Avatar billede uffesteenberg Novice
13. april 2024 - 09:32 Der er 26 kommentarer

Boote pc?

Har købt brugt Lenovo bærbar, hvor der skulle være Windows på, men har prøvet både ATA og PCI og den vender bare tilbage til samme skærm.. Hvad gør jeg? Har kigget i bios, men er ikke lige helt skarp på den slags..

https://www.dropbox.com/scl/fi/944c0h9muqnstsnh4w4zi/IMG_20240413_000644.jpg?rlkey=j7zg9pp26gq41xtap1ouawae6&dl=0
Avatar billede poko1 Ekspert
13. april 2024 - 10:24 #1
Prøv dette?  og se om du kan vælge den enhed Harddisk hvor systemet er anbragt!
Tryk hurtigt og gentagne gange på F12 eller (Fn+F12) på Lenovo-logoet under opstart for at åbne Windows Boot Manager. Vælg bootenhed på listen. Dette er en engangsmulighed. Bemærk: Hvis opstartsenheden er deaktiveret i BIOS, kan opstartsenheden ikke vælges ved hjælp af denne metode.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2024 - 10:31 #2
Nyere computere skal boote på Windows Boot manager og under diske skal boot disk være 1 prioritet. Secure boot skal være aktivt.
Jeg åbner ikke filer fra Dropbox fra personer jeg ikke kender. Brug en online tjeneste til at uploade billeder med.
Husk også at melde tilbage på de forrige tråde du har oprettet. Du kan se dem under din profil. Er der fundet en løsning vælg det eller de svar der bidrog med det. Er der ikke løsning og du har opgivet spørgsmålet så skriv dette og marker dette  som løsning. Det ser bedre ud som hjælper her at man viser at man mener noget med de spørgsmål man stiller. Håber du finder en løsning.
God weekend.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2024 - 10:33 #3
På eksperten her anbefales typisk siden her til billeder.
https://imgbb.com/
Avatar billede poko1 Ekspert
13. april 2024 - 10:34 #4
Hvis der er etstyresystem på den så skal du vælge disk 0!
Avatar billede uffesteenberg Novice
13. april 2024 - 10:35 #5
Tak.. Kigger på det i aften og lukker gamle spørgsmål.. Havde helt glemt Eksperten :-)
Avatar billede uffesteenberg Novice
13. april 2024 - 10:46 #6
Avatar billede poko1 Ekspert
13. april 2024 - 10:49 #7
Hvad med at vise hvad der findes i APP menuen?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2024 - 10:51 #8
Tak Uffe 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2024 - 10:54 #9
Enig med poko1 med app menu.
Godt nok en simpel bios den der. Men måske det store overblik kommer frem i app menu.
Avatar billede uffesteenberg Novice
13. april 2024 - 11:03 #10
Har lige rodet lidt.. Kan se der står en licenskode til Windows.. Kan jeg finde ud af, hvilken Windows der er på, downloade OS og boote fra et eksternt cd-rom-drev?? Hvis andet ikke virker??
https://ibb.co/qNZyjTj
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2024 - 11:07 #11
Secure boot er aktivt. Du skal i Security og Startup for at tjekke mere. Sikkert der du finder oplysninger om Windows Boot Manager.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. april 2024 - 11:09 #12
Din Boot Manager skal se nogenlunde sådan ud!
https://ibb.co/mXw5Ywb
Avatar billede uffesteenberg Novice
13. april 2024 - 11:27 #13
Poko1, kan ikke rigtig få den til at flytte over på app-menuen.. Vender tilbage med screenshots
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2024 - 13:04 #14
Dit bios batteri ser dødt ud. Den står til 2018. Din pc må være minimum Windows 10 for den blev frigivet i 2015. Din installation bør automatisk blive genaktiveret når du installerer computeren om.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2024 - 13:07 #15
#13 Du var vel inde i menuen i billede i indlæg #10?
Avatar billede uffesteenberg Novice
13. april 2024 - 14:12 #16
220661.. Tak for info. Hvordan ser du, at batteriet er dødt?? Kan det skiftes?
Avatar billede poko1 Ekspert
13. april 2024 - 15:16 #17
DEn har nok bare ikke været ude på nettet og synkroniseret Klokken!!!
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2024 - 15:45 #18
Uret bør køre selvom computeren er lukket ned. Den kan måske synkronisere men rigtig tidsangivelse er vigtigt for at Windows Update virker rigtigt. Andre programmer kan have samme problem.
Computer skal åbnes og batteri kan skiftes. Det kan være et knap celle batteri der hedder 2032 på 3 volt , men det står på batteriet.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. april 2024 - 16:02 #19
Du skal under alle omstændigheder starte op fra Bootmanageren !
Eller starte fra et indstallationsmedie som her fra trin 1-4 Hvis der findes en windows på maskinen ellers vælge installer. straks fra trin 2!
https://ibb.co/zJN7fX5
Og når du kan åbne bios burde dette også virke!
Avatar billede poko1 Ekspert
13. april 2024 - 17:48 #20
Jeg glemte lige et lille fif: Når Du kommer derind hvor bios er åbnet
https://ibb.co/wNxW8MB
så tryk på F9 og vælg ok Når dette er gjort tryk så på F10 og vælg ok så er Bios Fabriksstillet! og starter op igen  vælg derpå F12  Er bootmenu
https://ibb.co/djzmjgp
Og vælg her Bootmenager eller UEFI  fra USB.
Avatar billede uffesteenberg Novice
13. april 2024 - 21:50 #21
Tak for alle jeres indlæg.. prøvet det meste og endte med at installere Windows fra USB-nøgle.. det ville den godt være med til. Tak for jeres hjælp!!!
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2024 - 22:06 #22
Velbekomme.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. april 2024 - 22:18 #23
Og hvad siger Uret od datoen?
Husk også at melde tilbage på de forrige tråde du har oprettet. Du kan se dem under din profil.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2024 - 14:06 #24
#5 Det er jo sådan at du formodentligt har fået løst dit problem.
Derfor bør du afslutte den og også kigge på dine gamle tråde. Næste gang du spørger og jeg ikke kan se du har gået videre så hopper jeg måske tråden over.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2024 - 14:09 #25
#24 Hørt Men Eksperten burde også være på vagt!
Og det samme gælder også for Nu Igen: Jeg havde løsningen men valgte hende fra ! Hun har utallige uafsluttede tråde.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2024 - 16:48 #26
Ja poko1. Der er desværre en del efterhånden der ikke gør arbejdet færdigt.
Og admin gruppen er på punktet med udestående spørgsmål ikke eksisterende.