Avatar billede Stormz Novice
12. marts 2024 - 18:02 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Min PC starter ikke ordentligt.

Jeg har et problem med min PC hvor den starter, men så snart jeg åbner et spil slukker skærmene, men min PC kører stadig. Den eneste løsning på det for mig var at trykke på sluk knappen og genstarte. Da det så skete igen valgte jeg at genstarte computeren, og lave et fuldt factory reset, efter jeg havde downloadet mit spil igen uden problemer, og startet det, skete det igen. så jeg prøvede at genstarte computeren igen, men nu når jeg starter computeren, starter mine blæsere og lys i computeren, men min skærm tænder men bliver på en grå skærm, og med en lille grøn revne i siden, uden noget tegn på at den booter op, da jeg så prøvede at gå ind på BIOS viste skærmen et LENOVO tegn, men gik så lige bagefter tilbage til den grå skærm med en lille grøn revne. Min spekulation er at der er et eller andet galt med min GPU.
Jeg ved ikke om det gør en forskel men min specs er:
GPU: 3070 ti
CPU: Ryzen 7 7800x3d
RAM: 32 gb 6000 mhz
SSD: 2 tb
Avatar billede Stormz Novice
12. marts 2024 - 18:05 #1
Computeren er forresten også nærmest spritny, byggede den selv i sommers.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
12. marts 2024 - 21:01 #2
Hvor stor er din PSU?

3070 ti kræver 650w. Helst 750w

Måske kæmper din strømforsyning?
Avatar billede Stormz Novice
12. marts 2024 - 21:29 #3
Det er en Corsair 850x psu med 850w, så det burde ikke være et problem! Det er meget mærkeligt.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
12. marts 2024 - 21:45 #4
Prøv at tage grafikkortet ud af soklen og sætte det i igen, for at løse eventuelle kontaktfladeproblemer. Brug kun een skærm for at minimere belastningen af GPU'en og se om der er forskel.
Avatar billede supportsiden Professor
12. marts 2024 - 22:23 #5
Rigtig mange af den slags problemer er pga. for lille PSU
Prøv at regne på hvor stor den skal være, en gang til
Og der må godt  være 200W i overskud
Ofte bruger grafikkortet mere end selve PC'en
Avatar billede Stormz Novice
13. marts 2024 - 07:55 #6
Som jeg sagde tidligere, så er det en 850w psu jeg har, for at være helt præcis en Corsair 850x, så tror ikke det er det der er problemet? Ved det ikke, har brugt computeren siden i sommers uden problemer. Men tal for svaret!
Avatar billede Stormz Novice
13. marts 2024 - 07:55 #7
Tak*
Avatar billede poko1 Ekspert
13. marts 2024 - 08:58 #8
Har du et installationsmedie? Windows 10/11?
Så start op på det og prøv at køre en reparation!
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
13. marts 2024 - 16:32 #9
Jeg hælder mest til det er et grafikkort/psu-relateret problem, som enten skyldes en pludselig defekt psu eller et grafikkort som har rykket sig i soklen pga vibrationer.

Hvis der er onboard videokort på motherboardet, så prøv at sætte monitor til den udgang.
Avatar billede Stormz Novice
13. marts 2024 - 17:29 #10
Hej ja jeg har nu prøvet at tilslutte en af mine skærme til motherboardet, og der tænder de helt fint, så det virker som om at der helt klart er noget galt med mit grafikkort. Jeg har prøvet at tage grafikkortet ud og ind igen, rense computeren for støv osv, men grafikkortet virker stadigvæk ikke. Så enten er det et problem med grafikkortets display port eller hvad? I sidste ende har jeg stadig det års garanti siden jeg købte det. Hvad vil i mene jeg skal gøre? Og tak for hjælpen, det betyder meget!
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
13. marts 2024 - 17:42 #11
Har du et andet grafikkort liggende som du kan teste i express soklen? Soklen kan også være blevet defekt...? Men det håber jeg ikke.
Avatar billede Stormz Novice
13. marts 2024 - 18:09 #12
Nej har desværre ikke et grafikkort liggende. Skal jeg bare håbe at det er et problem med grafikkortet og ikke soklen, og få grafikkortet byttet? Eller hvad tænker du?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
13. marts 2024 - 21:27 #13
Min umiddelbare eneste tanke er at tjekke dit grafikkort i en anden PC for at udelukke fejl på grafikkortet. Men jeg hælder også hen imod defekt grafikkort.

Kortet er ikke overclocket, vel?

Hvis ja, fjern al overclocking på din computer.
Avatar billede Stormz Novice
13. marts 2024 - 22:42 #14
Jeg har ikke lavet noget tuning på grafikkort eller cpu. Jeg har heller ikke rigtig adgang til et motherboard der kan køre et så kraftigt grafikkort. Så tænker at ringe ind til Føniks computer, hvor jeg købte det, og finde ud af det med dem! Mange gange tak for hjælpen! Hav en god aften :)
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
14. marts 2024 - 03:43 #15
Føniks Computer har vist stadig eget værksted. Måske kan de teste kortet relativt hurtigt.

Selv tak! Håber du får det løst hurtigt.

Du må gerne vende tilbage med info om hvad der var galt, når du får svar?