Avatar billede ole falsted Novice
27. maj 2024 - 12:56 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Overspille fra VHS til USB skik

Jeg ved der er firmaer som overspiller, men kan man selv overspille sine gamle video film til USB stik ?
Og hvis ja, hvad kræves der af hardware ?
mvh Ole falsted
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. maj 2024 - 13:15 #1
Selvfølgelig kan man selv :-) - det er ret simpelt.

Man skal bruge en afspiller til de gamle videofilm - eks. det kamera eller afspiller man selv brugte... - og den skal kunne sættes til en enhed i PC´en, enten et specielt grafikkort med sådan en indgang (RGB, S-VHS, Scart el. lign). Har man ikke sådan et, må man købe et - og her bliver det lidt speget. Jeg har prøvet en del forskellige billige enheder - de fungerer fint, men primært på gamle Windows maskiner som Windows 7. Kører man det på Windows 10/11 er der for meget styring i baggrunden, og det man optager risikerer at blive hakket/dårlig kvalitet.

...Med mindre man går over i rigtig dyr hardware selvfølgelig...

Men det kræver så også noget software på PC´en der kan optage selve video-signalet. Her bruges ofte Pinaccles software, og den kan være dyr. Som regel følger der dog en ældre, neddroslet version med, når man køber den hardware-dims, video-apparatet sættes til.

Og der er tillige rigtig mange begreber i video-grabber software man skal lære - så man sætter sig ikke ned på 2-3 dage og er verdensmester. Det kræver flere uger at blive ordentlig fortrolig med hardware og software, hvis man vil have en ordentlig kvalitet...

Så - jo, det er absolut muligt. Men kast dig kun over det selv, hvis du har god tid.

I modsat fald er det bedre for både økonomi og tiden at lade et firma klare opgaven.

Og drejer det sig om mindre end 25 timers optagelse, så glem alt om at gå i gang selv... - så skal du lægge alt for mange kræfter i projektet i forhold til hvad et firma vil tage for opgaven.
Avatar billede puren Ekspert
27. maj 2024 - 13:31 #2
Som Ole siger

Ja det kan man sagens men hvor evt få et tilbud på dine bånd og lads og sige det bliver 6000 så har du nu 6000 til at købe hardware muligvis software for og så skal du finde ud af hvad din egen tid er koster.

Så mit råd til hr og fru Jensen find en til at gøre det for dig
Avatar billede ole falsted Novice
27. maj 2024 - 13:37 #3
Tak til Ole Madsen for et meget oplysende og helt igennem fyldestgørende svar.
mvh Ole Falsted
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. maj 2024 - 13:38 #4
#1 - Det kan være lidt, for ikke at sige meget drilagtigt at gå i gang med et sådant projekt.
Jeg har prøvet med Pinnacle, for år tilbage. Maskinen kørte med Windows 7, men resultatet var en skuffelse, så jeg vil også sige, at et firma der specialiserer sig på dette område er at foretrække.