Avatar billede kheu_uou Nybegynder
10. september 2001 - 19:31 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

variable

hvad er en variabel og hvordan laver jeg dem?

Avatar billede z-y-g-a Nybegynder
10. september 2001 - 19:32 #1
Det der gør PHP så fantastisk er, at det er utrolig nemt, at håntere variabler. For at lave en formular, skal du skrive noget lignende nedenstående

  <form action=\"foo.php\" method=\"post\">
  <input name=\"bar\">
  <input type=\"submit\">
  </form>

Det vil så resulterer i, at i foo.php, kan man kalde indholdet af det du skrev i feltet \"bar\". Dette gøres meget simpelt, fordi det du skrev i felter hedder nu $bar. Denne kan du så vise ved at skrive

  print \"Du skrev $bar\";

For at slå to variable sammen, kan du skrive

  $alfa = \"rim\";
  $beta = \"fakse\";
  $foo  = $alfa.$beta;

Det vil så bevirke, at $foo bliver rimfakse. Her kan man selvfølgelig også bare skrive:

  <?
    $foo = \"$alfa$beta\";
  ?>

Hvis du vil ændre en variable, således, at den bliver lig med dens egen værdi plus noget andet. Normalt ville man skrive

  $foo = \"123\";
  $foo = $foo.\"456\";

For at gøre det lidt nemmere, og smartere, kan man bare bruge .=.

Eks.

  $foo  = \"123\";
  $foo .= 456;

De to eksempler, har den samme virkning.

Skal man bruge specielle tegn i sin tekst streng, skal man smide en backspace (\\) ind foran tegnet.

  <?
    $str = \"Sådan skriver man \\$bar uden at vise indholdet.\";
  ?>

Avatar billede z-y-g-a Nybegynder
10. september 2001 - 19:32 #2
here u go :)
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
10. september 2001 - 19:32 #3
ok mange tak kigger lige lidt på det
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
10. september 2001 - 19:33 #4
Et langt svar og så er spm\'et accepteret på under 2 min??? ADMIN!

::sunlock.dk::
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
10. september 2001 - 19:34 #5
DET der er åbenlyst snyd.. og sunlock.dk, siden hvornår har det hjulpet at skrive \"ADMIN!\" ? *G*
Avatar billede htx98i17 Professor
10. september 2001 - 19:35 #6
39 sekunder for et svar det er dælme godt klaret, især med sådan en lang forklaring...
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
10. september 2001 - 19:35 #7
tdaugaard <<<

http://www.eksperten.dk/spm/108059

::sunlock.dk::
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
10. september 2001 - 19:38 #8
sunlock.dk:> much better ;o)
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
10. september 2001 - 19:38 #9
tdaugaard <<<

Jeg er jo ikke så hurtig ;)

::sunlock.dk::
Avatar billede myplacedk Nybegynder
10. september 2001 - 19:47 #10
Nu KUNNE det jo være \"z-y-g-a\" havde svaret liggende. Og hvis \"kheu_uou\" nu får en SMS når der er svaret er 30 sekunder god tid til at acceptere spørgsmålet. I hvert fald hvis man ikke læser svaret igennem og prøver det af. Og der er vist mange newbies der accepterer svar der ser bare nogenlunde brugbare ud.
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
10. september 2001 - 19:48 #11
myplacedk <<<

Det må admin jo afgøre...

::sunlock.dk::
Avatar billede z-y-g-a Nybegynder
10. september 2001 - 19:48 #12
ja og det havde jeg tilfældigvis.... tjeck www.mbn.dk det er copypaste derfra.... slap af mand...
Avatar billede tommyf Nybegynder
10. september 2001 - 19:49 #13
myplacedk >> Jeg får først en mail 1½ minut efter at et spørgsmål er oprettet, så den holder heller ikke :o)
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
10. september 2001 - 19:49 #14
z-y-g-a <<<

Sorry... det så bare lidt mistænksomt ud :(

::sunlock.dk::
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
10. september 2001 - 19:50 #15
myplacedk:> 0.00001% chance for det ...
Avatar billede tommyf Nybegynder
10. september 2001 - 19:51 #16
z-y-g-a >> Så opå 29 sekunder nåede du at:

1) Åbne denne side
2) Læse spørsmålet
3) Åben et nyt browser vindue og gå hen til mbn.dk
4) Finde forklaringen, kopierer den og komme tilbage til dette spørgsmål og derefter paste det?

Du kunne ikke engang klarer de 3 første på 29sekunder, og nummer 4 tager noget længerer tid.
Avatar billede z-y-g-a Nybegynder
10. september 2001 - 19:52 #17
jeg var på siden så spørgsmålet og copypastede det..... det tog så åbenbart ikke længere tid...
Avatar billede tommyf Nybegynder
10. september 2001 - 19:52 #18
z-y-g-a >> \"ja og det havde jeg tilfældigvis\".

Det vil sige at du første skulle til at indtaste url\'en??
Og når der går minst ét minut før man modtager beskeden holder det heller ikke.
(Jeg tror personlig ikke på den, men jeg har selvfølgelig heller ikke altid ret)
Avatar billede z-y-g-a Nybegynder
10. september 2001 - 19:53 #19
tommyf : skal vi væde?
Avatar billede tommyf Nybegynder
10. september 2001 - 19:56 #20
Hvad skal vi væde? Og hvordan skal vi afgøre det?

Så har du slået min rekord på 1min og 44sekunder - det var ellers godt gået.
http://www.eksperten.dk/spm/107336
Avatar billede z-y-g-a Nybegynder
10. september 2001 - 19:58 #21
takker :)))))))))
Avatar billede mukanus Nybegynder
10. september 2001 - 20:02 #22
jeg tror på dig z-y-g-a undskyld jeg var tvilvsom før..

man kan sagtesns besvar et spg så hurtigt !

det har jeg gjort mange gange,,

msåek ikek ligeså hurtigt men hvis man nu lige ligger inde med et link er det nemt lige at skrive det !

at gøre det som han gjorde tager sq da ikke engagn 30 sek. at kopy paste en kode kan da gøres på 10 sek. !
Avatar billede z-y-g-a Nybegynder
10. september 2001 - 20:05 #23
heheheheehe
Avatar billede z-y-g-a Nybegynder
10. september 2001 - 20:09 #24
det er bare rimelig fladt sådan noget......
Avatar billede wizprod.com Nybegynder
10. september 2001 - 23:04 #25
zyga > husk kildangivelser, så kunne da have haft ungået alt dette rod
Avatar billede tommyf Nybegynder
11. september 2001 - 07:12 #26
Tror jeg ikke, det havde stadig gået for hurtigt.
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
30. september 2001 - 13:50 #27
spørger/svarer slettet.