Avatar billede popeye_2k Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:40 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

2 netkort i linux

Hey

Jeg sidder og leger lidt med en lille pIV - 1.4 Ghz.
Jeg har smidt 2 Intel netkort i den ( samme model....)

Nu er der så bare det lille problem at det ene netkort tilsyneladende har sat sig på begge IP adresser..?!!!

Hvis man ping den fra en windows (på begge ip\'er) får man fint svar, jeg laver der efter en arp -a for at se cachen, den siger så at begge ip\'er tilhører en mac adresse!

Hvordan kan det være at det ene netkort har begge ip\'er???

Og hvad kan jeg gøre?!

plz help! da den skal bruges til noget intrusion detection...
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
22. oktober 2001 - 17:18 #1
Hej

Hvad siger

cat /proc/net/arp
Avatar billede xbeeps Nybegynder
23. oktober 2001 - 00:12 #2
du kan bruge kommandoen ifdown til at stoppe netkortene.

Derefter bruger du:
ifconfig eth0 ip0
ifconfig eth1 ip1

hvor ip0 og ip1 er hhv ip på første og andet netkort. Brug f.eks.:
ip0=192.168.1.1
ip1=192.168.2.1

Hvis du bruger disse addresser bliver netmasken automatisk sat til 255.255.255.0 og netkortene vil eksistere (abstrakt) på hvert deres net.

kør til sidst ifup for at aktivere netkortene med deres nye indstillinger.

Skal netkortene eksistere på det samme net, med hver deres ip (fysisk forbundet f.eks. til den samme hub), kan du bruge følgende addresse-skema:
ip0=192.168.1.1
ip1=192.168.1.2

Du vil dermed kunne nå den samme computer gennem begge addresser. Igen vil netmasken blive sat til 255.255.255.0 og du vil kun have ét (abstrakt) net som benævnes 192.168.1.0

Resten af computerne i netværket skal dermed have addresser der begynder med 192.168.1

Jeg går dog ud fra at det er det første tilfælde du skal bruge (deling af internet?), hvor computerne er på hver deres net. I sådan et tilfælde skal netkortene være på hvert deres net (som først foreslået net 192.168.1 og net 192.168.2), ellers vil der opstå en addressekonflikt.

Det ville være fint hvis du kunne poste en udskrift af ifconfig, så vi kan se hvordan det er konfigureret nu, så har vi lettere ved at hjælpe dig.
Avatar billede ahave2000 Nybegynder
23. oktober 2001 - 04:15 #3
Mere hjælp kan hentes på SSLUG.dk
Avatar billede popeye_2k Nybegynder
23. oktober 2001 - 10:53 #4
nu har jeg prøvet med det du sagde xbeeps,  no luck desværre.....

Min arp cache på en windows client:
10.8.15.70  00-50-8b-af-9b-2e    dynamic
10.8.15.71  00-50-8b-af-9b-2e    dynamic

Cat /proc/net/arp
10.8.244.148  0x1  0x2  00:02:a5:67:85:ac  *  eth0
10.8.244.148  0x1  0x2  00:02:a5:67:85:ac  *  eth1

Ifconfig siger godt nok at de 2 netkort har deres egen ip (10.8.15.70 og 10.8.15.71) og deres mac adresser er osse forskellige, MEN det virker stadig ikk, hvis man piller det ene netkabel ud kan den ikke pinges længere, kun på det ene netkort, som så efter min opfattelse må ha begge ip\'er da den svarer på begge!

håber det hjalp lidt.

ps: det er ikke til internetdeling eller noget, den skal stå på et netværk og måle div. ting + køre noget intrusion detection af en art.

-- popeye a desperate man.....
Avatar billede popeye_2k Nybegynder
23. oktober 2001 - 12:36 #5
lige en ting til.......
Det er kun det ene netkort som svarer på begge ip\'er, det er som om det andet bare er et \"virtuelt\" et hvis man kan sige det såen...
Det har godt nok sin mac og ip og alt ser rigtigt up men rent praktisk passer de informatioen åbenbart ikke.....
Net kortene er nøjagtig ens på nær lige mac adressen jo, kan det have noget at sige?!?

popeye
ICQ.: 86161332  <-- Må gerne kontakte mig der...!
Avatar billede xbeeps Nybegynder
24. oktober 2001 - 01:29 #6
ok, på nuværende tidspunkt ville det være nyttigt at vide hvilket netkort du benytter, fordi så kan vi som hjælpere sætte os bedre ind i dokumentationen. Samtidigt vil jeg råde dig til at kigge på dokumentationen til den driver du bruger. Hvor du finder denne afhænger af hvilken distro du bruger og om du selv har kompileret den kerne du bruger ud fra kildekoden til linux.

Så vidt jeg kan se er optræder både eth0 og eth1 som det fysiske netkort med MACaddressen 00:02:a5:67:85:ac , og dette er i ingen tilfælde hensigtsmæssigt. Problemet kan skyldes en fejl i den måde linux-driveren finder netkortene på(meget sandsynligt), og derfor skal du læse dokumentationen til driveren meget grundigt. Det er også nyttigt at vide om der er tale om plugandplay kort eller om du har mulighed for selv at sætte kortene op med bestemte hardwareaddresser. Ved at passere bestemte parametre til kernen ved boot kan du således bestemme hvilet fysisk kort der skal være hhv. eth0 og eth1.

derudover skal du gøre dig klart om du overhovedet har brug for 2 net kort til den opgave du skal udføre. Umiddelbart ville jeg svare nej, men jeg kender ikke din specifikke behov.

Hvis alt andet fejler kan jeg anbefale 2 netkort af typen Realtek 8029 (der findes et hav af producenter der bruger den chip). Jeg kører selv med to af de netkort i min p100 og driveren ne2k-pci har ingen problemer med at finde dem og give dem hver deres device (eth0 og eth1). Det er er en løsning der højest koster 150 kr, og de 2 netkort du har kan du sælge til det samme til folk der bruger windows (windows=driversupport).
Avatar billede popeye_2k Nybegynder
24. oktober 2001 - 08:56 #7
Ang. MAC adresserne...
00:02:a5:67:85:ac er adressen på min windows client som jeg brugte til at pinge med (hentede den i linux\'ens arp cache).

eth0 og eth1 har hver deres mac adresser og ip hvis jeg kører en ifconfig.

Begge netkort er orginale intelkort(der følger med Compaq computere, pc\'en, er en Compaq Deskpro Workstation.)

Linux finder selv drivere og det hele når man booter, og de må virker eftersom du kan pinge den, det er bare det en entkort der har begge ip\'er selvom det ikke bliver vist.

Jeg kører RedHat 7.1 med en ganske normal kernel.
Avatar billede xbeeps Nybegynder
24. oktober 2001 - 13:05 #8
Måske det har noget med line-bonding at gøre. I linux er der en feature hvor du kan bruge 2 netkort til den samme forbindelse. Jo mere jeg tænker over det jo mere lyder det som om det er det der sker. Hvis du kører med en standardkerne fra RH ligger bonding-driveren sikkert som et modul der bliver indlæst når kernen opdager 2 netkort på samme net.

Jeg er ikke specielt indsigtsfuld i emnet, men så vidt jeg ved kan den slags kommunikation kun lade sig gøre hvis den man kommunikerer med også har 2 netkort på det samme net. Jeg kunne sagtens forestille mig at linux dirigerer trafik fra de 2 netkort ind i kernen så det ser ud som at det kommer fra det ene kort, for at åbne for nogle muligheder. Men det er jo ikke det du vil ha.

Igen spørger jeg dig, er det virkelig nødvendigt med 2 netkort på det samme net?

Måske denne addresse kan give dig noget information:
http://beowulf-underground.org/doc_project/BIAA-HOWTO/Beowulf-Installation-and-Administration-HOWTO-12.html

Avatar billede popeye_2k Nybegynder
19. november 2001 - 13:43 #9
Har droppet sagen indtil videre, da vi fandt en anden løsning.