Avatar billede hansjacob Nybegynder
24. september 2001 - 13:02 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

min nye harddisk er langsom

Jeg har lige installeret en 40 GB harddisk, emn den er mød langsom. når jeg eksempelvis vil åbne biller med photodraw, der har en prewiev funktion tager det en krig at få de prewievs frem. På trods af jeg har 196 MB RAM. Hvad er der galt? og ikke mindst hvordan speeder jeg den op?
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. september 2001 - 13:07 #1
Har du husket at sætte cachen til i bios og bruger du det rigtige kabel til din HDD, et kabel med et blåt stik der skal sidde i primærkontrolleren, det grå midt på går til Slaven og det sorte til Master!
Avatar billede johnnyandresen Nybegynder
24. september 2001 - 13:09 #2
Billedredigeringen er afhængig af dit grafikkort, størrelse i ram.
Hvilke kort har du og hvor stor er din maskine???
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
24. september 2001 - 13:27 #3
retaxes>> Det kabel du snakker om er da til en ATA100 disk, det er slet ikke sikkert det er sådan een han har!

hansjacob>> kan du give lidt mere infor om disken?? Producent, cache størrelse, søgetid, rpms??

/MaverickQuazary
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. september 2001 - 13:34 #4
maverick> Det er enten en ATA66 eller ATA100, det er de fleste nye HDD i den størrelsesorden!
Jeg vil mene at den har en cache på 2Mb!
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
24. september 2001 - 13:37 #5
Ja, det er et godt gæt, og en søgetid på 8,5 - 9 ms, og 7200 rpm.. men det kan også være en skoddisk med 11 ms søgetid, og 5400 rpm ik? :o)

/MaverickQuazary
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. september 2001 - 13:39 #6
Det bliver under alle omstændigheder hansjacob der kommer med svaret ;o)
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
24. september 2001 - 13:45 #7
Jeps, vi kan jo gætte ligeså meget vi vil :o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. september 2001 - 13:47 #8
Det har sq nok ikke en skid med HDD at gøre!
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
24. september 2001 - 13:56 #9
AAAARRRRHHHHHH!!!! Previews?? Det er da derfor!! Previews vil altid tage lang tid at generer første gang, næste gang går det hurtigere hvis programmet gemmer previews som thumbnails!

Du skal tænke på at den læser det fulde billede ind, og det kan så f.eks. være kæmpe BMP billeder, som den så skal skalere ned i størrelse til preview billedet.

/MaverickQuazary
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. september 2001 - 15:41 #10
maverick> lyder ret sandsynligt!
Avatar billede the_email Nybegynder
24. september 2001 - 17:42 #11
Prøv slå DMA til; gå til >>> Start -> Indstillinger -> Kontrolpanel -> System -> Enhedshåndtering -> Disk, og dobbeltklik på din harddisk under et af fanebladene kan du sætte et kryds i en boks hvor deer står DMA, det går at harddisken læser fra harddisk til CPU og ikke gennem RAMmen.

Du skal også defragmentere den for filer bliver smidt tilfældigt ind på den og så skal der fares frem og tilbage for at finde de forskellige filer, efter en defragmention ligger de lige i rækkefølge; Start -> Programmer -> Tilbehør -> Systemværktøjer -> Diskoptimering, og klik OK.

TheEmail.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
24. september 2001 - 19:26 #12
hansjacob> Hvilken computer har du?
Avatar billede hansjacob Nybegynder
01. oktober 2001 - 10:14 #13
undskyld at mit svar kommer så sent, men jeg har haft røv-travlt.
Anyway den disk jeg har købt er en
Seagate 40 GB ST340823A ATA100.
Capacity: 40 GB
Speed: 5400 rpm
Seek time: 8.9 ms avg
Interface: Ultra ATA/100
Kan ses:
http://www.seagate.com/cda/products/discsales/marketing/detail/0,1121,281,00.html

DMA virker tilsyneladende ikke. Previewsne plejer at gå en hel del hurtigere hvis jeg henter dem fra mit gamle drev. Det er det jeg ikke kan forstå. Desuden har jeg lige købt 128 MB RAM, så det skulle ikke være der det var galt.

Resten af min komputer er en gammel sag sammensat af alle mulige ting. Mit motherboard er socket 7....
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. oktober 2001 - 10:21 #14
Du skal nok have en opgraderet bios, det er ikke sikkert at den gamle kan håndtere andet end ATA33.
Har du fået et kontrollerkabel med til ATA66/100, der skal sidde et blår stik til mobo, et sort stik der skal sidde på masteren og et gråt der skal sidde på slaven.
Hvis den gamle HDD er en ATA33 vil den trække den nye ned i hastighed!
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
01. oktober 2001 - 12:06 #15
og så er den nye også kun 5400 RPM.. :o)
Avatar billede hansjacob Nybegynder
01. oktober 2001 - 16:12 #16
øhh. Jeg fik ikke nogen kabler med. Hvad skal jeg købe, og kan jeg overhovedet bruge et nyt kabel til noget, når mit motherboard er så gammelt?
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. oktober 2001 - 16:15 #17
Nej, der følger ikke altid kabler med, og det hjælper dig ikke med kablet der et Blåt, gråt og sort stik. Du kan lige så godt bruge det kabel du har nu.

Hvor gammelt er dit mobo?
Avatar billede the_email Nybegynder
01. oktober 2001 - 17:45 #18
Du skal købe et ATA 66/100 harddiskkabel til din nye harddisk og så skal du sætte din gamle over på den sekundærer IDE, hvis du både har CDrom og brænder skal du enten kun bruge den nye harddisk eller købe en controller, hvis dette er tilfældet så køb en ATA 100 der skal sidde i en PCI-port.

Hvis der er plads til den gamle harddisk på den sekundære IDE, sætte du den til Master og CDen til Slave og den nye harddisk på den primære IDE som Single drive eller Master.

TheEmail.
Avatar billede the_email Nybegynder
07. oktober 2001 - 15:56 #19
Tak for point; hvad virkede.
Avatar billede hansjacob Nybegynder
08. oktober 2001 - 12:10 #20
Kablet virkede fint.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. oktober 2001 - 12:28 #21
hmm, det med kablet var jeg den første til at foreslå!
---------------------------------------------------------
Afvist svar fra retaxes
24/09 2001 13:07:23    Har du husket at sætte cachen til i bios og bruger du det rigtige kabel til din HDD, et kabel med et blåt stik der skal sidde i primærkontrolleren, det grå midt på går til Slaven og det sorte til Master!

Men det afviste du og godkender the_emails svar!?
Avatar billede the_email Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:15 #22
Tør øjnene... vil du gerne have dine point?
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:25 #23
Det var nu mere hansjacob den var rettet til!
Avatar billede the_email Nybegynder
08. oktober 2001 - 20:44 #24
Okay, men bare skriv så laver jeg et sprøgsmål; vi kan jo også dele.