Avatar billede kheu_uou Nybegynder
05. september 2001 - 15:02 Der er 27 kommentarer

hvordan laver man password?

hej jeg ved ikke helt hvor jeg skulle smide det her spørgsmål så jeg har bare valgt at smide det her

jeg skal have sat password på 5-6 sider
en login en opret en redigere
osv.
jeg skal have lavet det sådan at når man logger ind det ene sted
så får man adgang til alle de andre sidder også
men igen sakl det være sådan at lige meget hvilket af de andre sider man prøver at gå ind på så længe man ikke er logget ind kommer den med et login forespørgelse
loginen skal være i html form og ikke den der popup ting som der kommer med en .htaccess

hvordan laver jeg dette?
håber i kan hjælpe mig!
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
05. september 2001 - 15:04 #1
Kører du PHP
så kan jeg lige flette noget sammen til dig
Avatar billede milpoer Nybegynder
05. september 2001 - 15:05 #2
Du kan lave det i php, hvor den sammenligner et brugernavn og password fra en database, i forhold til det brugeren har indstastet. og hvis det er korrekt. Kan brugeren fortsætte..
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
05. september 2001 - 15:05 #3
ja jeg bruger php
:)
Avatar billede milpoer Nybegynder
05. september 2001 - 15:06 #4
HVad med MySQL ?
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
05. september 2001 - 15:07 #5
jep også det :)
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
05. september 2001 - 15:08 #6
skal bare lige have ideen til at lave det
så kan jeg sagtens skrive det selv!
:)
Avatar billede milpoer Nybegynder
05. september 2001 - 15:08 #7
Skal jeg prøve at lave en løsning. ?
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
05. september 2001 - 15:09 #8
det må du sgu gerne hvis du vil?

Avatar billede milpoer Nybegynder
05. september 2001 - 15:11 #9
Ok.. Læs mit indlæg...

Svar fra milpoer
05/09 2001 15:05:10    Du kan lave det i php, hvor den sammenligner et brugernavn og password fra en database, i forhold til det brugeren har indstastet. og hvis det er korrekt. Kan brugeren fortsætte..

Du laver db med brugerid (Primay KEY), NAVN (VARECHAR), EMAIL (varchar), PASSWORD (Varchar)

så lavet du en php-form som sender brugerens data til en side der hedder eks. tjekbruger.php så på den side har du en SQL Streng der lave en forespørgsel på det indtastede og hvis det matcher.. KaBom.. kan du auto-jumpe til det /hemmelige/sted

Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
05. september 2001 - 15:15 #10
filen login.php:

<form method=post>
Brugernavn<input type=text name=username>
<br>
Password<input type=password name=password>
<input type=submit name=login value=Login!>
</form>

<?php

if ($login) {

$connection = mysql_connect(\"localhost\", \"Mysql login\", \"Mysql password\");
$sql = \"SELECT username, password FROM users WHERE username = \'$username\' AND password = \'$password\'\";
$db = mysql_select_db(\"UniversityZone\", $connection) or die(\"Kunne ikke finde databasen\");
$sql_result = mysql_query($sql, $connection); // or die(\"Kunne ikke genneføre den valgte handling, programfejl!\");
$row = mysql_fetch_array($sql_result);
extract($row);

if ($username) {
setcookie(din_cookie, \"$username\", time()+1800);
echo \"Du er logget ind\";
}

if (!$username) {
echo \"Forkert login\";
}

-------------------------------------

sider der skal checkes:

global $din_cookie;
$session_vars = $din_cookie;

if ($session_vars) {

Sidens indhold

} else {

echo \"Du skal være logget ind\";

}
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
05. september 2001 - 15:16 #11
UniversityZone == din database
Avatar billede milpoer Nybegynder
05. september 2001 - 15:17 #12
OK.. han var hurtigere.
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
05. september 2001 - 15:17 #13
ok prøver lige at kigge på det
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
05. september 2001 - 15:21 #14
hvis jeg lige fyre 60 point oven i gider i så forklare mig hvad
varchar int og alt det andet gør godt for
for min erfarring med mysql siger at man sagtens kan fyre bokstaver ind i int selv om det er lavet til tal og det samme med de andre
en præcis forklaring af det tak :)
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
05. september 2001 - 15:24 #15
Brug VARCHAR her kan du smide alle tegn ind.
INT er kun tal

Og ja man kan i nogen tilfælde opleve at MySQL er lidt kold overfor hvad man smider i hovdet på den men man kan så sandelig også opleve det modsatte!
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
05. september 2001 - 15:26 #16
det gav ikke rigtig nogen forklaring af hvorfor man bruger det?
hvorfor har databasen så ikke bare fået det sådan at varchar = standard
eller sådan noget?
er det en sikkerhed eller hvad er det?
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
05. september 2001 - 15:30 #17
Nej det er kun for du kan definere datatype i de enkelte felter eks.:

hvis du laver et felt hvor type er INT og laver feltstørrelse til 3 vil den automatisk blive sat til TINYINT
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
05. september 2001 - 15:39 #18
miloper: forresen
på din ik
der vil den jo skulle logge ind hver gang ?
ville den ikke?
og det er det den ikke skal

mikkel: det der $din_cookie skal jeg lave en cookie eller hvaD?
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
05. september 2001 - 15:40 #19
kald den hvad du vil det er bare navnet på cookien
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
05. september 2001 - 15:42 #20
hvordan laver jeg den coockie?
laver scriptet den eller hvordan?
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
05. september 2001 - 15:44 #21
setcookie(dit_cookienavn ,\"$username\", time()+1800);

dit_cookienavn  er lig  global $dit_cookienavn
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
05. september 2001 - 15:45 #22
ok thanx :)
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
05. september 2001 - 15:47 #23
setcookie opretter cookien så det skal du ikke tænke på!!

Hvis du vil lave en logud skal den bare kalde denne funktion:

if ($logud) {
setcookie(dit_cookienavn);
}

så bliver cookien slette igen

ellers vil den automatisk dø efter 1800 sek. (30 min) men det kan du jo ændre som du vil
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
05. september 2001 - 15:52 #24
...en lille ting til!

overfor har jeg skrevet sidens indhold.. det skal lige bemærkes at du godt kan stoppe dit PHP-Tag og skrive HTML og herefter starte PHP-tag igen og afslutte funktionen. Eks.:

if ($session_vars) {
?>
<body>
alt hvad der nu skal være på siden
</body>
<?php
}
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
05. september 2001 - 20:23 #25
Warning: Cannot add header information - headers already sent by (output started at /hotel2/hotel/future-models/WWW/index.php:13) in /hotel2/hotel/future-models/WWW/login.php on line 65
Du er logget ind!

hvorfor kommer den med den fejl når den skal oprette cookien?
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
06. september 2001 - 09:25 #26
Det kommer lidt an på hvordan du har opbygget din side men på login siden tilføjer du dette øverst i filen:

header(\"HTTP/1.0 302 Redirect\\r\\n\");
header (\"Pragma: no-cache\");
header (\"Cache-Control: no-cache, must-revalidate, max_age=0\");
header (\"Expires: 0\");

Hvis du include\'r din login side bruger du så require eller include?
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
06. september 2001 - 09:27 #27
Ellers så mail mig din kode så tester jeg den og retter evt. fejl

mikkel@rr-consult.dk <mailto:mikkel@rr-consult.dk>