Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 13:49 Der er 56 kommentarer og
2 løsninger

Menu virker ikke i netscape

Jeg har denne her menu som ikke virker i netscape - Men det skulle den helst. Så er det bare spørgsmålet lyder ? Kan dette lade sig gøre ?

http://www.2point.dk/menu/menu.htm

Eller hvis der er nogen som kan finde en tilsvarende menu i \"Javascript\" som virker i Netscape og IE....
Avatar billede nute Nybegynder
05. september 2001 - 13:52 #1
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
05. september 2001 - 13:52 #2
www.joni-aps.dk <--- Den side har jeg lavet, den menu virker i Netscape.

::sunlock.dk::
Avatar billede nute Nybegynder
05. september 2001 - 13:54 #3
og til ditt oprinnelige spørsmål \"Kan dette lade sig gøre?\"

svar: joda...selvfølgelig kan det la seg gjøre, men jeg ville heller ha brukt litt tid på å få fx de overnevnte menyer til å se ut som du vil ha dem til å se ut, istedenfor å \"finne opp hjulet\" en gang til

;)
Avatar billede nute Nybegynder
05. september 2001 - 13:56 #4
sunlock.dk >> det er stor forskjell på å laste en side for hvert menypunkt og ikke laste en ny side ;-)
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
05. september 2001 - 13:57 #5
nute <<<

Eh... jeg forstår det ikke helt?
laste = loade????
Mit svensk eller norsk eller hvad det er, er ikke så godt.

::sunlock.dk::
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
05. september 2001 - 13:58 #6
Menu\'en er lavet i javascript (ikke af mig), men hvorfor den reloader hver gang ved jeg ikke :(

::sunlock.dk::
Avatar billede vladimirr Nybegynder
05. september 2001 - 13:58 #7
nute -> Da vi kiggede på min menu forleden, var det en derfra, og jeg vil lige sige at den ikke virker i opera, men i NS og IE
Avatar billede olebole Juniormester
05. september 2001 - 14:01 #8
<ole>
sunlock.dk >> det skal du ikke lastes for!  :)
Det nute mener er, at det er en DHTML-menu, der efterspørges.
/mvh
</bole>
Avatar billede nute Nybegynder
05. september 2001 - 14:02 #9
sunlock.dk >> norsk ;-)

laste = loade...

vladimirr >> hmm...du har faktisk rett...merksnodig. Jeg trodde faktisk at Hr. Bratta hadde forikret seg å få dem til å fungere også i opera...
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
05. september 2001 - 14:02 #10
olebole <<<

Ahhhh... Men der står:
\"Eller hvis der er nogen som kan finde en tilsvarende menu i \"Javascript\" som virker i Netscape og IE.... \"
Og det er der ;)

::sunlock.dk::
Avatar billede olebole Juniormester
05. september 2001 - 14:07 #11
sunlock.dk >> Ja, men jeg ville nu heller ikke drømme om, der var noget særligt JavaScript i din menu...den virker som en ren HTML-ting  :)
Avatar billede olebole Juniormester
05. september 2001 - 14:08 #12
...jeg er helt sikker på, det ikke er det, han ønsker.
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
05. september 2001 - 14:09 #13
Hehe... jeg ved det, men kan love dig, at det er javascript (selvom det ikke ser sådan ud... )
Avatar billede nute Nybegynder
05. september 2001 - 14:11 #14
sunlock.dk >> vi kan godt se at det er javascript, men selve javascript funksjonaliteten er \"overflødig\" da hele menyen fungerer over HTTP...du kunne like gjerne ha brukt en php meny

;)
Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 14:12 #15
Hmm.... Det jeg ønsker er faktisk bare den menu jeg har, den skal bare virke i netscape...

Sunlock: din menu er ikke helt den samme!!
Avatar billede mukanus Nybegynder
05. september 2001 - 14:13 #16
jeg ved godt dette ikke tilhøre din menu men prøv at indsætte følgende ind mellem <body> </body på en tom side:

<style type=\"text/css\">
<!--

table.menu {border: 1px solid #393939;}

td.menu, .overskrift {font: bold 11px verdana, sans-serif;text-align: center;}

a.menupunkt {
    text-decoration: none;
    background-color: #EAEAEA;
    color: #717171;
    border-top : 1px solid #FFFFFF;
    border-left : 1px solid #FFFFFF;
    border-bottom : 1px solid #6D6D6D;
    display: block;
    line-height: 22px;
    width:99%;
}

a.menupunkt:hover {
    text-decoration: none;
    background-color: #D1D9F3;
    border-top : 1px solid #8F9CC6;
    border-left : 1px solid #8F9CC6;
    border-bottom : 1px solid #6D6D6D;
    display: block;
    color: #000000;
    width:99%;
}

.overskrift {
    background-color: #8F9CC6;
    color: #000000;
    border-top: 1px solid #D5DFFF;
    border-left: 1px solid #D5DFFF;
    border-bottom: 1px solid #393939;
    line-height: 20px;
}
-->
</style>

<table cellpadding=\"0\" cellspacing=\"0\" border=0 class=menu width=130>
<tr><td><div class=overskrift>Overskrift</div></td></tr>
<tr><td class=menu><a href=\"link1.html\" class=menupunkt>Menupunkt 1</a></td></tr>
<tr><td class=menu><a href=\"link1.html\" class=menupunkt>Menupunkt 2</a></td></tr>
<tr><td class=menu><a href=\"link1.html\" class=menupunkt>Menupunkt 3</a></td></tr>
<tr><td class=menu><a href=\"link1.html\" class=menupunkt>Menupunkt 4</a></td></tr>
</table>

Det er en total fed menu hvorfor bruger du ikke den ?

kilde: www.builder.dk

// Mu Kanus
Avatar billede nute Nybegynder
05. september 2001 - 14:15 #17
skott >> har du sett på de to jeg har sendt deg ?

mukanus >> den fungerer ikke i NS4.x ;-)
Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 14:19 #18
Mukanus: Der skal desværre være underkategorier i menuen....

nute: Ja jeg har kigget på dem, men det er jo lag, vil helst undgå lag....
Avatar billede mukanus Nybegynder
05. september 2001 - 14:20 #19
lag ?
Avatar billede olebole Juniormester
05. september 2001 - 14:21 #20
skott >> Så kan du aldrig få noget til at virke i NS4.x!
/mvh
Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 14:21 #21
mukanus: Ja de eksempler nute har givet dur ikke, det er dhtml!!!
Avatar billede olebole Juniormester
05. september 2001 - 14:22 #22
Dit eget er ligeså meget DHTML, skott  =0D
Avatar billede nute Nybegynder
05. september 2001 - 14:23 #23
skott >> DHTML = Javascript + CSS + HTML

=0}
Avatar billede mukanus Nybegynder
05. september 2001 - 14:23 #24
jeps.
men hvis du venter ldt har jeg fundet hvad du leder efter tor jeg...
Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 14:23 #25
olebole: Det nægter jeg at tro, har set mange menuer i javascript som er langt mere avanceret end min lille snot menu, som virker i netscape..
Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 14:26 #26
Nåhja, nu skal jeg ikke gøre mig klog på alt det her, men det må da kunne lade sig gøre, også uden brug af layers!!
Avatar billede nute Nybegynder
05. september 2001 - 14:26 #27
skott >> joda....du har all grunn til å tvile på en av de virkelig store javascript guruene her på eksperten !! you can tvile, but you can\'t hide !!

=0D
Avatar billede mukanus Nybegynder
05. september 2001 - 14:27 #28
se her:

http://www.friserverplads.dk/micma18/

kan du se den menu han bruger ?

download den her:

http://www.friserverplads.dk/micma18/files/menu.zip

den burde virke i netscape og de andre

( ret mig hvis det er forkert ! )
Avatar billede nute Nybegynder
05. september 2001 - 14:30 #29
mukanus >> og den meny er *uten* layers ?? ;-)
Avatar billede mukanus Nybegynder
05. september 2001 - 14:33 #30
layers det er da det samme som iframe i netscape ikke ?

oder was ?

hvordan kan den menu være med layers eller iframe eller noget ??

det er simpelt hvis det ikke er den han vil ha hvordan skal den så være ??

jeg har aldrig hørt om andre sådanne menuer end dem vi har nævnt.
Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 14:34 #31
mukanus: der er også brugt layers, jeg kan i øvrigt ikke se den i hverken netscape 4.78 og 6.0
Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 14:37 #32
iframe i netscape hedder da vist ilayer!!

Troede dette var et simpelt spørgsmål - Meeenn Det er også noget lort at jeg skal bruge den i netscape, det er jeg sgu\' ked af.. :-)

Kig i koden på mit eksempel - det er ret simpelt, det virker bare ikke i netscape, men måske skal man overveje at bruge noget layers..
Avatar billede mukanus Nybegynder
05. september 2001 - 14:37 #33
hvad er der galt med at bruge den ?

Avatar billede nute Nybegynder
05. september 2001 - 14:40 #34
layers != iframe

layers: begrepet henger igjen fra det gamle <layer> tagget. Nå benyttes <div> og <span>, og beskrives av w3c.org på denne måte:

\"The DIV and SPAN elements, in conjunction with the id and class attributes, offer a generic mechanism for adding structure to documents. These elements define content to be inline (SPAN) or block-level (DIV) but impose no other presentational idioms on the content. Thus, authors may use these elements in conjunction with style sheets, the lang attribute, etc., to tailor HTML to their own needs and tastes.\"...med andre ord...\"layers\" er en måte å \"abstrakt\" gruppere innhold på

frames: \"HTML frames allow authors to present documents in multiple views, which may be independent windows or subwindows. Multiple views offer designers a way to keep certain information visible, while other views are scrolled or replaced. For example, within the same window, one frame might display a static banner, a second a navigation menu, and a third the main document that can be scrolled through or replaced by navigating in the second frame.\"...med andre ord...frames benyttes for å \"fysisk\" splitte innhold i logiske subvinduer

/nute
Avatar billede mukanus Nybegynder
05. september 2001 - 14:40 #35
jeps gør det dog...

Avatar billede nute Nybegynder
05. september 2001 - 14:41 #36
skott >> det er mange forklaringer på at det ikke fungerer i NS. Men som jeg skrev i et av de første innlegg...bruk litt tid på å få en av de foreslåtte menyene til å se ut som du vil istedenfor å prøve å finne opp hjulet en gang til...
Avatar billede mukanus Nybegynder
05. september 2001 - 14:42 #37
arhh tak for det !!

så har man lært noget nyt !
Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 14:43 #38
Mukanus: problemet er at jeg ikke har så meget plads til menuen, derfor ville det være smart at hvergang man klikkede på et nyt menupunkt lukkede den det forrige, derudover er koden til min menu ikke mere end 10 linjer eller sådan noget, meget simpel og overskuelig. Men hvis der ikke er nogen der kan give et svar på det bliver jeg nok nød til at bruge noget andet. Det er simpelthen et spørgsmål om plads på sitet..... :-(
Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 14:48 #39
nute: yes, jeg har da også fundet min menu et sted, og tilpasset den, men det det handler om er at jeg vil bruge det jeg har, fordi jeg syntes det er en bedre løsning end nogen af de andre...
Avatar billede nute Nybegynder
05. september 2001 - 14:48 #40
skott >> de to menyer jeg har sendt en link til, fungerer på den måten du ønsker. Selve koden har da nada å si for funksjonaliteten !!
Avatar billede olebole Juniormester
05. september 2001 - 14:49 #41
skott >> Du kan IKKE - uanset din tro og religion - lave det, du ønsker uden DHTML og lag (<div> og/eller <span>)!
/mvh
Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 14:50 #42
nute: I virkeligheden er det bare fordi jeg er sløv og ikke gider at tilpasse nogen af de eksempler der er givet, det ville nu engang være nemmere hvis der var en som lige kunne fortælle mig hvad der skulle gøres for at min menu fungerer i netscape....
Avatar billede olebole Juniormester
05. september 2001 - 14:52 #43
Den kan aldrig komme til at fungere i NS4.x! Den skal kasseres, hvis det er det, du ønsker! Nu har du fået det at vide mange gange - tro nu på det!
/mvh
Avatar billede nute Nybegynder
05. september 2001 - 14:52 #44
skott >> *tro meg* (og olebole) når jeg sier at det er enklere å tilpasse de eksisterende enn å skrive din egen...det vil ta deg lengre tid å forstå hvorfor, hva, hvem, hvornår hvis vi skulle forklart deg hver eneste ting som skal gjøres for at det skal fungere...
Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 14:54 #45
olebole: næh, sikkert ikke, det er jeg så småt ved at blive overbevist om.
Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 14:56 #46
Det er nu alligevel mærkeligt fordi den virker heller ikke i netscape 6.0....

nute: Jeg har heller ikke skrevet min egen, men hvis nu det bare var en linjes kode der skulle tilføjes eller en anden lille rettelse ville det jo være nemmere!!
Avatar billede nute Nybegynder
05. september 2001 - 15:00 #47
skott >> det er overhodet ikke merkelig at den ikke fungerer i NS :-) Sånn den er skrevet, så vil den aædri fungere i annet enn IE (kanskje opera)

og det er *ikke* bare en linjes kode som skal legges til. Det er nærmere et sted mellom 30 og 200 linjer som skal legges til :-)
Avatar billede olebole Juniormester
05. september 2001 - 15:05 #48
Skriv din funktion om til:

function fnDispThis(active) {
    for (i=1; i < constMaxItem+1; i++) {
        styleObj = (document.all)? document.all(\"sub\"+i).style : document.getElementById(\"sub\"+i).style;
        if (i!=active) {
            styleObj.display=\"NONE\"
        }
        else {
            styleObj.display=\"BLOCK\"
        }

...så fungerer den i IE4+ og NS6+...men den vil aldrig kunne fungere i NS4.x!
/mvh
Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 15:07 #49
nute: Jeg har ikke et klap forstand på at programmere, så jeg ved ikke hvor mange linjers kode der skulle skrives til, men 30 - 200 linjers kode er også fint :-) så ville det jo svare til det antal linjer der er i de fleste eksempler her, og den ville virke som jeg vil have det...

det er jo også derfor jeg har sat den på 400 point...

Men hvis der ikke er nogen der kan det, må jeg jo finde en anden løsning!!

Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 15:11 #50
olebole: den fungere ikke optimalt i min NS6 men den er dog bedre....

Den kører ikke menuerne op og ned når man klikker på dem...
Avatar billede nute Nybegynder
05. september 2001 - 15:12 #51
skott >> hvis du innrømmer at du \"ikke har forstand på at programmere\" så er det vel en ide å bruke litt tid på å lære det ;-) man kjører heller ikke bil uten at man kan kjøre bil, eller baker et brød uten å kjenne oppskriften. Kunnskap er et sterkt våpen ;-)

olebole har kommet med et lite tillegg som løser ditt problem sånn at menyer er halvt x-browser...det fungerer, og hvis du ikke har større krav enn det, så er jo problemet løst. Personlig ville jeg (og kjenner jeg olebole rett, så ville også han) benyttet en litt mer omstendelig kode for å få tingene til å fungere for de menneskene som sitter med et NS4.x browser. Og for å få din kode til å fungere for dem, så er du nødt til å legge til endel ekstra linjer kode...

/nute
Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 15:16 #52
nute: Jeg indrømmer blankt at jeg ikke kan programmere, det er jo derfor jeg kommer her og spørger om hjælp, hvis nu der var en hjælpsom sjæl der ville lave det for mig, så var det det....

Og med det mener jeg jo også at jeg lægger en pæn pose point i hatten på ham som løser problemet - ville da også være villig til at give mere...

Men det er jo ikke point det handler om, jeg må bare løse problemet på anden vis..
Avatar billede olebole Juniormester
05. september 2001 - 15:23 #53
Problemet er, at du ikke kan programmere - og derfor ikke kender den korrekte syntaks. IE retter dine fejl, så du tror, du har gjort noget rigtigt...det har du ikke! Sådan skal dine <div>\'s se ud:

<DIV id=\"sub3\" style=\"display:none;\">
  <A href=\"#\">Link&nbsp;&nbsp;</a><br>
  <A href=\"#\">Link&nbsp;&nbsp;</a>
</DIV>

...lille \'d\' i \'display\' og ingen gåseøjne om \'none\'. Så er det korrekt skrevet og fungerer derfor i NS6+.
Avatar billede olebole Juniormester
05. september 2001 - 15:24 #54
Du er blevet overdænget med korrekte besvarelser...hvad forventer du mere?
Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 15:45 #55
olebole: for det første har jeg aldrig påstået jeg kan programmere, og det styk kode som er i min menu er et rip-off, det vil sige at jeg ikke har skrevet noget kode.

Den virker stadigvæk ikke korrekt i netscape.. den åbner menuerne rigtigt, men lukker dem ikke når man trykker på et nyt link..

Jeg ved godt jeg har fået mange svar, og jeg forventer ikke mere, jeg er indstillet på at lave det på en anden måde, men alligevel ser det da ud til at du kan lave den NS6 kompatibel - Det ville jo hjælpe mig en del - Så vil jeg nemlig bare skode dem der bruger NS4.x

Jeg forventer intet - jeg søger bare hjæplp!
Avatar billede nute Nybegynder
05. september 2001 - 15:49 #56
skott >> prøv å les hva vi har skrevet til deg...du har fått *rimelig* mye hjelp som kan få deg i riktig retning. Jeg har for laaang tid siden foreslått noen menyer som *fungerer* (og som er anerkjent av *mange*) fra dhtmlcntral.com. Har du sett på disse ??

/nute
Avatar billede olebole Juniormester
05. september 2001 - 15:51 #57
Jeg har selvfølgelig testet, inden jeg bilder dig noget ind...det virker!
Avatar billede skott Nybegynder
05. september 2001 - 16:02 #58
nute: Man kan vel aldrig få hjælp nok... jeg har kigget på dem fra dhtmlcentral.com men nu skal jeg lige overveje hvad jeg gør

olebole: Jeg har kopieret og pastet den nye \"DIV\" ind fra <DIV> - </DIV>

Det burde jo være det og det virker ikke, ihverfald ikke i min netscape...

Det er bare ærgeligt for mig, jeg må finde en anden løsning....