Avatar billede tubby-g Nybegynder
02. september 2001 - 00:34 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Win2000 hænger i ca. 45 sec under opstart

Jeg kører windows 2000 pro. Når jeg starter op og jeg kommer til den skærm hvor der står Windows 2000 Proffesional hænger systemet i ca. 45 sec. Det sker når den lille blå statusbar er ca. halvvejs. Efter de ca. 45 sec kører den videre som normalt.
Hvad kan det være??
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
02. september 2001 - 00:42 #1
Vi er nødt til at ha\' lidt info om din computer... bundkort, cpu, har du netkort osv. :-)
Avatar billede tubby-g Nybegynder
02. september 2001 - 00:47 #2
Hehe ok. Jeg er newbie herinde :)
Well here goes:
Athlon 800MHZ på et ASUS K7V bundkort med 384MB ram, GeForce 2 GTS, DLink DFE-538TX netkort. Så har jeg NetExpress 2 med en speedstream 2601 router. Så behøver i vel ikke vide mere :) ??
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
02. september 2001 - 00:50 #3
Prøv at læs lidt her: http://www.eksperten.dk/spm/104460
Avatar billede tubby-g Nybegynder
02. september 2001 - 01:15 #4
Hmm, har både prøvet at slå DHCP fra (hvilket resulterede i at ineternettet ikke virker) og slå DNS-client fra. Men det har ikke hjulpet noget :(
Avatar billede goulduck Nybegynder
02. september 2001 - 09:09 #5
Service Pack 2?
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. september 2001 - 11:55 #6
Det kan også være din registry der har vokset sig stor, ellers er det meget normalt at den lige hænger lidt, selvom 45 sek. er lidt rigeligt.
Prøv at rense din registry med regclean, den kan hentes her:

http://hotfiles.zdnet.com/cgi-bin/texis/swlib/hotfiles/search.html?Usrt=rel&b=uk&link=1&search_max=12&Utext=regclean&UTcat=
Avatar billede jhol00 Nybegynder
02. september 2001 - 12:02 #7
Jeg vil mene, at det er netkortet den er gal med - jeg har aldrig selv fundet en løsning på problemet, men har oplevet nøjagtigt det samme med en hel del maskiner udstyret med forskellige arter af D-link netkort. Jeg har kendt til problemet siden de ydmyge win95 dage. Prøv at låne et netkort et sted og se, om problemet løser sig!
Avatar billede tubby-g Nybegynder
02. september 2001 - 14:06 #8
Jep, jeg har service pack 2 installeret. Har prøvet registry clean, hjalp ikke. Jeg har også prøvet at deaktivere netkortet men det hjalp helller ikke. Det er mærkeligt, det er som om der er en eller anden timer som siger \"ok, vi venter lige 45sec.\", for computeren arbejder overhovedet ikke i de 45 sec. Men jeg må vel bare leve med det :(
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. september 2001 - 14:28 #9
Har du prøvet at slette alle temp-filer, tømme skraldespanden og defragmentere ?
Avatar billede tubby-g Nybegynder
02. september 2001 - 14:30 #10
Jeg bruger ikke skraldespand. Og så kan det ikke passe at det er pga. fragmentering da den har gjort det siden jeg installerede win2k. Det må være noget af hardwaren den har svært ved at finde eller noget, tror i ikke?
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. september 2001 - 14:38 #11
Det var et forslag, kunne ikke vide at du ikke brugte Recycle Bin!
Avatar billede niksen1 Nybegynder
02. september 2001 - 18:54 #12
det kan være 100 ting, jeg har en sød lille app, der hedder bootlog analyser. den kigger bare på hvor lang tid de forskellige ting i startop processen, har taget. den kunne du prøve at finde ( hmm, man skulle kunne oploade sådan noget et sted ! ) det lyder nu umiddelbart som en netværks timeout, tjæg at du kun har tcp/ip aktiv under netværk egenskaber og gennemgå din internet forbindelse. Et godt værktøj hér kan også være \"eventviewer\" under control panel under administration.
Avatar billede tubby-g Nybegynder
02. september 2001 - 22:12 #13
Jeg har prøvet at finde programmet \"Bootlog analyser\" men forgæves. Kunne du måske uppe det til min FTP?
Jeg prøvede også den der \"eventviewer\" (som hedder Logbog på dansk) og der er MASSER af fejl. Næsten alle fejlende har kilden \"atapi\". Hvad kan det betyde??
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. september 2001 - 22:35 #14
What Is...ATAPI (a definition)
ATAPI is an interface between your computer and attached CD-ROM drives and tape backup drives.
http://iroi.seu.edu.cn/books/whatis/atapi.htm  (2.8 kB)
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. september 2001 - 22:37 #15
Har du råd til at anskaffe dig en analyser til Atapi ;o)
http://www.data-transit.com/ata.htm
Avatar billede niksen1 Nybegynder
02. september 2001 - 22:54 #16
Det lyder som retx siger, som om dit cd drev kan have et problem. prøv at tage kablerne af den og boot op. Hvis det giver en mærkbar forskel, er der bingo :-) din logbog skal helst være uden fejl, det kan være en ide at bruge noget tid på at gå den igennem. Ofte ser man at fejlene kommer fra en række services, som man slet ikke behøver.
feks. kan det være at du har www/ftp kørende uden at bruge det ( under control panel -> administration -> services ) husk her at det er ikke nok at stoppe en service, gå i egenskaber på den og vælg disable. men pas på hvad du stopper, en række af dem er vitale
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. september 2001 - 23:04 #17
Ellers kunne du installere nye Atai drivere!
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. september 2001 - 23:05 #18
Atai=Atapi
Avatar billede tubby-g Nybegynder
03. september 2001 - 00:00 #19
Jeg vil da i hvert fald prøve at installere nye ATAPI drivere. Men det er sgu mærkeligt hvis den er gal med mit CD-ROM drev (dvs. en næsten ny \"Plexwriter 16/10/40A\"). Men jeg vil da lige prøve at installere de nye ATAPI drivere (hvis jeg ellers kan finde dem) og så accepterer jeg dit svar retaxes, hvis det altså virker.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2001 - 00:32 #20
Det er ok, jeg tror det er problemet, siden den melder fejl med Atapi!
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2001 - 00:35 #21
Her er i hvert fald atapi drivere for en hver smag og mærke:

http://www.pacosdrivers.com/cd.html
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2001 - 00:36 #22
Du skal bare vælge Generic ATAPI Drivers øverst på siden!
Avatar billede tubby-g Nybegynder
03. september 2001 - 00:53 #23
Nu ser det ud som om den ikke laver fejl i atapi-tingen mere. og på en eller andet måde er min boot-tid faktisk blevet forkortet, jeg er ikke præcis klar over hvad det var der gjorde det, men siden retaxes har givet flest svar, og derved også brugt mest tid mit spm, får han point.

Mange tak for hjælpen allesammen!
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2001 - 01:07 #24
Takker for pointene ;o)

Det plejer at være makse der kommer med ATAPI drivere, han må ha´ overset spm. ;o)

www.fotx.net/retaxes