Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 13:50 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Død pc

Hej alle

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp. For en uge siden lugtede det brændt
fra min computer, og den ville ikke længere boote. I erkendelse af det købte
jeg et nyt bundkort (MSI K7T turbo ver 3), men heller ikke det hjalp. Så
købte jeg en ny processor, heller ingen succes. I dag købte jeg så en ny
strømforsyning, men heller ikke det hjalp. Nu er jeg løbet tør for ideer.
Har også prøvet forskellige ramkredse. Har desuden prøvet at starte med alt
koblet fra, men samme resultat.
Symptomerne.
Maskinen starter og der er strøm på, men ingen post beep, intet billede. Det
eneste der sker er at blæseren kører rundt, og en af fire dioder på boardet
lyser grønt resten lyser rødt.
Jeg er virkelige lost. Nogen bud (håbe)
Send gerne svar på mail. (michael@justerne.com)
Med håbefulde hilsner

Michael
Avatar billede handmade Nybegynder
13. september 2001 - 13:53 #1
Så er der vel kun grafikkortet tilbage?
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
13. september 2001 - 13:53 #2
er der ingen garanti på mere ????
Avatar billede handmade Nybegynder
13. september 2001 - 13:55 #3
Hvis du virkelig har haft alt koblet fra så har du alligevel været nødt til at have et grafikkort koblet på..
Avatar billede powell Nybegynder
13. september 2001 - 13:57 #4
Hvis du har et defekt kort i computeren (f.eks. lydkort, skærmkort, grafik accelrator ell lign. ) så kan dette være skyld i at dit bundkort ikke starter op.
Ligeledes kan en defekt CD/DVD afspiller/brænder diskettestation være kortsluttet som trække bundkortet ned.
Prøv igen helt fra bunden, med de tre nye ting du har købt, (nu rører kabinetet vel ikke bundkortet?) og intet andet, hvad sker der så....

Det kan naturligvis også være at du har modtaget et DOA board.
Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 14:05 #5
Har prøvet med flere forskellige grafikort, og har prøvet med alt koblet fra, harddisk cd rom etc. Tvivler på at det er bundkortet. fik fuldstændig samme fejl med det game bundkort.
Avatar billede powell Nybegynder
13. september 2001 - 14:06 #6
Har du prøvet med en anden processor?
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
13. september 2001 - 14:10 #7
er der ingen garanti på mere ????
Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 14:10 #8
Ja, det her er nummer to. Den første gav samme resultat, hvoefter jeg prøvede med en ny. Samme resultat. Det er virkelig mystisk.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. september 2001 - 14:12 #9
Tag de enheder fra der ikke er nødvendige i første omgang, DVD, CD-rom, og floppy drevet, det er ikke nok at pille de brede kabler af, fjern også strømstikkerne!
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. september 2001 - 14:13 #10
Lyd & Netkortet kan du også tage ud!
Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 14:15 #11
Alt er taget ud, men samme resultat. Ingen POST ingenting :(
Der er garenti på det hele, men det er oprindeligt en selvbygger, og jeg aner jo ikke hvad det er som er gået i stykker. Det gør det lidt svært at retunere.
Avatar billede hsgroup Nybegynder
13. september 2001 - 14:16 #12
Når du piller alt af, kort, hd, cd, fd, ram osv og kun har processoren og højtaler tilbage, skal du tænde for dyret.
Hvis den ikke kalder (bipper) fordi den ikke kan finde ram er det galt med processor eller Bundkort.
Jeg går ud fra at du har kontrolleret strømforsyningen.
Avatar billede jensb Nybegynder
13. september 2001 - 14:17 #13
Hvad med harddisken?
Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 14:18 #14
er også koblet fra. samme resultat
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. september 2001 - 14:20 #15
Se efter de afstandsstykker der holder dit bundkort, brug nylon afstandsstykker så vidt muligt for at undgå kortslutning!
Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 14:20 #16
alt er pillet ud, men stadig ingen POST (beeps). Kan bare ikke forstå, at det skulle være bundkort eller processor. Begge dele er helt nye købt ind netop fordi at jeg regnede med, at det var der problemet lå. Synptomerne er fuldstændig de samme som med det gamle bundkort og processor. Og ja strømforsyningen er også cheket (prøvet med en anden)
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. september 2001 - 14:21 #17
Har du set i manualen for mobo hvad der står om de lysdioder der sidder der?
Se bagerst i manualen under Error!
Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 14:30 #18
den diode der lyser op indikerer, at det er et ramproblem, men jeg har prøvet med ramklodser fra andre computere uden held. Fatter det virkelig ikke.
Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 14:33 #19
Den kunne også indikere et problem med keyboardet, men heller ikke sift af det hjalp. Det er da også mærkeligt, at jeg ikke får nogen beeps overhovedet ??
Avatar billede hsgroup Nybegynder
13. september 2001 - 14:35 #20
kontroller om den ramtype overhovedet kan bruges i den størrelse, om det evt skal to ens på osv.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. september 2001 - 14:38 #21
Læg bundkortet på bordet uden kabinet og sæt de forskellige dele til, prøv en ad gangen.

Husk at lægge noget antistatisk under, f.eks. den pose mobo kom i!
Avatar billede cyberqvizt Nybegynder
13. september 2001 - 15:11 #22
Har du sat strømstikket (det fra strømforsyningen til MB\'et) ordenligt i (det kan måske vende forkert).

???
Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 15:28 #23
det kan kun vende på én måde. Prøver at lægge bundkortet på bordet, men hvad skulle jeg opnå ved det ? Rammen er også checket
Avatar billede dribble Nybegynder
13. september 2001 - 16:01 #24
eftersom den gamle lugtede brændt, og alt er blevet tjekket og udskiftet, er der umiddelbart kun din strømforsyning tilbage. hvis du har en anden strømforsyning så prøv med den (ellers må den købe en ny).......hvis du virkelig har prøvet alt andet, og intet andet virkede så kan det kun være den løsning tilbage :o(

Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 16:06 #25
Suk. jeg har købt en ny strømforsyning. Det hjalp ikke. Det er med andre ord nu efterhånden helt nye dele, som vi snakker om. Og alligevel samme resultat. Ufatteligt.
Avatar billede dribble Nybegynder
13. september 2001 - 16:09 #26
nævn lige al din Hardware som du prøver at sammensætte
Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 16:19 #27
MSI K7T turbo ver 3(via kt133a) bundkort
1400 mhz Athlon T-Bird (før 1200)
IBM deskstar 30 GB harddisk
Creative CDROM drev
256 MB ram
Geforce 256 DDR grafikkort

Alt sidder i et Codegen tower kabinet med dertil hørende 340 watts strømforsyning.
Avatar billede dribble Nybegynder
13. september 2001 - 16:26 #28
mere info om din processor tak :o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. september 2001 - 16:27 #29
Har du set efter om noget har kortsluttet dit bundkort, check skruerne, det er en ganske almindelig fejl hos mange der ikke kan få gang i PC.
Brug nylon afstandsstykker i stedet for!
Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 17:15 #30
Ok, så har jeg skilt dyret ad (igen). Nu ligger den på bordet (med sin pose under sig) og guess what. Nu starter den fandme !!!!!! Så her kommer nu næste spørgsmpl. Hvad skal jeg gøre for at den også gør det i sit kabinet og hvad kan det skyldes at den virker på bordet og ikke i kabinettet ??
Et godt fif Retaxes
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. september 2001 - 17:21 #31
Bruges der skruer skal du sikre dig at der ikke er noget der kortsluttet mellem bundkortet og metalkabinettet, brug så vidt muligt nylonafstandsstykker, så skulle den være der ;o)
Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 17:24 #32
Det prøver jeg. I øvrigt kører min processor kun med 1050 i stedet for de 1400. er det sligt clock adjust i bios jeg skal stille på ? Den står på 100, men den burde vel stå på 133. Kan dog kun stå på 133 ?? Du er tæt på de 60 point :)) Tak
Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 17:27 #33
undskyld. Det sidste skulle være 132....
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. september 2001 - 17:28 #34
Ja, du skal sætte FSB op til 133, hos mig kan man sætte FSB på bundkortet med jumpere ellers skal du evt. sætte den i bios under CPU Speed Settings.
Du har sikkert fået en manual med bundkortet, der kan du finde hvordan du skal sætte din CPU til 1400Mhz.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. september 2001 - 17:29 #35
Jeg skal afsted til et møde om 20 minutter og så er jeg først hjemme i aften ved 21 tiden måske kl. 22!
Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 17:30 #36
tak tak. Jeg prøver
Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 17:35 #37
Ved du i øvrigt hvad Vcore skal stå til ? På min gamle 1200 skulle den stå til 1.65 er det det samme på en 1400 ??
Avatar billede dribble Nybegynder
13. september 2001 - 17:38 #38
ja samme Vcore
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. september 2001 - 17:44 #39
Det har dribble svaret på ;o)

Men først skal du have den til at køre i kabinettet ;o)

Jeg regner med at du har fået den op og køre når jeg kommer tilbage!
Avatar billede justinor Nybegynder
13. september 2001 - 18:18 #40
Desværre nej. Monterer den først i kabinettet, når jeg har fået nogle nylon afstandsstykker. Butikkerne er lukket nu, så det bliver først i morgen. Men jeg er ret sikker på at det skal lykkes. Jeg melder tilbage i morgen, når der er nyt. Indtil videre skal I alle have mange tak for hjælpen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. september 2001 - 21:36 #41
Nu er jeg tilbage, men vi venter og ser i morgen, håber det skal lykkes for dig!
Avatar billede justinor Nybegynder
14. september 2001 - 14:35 #42
Computeren er nu tilbage i kabinettet, og alt virker som det skal. Jeg vil godt sige tak til jer alle sammen, og især til dig Retaxes, som hermed får 60 point. :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. september 2001 - 14:39 #43
Det var da dejligt at høre, tillykke med det, så kan du gå i gang med de andre Computere ;o)

Jeg siger tak for pointene ;o)

www.fotx.net/retaxes

btw, du kan takke din PSU for at den lukker ned ved kortslutninger i systemet!