal i projektkolonnen): =TÆL(F2;H2;J2;L2;N2;P2;R2;T2;V2;X2;Z2;AB2;AD2;AF2;AH2;AJ2;AL2;AN2;AP2;AR2)

celle D2, skal tælle præsentation / værdi (markeres med et tal): =+G2+I2+K2+M2+O2+Q2+S2+U2+W2+Y2+AA2+AC2+AE2+AG2+AI2+AK2+AM2+AO2+AQ2+AS2

På fanen CW vil det være hver anden celle, hidtil - der skal nok komme en undtagelse på et tidspunkt.

********
På fanen CWL er det lidt anderledes (større projekter, men ikke så hyppige)
f.eks.
celle C2 (belønning): =U2+AF2+AU2+BJ2+BY2 (springer uregelmæssigt, hidtil 11 og 15)

celle D2 (deltagelse): =TÆL(G2;I2;K2;M2;O2;Q2;S2;V2;X2;Z2;AB2;AD2;AG2;AI2;AK2;AM2;AO2;AQ2;AS2;AV2;AX2;AZ2;BB2;BD2;BF2;BH2;BK2;BM2;BO2;BQ2;BS2;BU2;BW2) - springer typisk med 2, men også med 3, de steder hvor cellen i stedet overføre værdi til C2

celle E2 (præsentation): =(H2+J2+L2+N2+P2+R2+T2+W2+Y2+AA2+AC2+AE2+AH2+AJ2+AL2+AN2+AP2+AR2+AT2+AW2+AY2+BA2+BC2+BE2+BG2+BI2+BL2+BN2+BP2+BR2+BT2+BV2+BX2)
igen springer med 2, men af og til med 3, f.eks. T2 til W2. Værdi i U2 går til celle C2 og værdi i V2 går til D2.

hidtil har jeg udvidet de 5 formler manuelt, men tænker der må være en nemmere - og sjovere - måde at gøre det på.
navngivning i række 1
fanen CW:
værdien til C2, her har cellerne i række 1 FORSKELLIGE navne
værdien til D2, her har cellerne i række 1 SAMME navn

fanen CWL
værdierne til C2 og E2, SAMME navn i række 1
værdierne til D2, FORSKELLIGE navn i række 1
Avatar billede ebea Ekspert
05. marts 2024 - 15:39 #1
Det er lidt forvirrende, at følge hvad du eksakt vil have gjort.

Men til kun at tælle celler med en værdi:  =TÆL.HVIS(F2:AR2;">0")
Til at tælle navn, antal gange, hvor det talte navn, findes i A2:  =TÆL.HVIS(F2:AR2;A2)

Disse formler kan du så tilrette til eget brug.
Ellers vend tilbage, med en lidt mere overskuelig opstilling, og forklaring, hvis det er noget andet du søger
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. marts 2024 - 15:43 #2
Jeg har forsøgt at lave de fire af formlerne, sådan som jeg har forstået dig. Hvis det er rigtigt forstået skulle du selv være i stand til at lave den femte formel.

https://www.dropbox.com/scl/fi/vvda3y3nxw0z2hkv55xry/Udvidelse_af_formler.xlsx?rlkey=ptk0qg0cgepqum3xetqlvbnkn&dl=0
Avatar billede L_Amtoft Mester
05. marts 2024 - 17:55 #3
beklager at jeg ikke kan forklare det fyldestgørende
har i øvrigt glemt regnearket er ikke endeligt, der kan komme yderligere kolonner "til højre", altså f.eks BA2, BB2 osv.

#1
=TÆL.HVIS(F2:AR2;">0") - nej, for jeg ønsker kun at tælle for ca. hver anden kolonne (F, H, J, L, N, ...). Deltagelse i projektet. Der er ca. 50 medarbejdere, men kun 10 - 15 der deltager i hvert projekt.

=TÆL.HVIS(F2:AR2;A2) - nej. A2 indeholder medarbejderens navn.

Kolonnerne hører sammen parvis. F og G, H og I, J og K, .... Begge kolonner vil enten være blanke eller udfyldt
F1 indeholder projektets navn og G1 indeholder præsentation.
F2, H2, J2 vil indeholde et tal typisk 1-15, værdien her er ikke afgørende. Det er enten eller, et-tal skal tælle som 1.
G2, I2, K2 vil indeholde et tal, pt. 0, 1 eller 2. Her har tallet værdi, en præsentation på 2 er god, mens en på 0 indikere lav / ringe deltagelse.

#2
alle dine formler giver 0, både i dit regneark og hvis jeg indsætter dem i mit.
Jeg vil stadig skulle redigere formlerne hvis / når fanen udvides med kolonner til højre, f.eks. CA, CB, CC, CD, osv.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. marts 2024 - 18:11 #4
alle dine formler giver 0

Jeg bruger version 365. Hvis du bruger en gammel version kan det være derfor.

Jeg vil stadig skulle redigere formlerne hvis / når fanen udvides med kolonner til højre, f.eks. CA, CB, CC, CD, osv.

Det er altid en fordel at give fulde specifikationer fra starten af.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. marts 2024 - 18:17 #5
Og når jeg åbner den fil jeg gav et link til, så viser den ikke 0.
Jeg ved ikke hvad du gør.
Avatar billede ebea Ekspert
05. marts 2024 - 18:28 #6
#3 - upload en fil med dine data, og lav en beskrivelse der. Det vil være nemmere end 10 - 20 indlæg hvor der “snakkes” forbi hinanden.
Avatar billede L_Amtoft Mester
05. marts 2024 - 22:31 #7
beklager
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. marts 2024 - 07:31 #8
@L_Amtoft
Jeg vil gerne forsøge at hjælpe, men det kræver, at du er indstillet på at samarbejde.