Avatar billede L_Amtoft Mester
02. april 2024 - 13:47 Der er 1 kommentar og
1 løsning

mellemrum i navn

Excel 365, dansk
er der en der har en formel, der fjerner mellemrum i navn ?
har du ikke tid til at prøve at indsætte formlerne i et regneark og lave et par test-navne, så spring videre til en af de andre spørgsmål

Jeg har en makro der kan gøre det, men kunne godt tænke mig også at have en formel.
Jeg har et par formler der kan opdele fornavn1, fornavn2 og efternavn (den er ikke optimal, da der vil komme en fejl hvis der ikke er fornavn2. Er der 3 fornavne vil den også fejle, den vil sætte det 3. fornavn som efternavn)
kolonne Q: fuldt navn
kolonne R: udtrækker navn til først [mellemrum] fra celle i kolonne Q, =VENSTRE(Q3; SØG(" ";Q3;1))
kolonne S: udtrækker navn til først [mellemrum] fra celle i kolonne T, =VENSTRE(T3; SØG(" ";T3;1))
kolonne T: udtrækker navn fra første [mellemrum] fra celle i kolonne Q, =HØJRE(Q3;LÆNGDE(Q3)-SØG(" ";Q3;1))
kolonne U: udtrækker navn fra første [mellemrum] fra celle i kolonne T, =HØJRE(T3;LÆNGDE(T3)-SØG(" ";T3;1))

jeg har prøvet at lave en formel der efterfølgende samler de 3 værdier [uden mellemrum].
=SAMMENFØJ(R3;S3;U3) fejler [tror det skyldes der er formler - ikke data - i cellerne]
og =R3&S3&U3 giver fuldt navn med mellemrum
Avatar billede MaxZpaD Professor
02. april 2024 - 14:10 #1
Hvis det udelukkende handler om at fjerne mellemrum, således fx "Hans Peter Knudsen" bliver til "HansPeterKnudsen", så kan du bruge UDSKIFT-funktionen:

=UDSKIFT(A1;" ";"")
Avatar billede L_Amtoft Mester
02. april 2024 - 14:49 #2
nogle gange kan man ikke se skoven for bare træer
jeg har prøvet med ERSTAT, SAMMENFØJ og FJERN.OVERFLØDIGE.BLANKE